Anonym (Kvinna86) skrev 2020-02-03 23:46:54 följande:
Men det känns som ett sånt misslyckande att ge upp och det är så svårt att lämna någon jag älskar villkorslöst och gett mitt liv till. Det gör så jävla Jävla ont!! Hur kunde han göra såhär och utsätta mig för det här?? Jag vill ha statistik på hur många som överlever otrohet men hittar ingen. Och av alla han kunde välja valde han en psykopat som blev besatt av honom??
Jag hatar det här så himla mycket!!
Du har svårt att hitta det för det är att "överleva" är jävligt luddigt och subjektivt.
Väldigt många, (tror tom det är en majoritet) ger sin partner en andra chans efter en otrohet, men sen har vi ju det där med hur många som ff är ihop efter några år och det är få. Så det verkar som att folk behöver lite tid på sig för att landa och klamrar sig fast vid det kända under tiden.
Och av de få som ändå höll ihop, hur många är lyckliga och hur många är kvar enbart för barnen? Av det jag läst i otrohetstrådar här verkar ganska många av dem inte vara speciellt lyckliga, många verkar ångra att de inte drog redan från början.
Så jag tycker du ställer dig fel fråga, överleva kan vilket förhållande som helst göra om man är beredd att offra allt för det, det finns gott om störda och egentligen stendöda förhållanden. Frågorna du borde ställa dig är, är det värt det?kommer jag bli lycklig i mitt förhållande? Kommer jag någonsin känna mig trygg med min partner, kommer jag någonsin lita på mon partner? Kommer jag kunna slappna av?
Att bara överleva är säger ju ingenting egentligen... visst ni kanske bor kvar i samma hus och är ett par, men sen då?