Anonym (jaha) skrev 2021-09-09 17:47:41 följande:
Nja, fast varje gång innebär ju en massa lögner och manipulation för att få till det.
Om du räknar i det du tycker är mest sårande (samtalen, sms och känslor) så är det ju förmodligen betydligt fler än de fem gånger de hade sex, otrohet innebär ju oftast tonvis med smusslande, samtal, sms, chatt.
Alla som varit otrogna försöker alltid lägga ansvaret för sina val på någon eller något annat, på känslor, sin partner, eller tex en "bubbla"... dvs det var yttre faktorer som fick en att vara otrogen, inte ett eget medvetet val. Och det är ju fullt naturligt, dels för att det förtar lite av skadorna på sitt ego, det underlättar hur man ser på sig själv (det var inte jag det var yttre faktorer som fick mig att göra så, jag är fortfarande lika ärlig som tidigare)... och dels för att det självklart är betydligt lättare för den drabbade att förlåta... för kan man få sin partner att tro att man fortfarande är samma ärliga person man var innan trotts att man precis visat att man inte alls var ärlig så blir det ju lättare att bli förlåten eftersom en stor del i process att avgöra om man ska eller inte ska ge sin otrogna partner en andra chans beror på vilken slags bild han av sin partner efter otroheten.
Alla otrohetsfall är unika eftersom alla har olika anledningar till det och situationen som utlöste det kan vara olika. En kanske ville ha sex, en annan bekräftelse, etc, etc... men de har oxå väldigt mycket gemensamt, så så unika är de inte. I samtliga fall VALDE den som var otrogen att medvetet riskera sin parter och sin relation, i samtliga fall var det ett fullt medvetet VAL och inte något som hände av sig självt...och den viktigaste punkten... i samtliga fall så VALDE personen att göra något som andra i samma situation, men samma känslor valt att låta bli att göra. Så i grunden handlar det om en och samma sak, personlighet och värderingar. Vissa klarar av att hantera vissa känslor och situationer på ett värdigt sätt, andra inte. Men det är inte känslorna eller situationen som avgör hur man agerar, det är hur man är som person.
Vad gäller fakta så är det ju oxå frågan om du klara av att ta till dig fakta objektivt eller om du kommer tolka den som du vill tolka den. Du vill ju uppenbarligen vara kvar i förhållande, är det inte då ganska troligt att du kommer tolka precis allt till att det är bäst att vara kvar? Det är ju alltid lättare att hitta saker som talar för det man vill än mot det man vill, eller hur?
Men jag tror du förstår vad jag menar med att jag ser allt som en helhet? Jag hade ju varit tokig om jag såg varje tanke, varje sms, varje sex som en enskild otrohet. Så klart spelar ju helheten roll i sammanhanget.
Ja han gjorde ett val, det är ju både han och jag medveten om. Men det finns ju också ofta anledningar till otroheten och jag tycker visst att det faktiskt går att förklara med en "bubbla" även om det så klart inte får vara den enda förklaringen. Jag köper att min man fick känslor för den här galna kvinnan och jag tycker han bord slutat haft kontakt med henne så fort han förstod att han hade mer än vänskapskänslor. Jag ycker också att han efter första gången borde vågat berätta och sedan så klart aldrig gjort bort det. Men efter mycket terapi har vi ju båda enats i att det slentrianförhållandet vi var i innan så klart påverkde oss och vi värdesatte inte varandra och det har varit en drivande orsak.
Ja jag köper ditt näst sista stycken, det håller jag med om. Merparten står emot när känslor dyker upp och jag har klandrat honom för att han inte gjorde det. Innan allt detta så trodde jag att det var en självklarhet att han kunde det. Samtidigt har jag aldrig fått känslor för någon annan så jag vet inte hur jag skulle reagerat. Det är lätt att kasta skit när man inte befunnit sig i situationene själv..
Nej, jag tycker snarae att ämnet är väldigt intressant och skulle väldigt gärna se lite fakta presenterat, samtidigt - som sagt - brukar studier inte definiera otrohet utan det står ofta "så många är otrogna" och då kan det handla om allt från en puss till ett förhållande.