hejsvejs1978 skrev 2020-11-02 23:20:13 följande:
1) Jag tror nog att jag förstod skillnaden mellan otrohet och öppen relation redan innan, men tack ändå för att du förklarade så tydligt! Jag menar INTE att det är toppen och alla tiders med otrohet. Jag menar att det är mycket bättre att knulla andra MED sin partners medgivande än UTAN detsamma. Däremot så tycker jag att fixeringen som många i parförhållanden har vid att ha exklusiv nyttjanderätt till partnerns kropp är lite överdriven. Men det är jättejättedumt att vara otrogen, absolut. Man ska vara snäll mot sin partner.
Nej jag tycker inte du förstår alls, fixeringen som du kallar det har inte ett skit med "nyttjande rätt" eller sex öht att göra. Det handlar till 100% om tillit. Och förtroende är något som är centralt för alla slags förhållande. Ingen vill ha en svikare eller lögnare som varken partner eller vän. Mao är att förväntas sig att ens partner ska vara trogen (dvs ärlig) inte en fixering utan snarare en självklarhet.
hejsvejs1978 skrev 2020-11-02 23:20:13 följande:
2) Du tycks tro att jag är villig att gå väldigt långt för att få min partner att gå med på saker som hon inte vill. Där tycker jag att du drar aningens förhastade slutsatser. Eller kanske lite mer än aningens förresten. I själva verket så kan jag tänka mig att kanske så ett litet frö hos min partner om att öppna upp förhållandet. Om inte det går hem så kommer jag för helvete inte att pressa på i den riktningen.
Du vet i stort sett ingenting om vem jag är eller vad jag har för moral. Att ta för givet att jag är en manipulativ narcissist enbart pga det jag skrev ovan är inte särskilt trevligt. Det är rentav otrevligt. Skulle jag vara lika otrevlig själv skulle jag t ex uppmana dig köra upp en viss tropisk frukt i röven, men det vore mig såklart främmande.
Trevlig kväll!
Ja du har helt rätt jag känner inte dig och kan bara utgå ifrån vad du skriver. Och du skriver trotts allt följande....
Tyvärr tror jag inte att min fru är där än, men jag hoppas kunna påverka henne i den riktningen...Vilket jag tolkar som att din fru inte riktigt är så sugen på det du vill och att du då tänker försöka påverka henne till att vilja det du vill. Och att försöka få andra människor att vilja samma saker som man själv vill ÄR manipulering. Manipulation är inte enbart sånt psykopater och narcissister gör som på hollywoodfilmer, manipulation är något vi alla gör och som vi alla utsätts för konstant. Reklam är tex en slags manipulation. Företag försöker få dig att köpa deras produkter genom att på olika sätt påverka ditt psyke. Genom reklam, lockvaror, rea, etc...
sv.wikipedia.org/wiki/Manipulation
Japp precis, att ta en ananas i röven är något vidrigt och otänkbart för de flesta och det kan även ett öppet förhållande vara för många. Poängen är att precis som du fru måste respektera att du inte vill ha en tropiskt frukt i tvåan så behöver kanske du respektera att hon inte vill ha ett öppet förhållande. Och precis som du kanske skulle finna det jobbigt och respektlöst att hon försöker övertala dig att ta en ananas i tvåan för du inte gillar det så kanske hon tycker det är jobbigt och respektlöst att du försöker övertala henne till ett öppet förhållande.
Visst, man kan alltid säga vad man tycker och tänker till sin partner, kommunikation är alltid bra bra. Men det är ganska stor skillnad på att säga vad man tycker och tänker och försöka övertala någon att göra något personen inte vill. Det ena är kommunikation det andra är manipulation.