• molly50

Nygift och otrogen

Juicebaren skrev 2020-04-23 20:20:53 följande:
    Ingen är perfekt. Verkligen forcerat och verklighetsfrånvänt att du klämmer in det så ofta. Du vet att det inte stämmer, eller så kan du inte se din man.

Alltså, personligen tycker jag din makes svek är större i och med att ni har barn ihop. Plus att han faktiskt blev förälskad i henne. Det faktum att han låg med henne oskyddat samtidigt som ni försökte skaffa barn är också oerhört stört. ?Bara två nätter?, då han knullade henne 4-5 gånger. Fast med flera månaders förspel, bland annat under ert bröllop. Varför förminskar du det här? Det är ju inte rätt väg framåt. Ska du gå vidare måste du både kunna se vilket ofattbart stort svek han utsatt dig för, men också då att ni ändå älskar varandra. Båda de två verkligheterna existerar samtidigt. Klarar du inte av att gå vidare utan att förminska det han gjort så är det ju för att du inte kan förlika dig med hans otrohet. Först måste du se sanningen utan att förminska. Klart han har fina sidor också. Inget av det han nu gör/säger kommer dock kunna förändra det han gjort, så det du behöver göra är att möta och acceptera den verkligheten. Dvs verkligheten utan förskönandet.

Ingen tror för övrigt någonsin att otroheten ska upprepas. Alla är sådär säkra som du är nu. Lika säker som du var innan på att han var trogen. Ofta upprepas den ju ändå tyvärr, ibland just pga den otrognes dåliga samvete så just samvetet och ångern är verkligen ingen garanti. Sök på Laila Dahl som skrivit en bok om hennes makes otrohet.
    Mitt ex blev också kär i min väninna.
    Och de är ett par än idag.så vitt jag vet. Så nog fanns det känslor inblandade även där.
    Och han gjorde även henne med barn även om de inte heller behöll det.
  • molly50
    Juicebaren skrev 2020-04-23 20:58:20 följande:
    Var inte min mening att förminska din historia på något sätt, utan jag ville bara betona att ur mitt perspektiv så ser jag det som jämförelsevis ?förmildrande? att ni inte hade barn ihop! Det tycker jag personligen gör det hela oerhört mycket värre på många olika sätt. Förstår att du haft svårt att lita på andra efter det, när så många du borde kunnat lita på svek dig. Men skönt att du nu verkar ha hittat rätt i livet!
    Det förstår jag.
    Absolut! Det håller jag med om. Därför menar jag att TS mans svek är lite större.
    Det är åtminstone försvårande omständigheter.
    Sen tänker jag inte jämföra TS och min upplevelse utan det var säkert lika svårt för oss båda men på olika sätt.
    Men jag är glad att mitt ex och jag inte fick några barn tillsammans. Det gjorde det lättare för mig att ta beslutet att lämna.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-04-24 12:43:07 följande:

Så klart, det är mer än ett svek han utsatt mig för. Han har utsatt mig för den största psykiska påfrestningen och sorgen jag förhoppningsvis kommer behöva möta. Att det för mig inte fanns en möjlighet att han skulle kunna göra något sådant gjorde så klart fallet ännu värre. Det är deras fel. 

Ja lögnerna gör ont, så brutalt ont. Jag förstår ju mekanismerna och även försvaret för otrohet. Att det blir som en bubbla osv. Jag försvarar det inte men jag förstår det. Uppenbarligen sker det ju något i kroppen när en person som tidigare sagt sig aldrig skulle kunna vara otrogen förbiser allt för en romans. Jag tror inte som många säger han att han riktigt förstod vad han gamblade med utan han ville testa förbjuden frukt och var väl säker på att inte bli påkommen. Därmed valde han inte henne för mig, han valde henne tillsammans med mig. Lika äckligt det men ändå..

vi går ju i parterapi där vi får utlopp för våra känslor. Jag är ofta ledsen eller arg där för jag känner mig så otroligt sviken, men jag känner också att jag står i ett vägskäl där jag måste välja. Även om vi idagsläget inte är ett par känns det som om jag skulle ångra mig om jag inte gav det ett försök...

Jag förstår hur du känner. Jag kände samma sak med mitt ex.
    Han hade aldrig varit otrogen mot någon tidigare och jag trodde heller aldrig att han skulle vara det mot mig.
    Han gav mig aldrig någon anledning att misstänka det.
    Jag kände mig säker. Precis som du.
    Så därför kom det ju som en chock när jag fick veta att han hade varit det.
    Att han dessutom hade inlett ett förhållande bakom min rygg och låtit det pågå en längre tid gjorde det omöjligt för mig att förlåta.
    Jag visste att jag inte skulle kunna lita på honom igen.
    Och så alla lögner. Lögnerna och sveket gjorde faktiskt mer ont än otroheten i sig.
    Jag kände mig,precis som du,äcklad.

Huruvida du ska ge din man en chans till eller inte är helt och hållet ditt beslut.
    Oavsett vilket beslut du tar så är det viktigaste att det känns rätt för dig.
    Men det bästa är kanske att vänta med att ta ett beslut tills allt har lugnat sig och du har kommit mer till sans.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-04-24 12:51:42 följande:
    Jag vill heller inte förminska din otrohet, jag tycker all form av svek där andra part blir sårad är både egoistiskt och elakt. Jag lider med dig för vad du fick uppleva. 
    Jag förstår det.
    Men jag tycker ändå att sveket är lite större när det finns barn inblandade.
    Jag lider med dig också och vet vad du går igenom.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-04-25 14:49:12 följande:
    Tack. Det är ju nästan det som var mest chockerande - inte att han gjort det utan att han kunde göra det. Och lögnerna. Samtidigt då litar jag ju på det han berättar för mig om din vardag idag...

Du har rätt k att pga vår dotter var sveket större. Nu svek han ju liksom inte bara mig utan även henne..Hade inte hon funnits hade jag lämnat honom pronto men det är ju främst pga henne jag funderar på att reparera allt...
    Ja,det var samma här. Och att han kunde göra det med en av mina bästa vänner.
    Och att hon kunde göra så mot mig.
    Det kändes som ett dubbelt svek när det var med en vän.
    Men att vi inte hade barn gjorde det lättare att ta beslutet att lämna.
    Det gjorde ont,men för mig var det rätt beslut.
    Jag hade aldrig kunnat lita på honom eller henne igen.

Jag förstår att det känns svårare för dig eftersom ni har barn.
    Men om du känner att du kan klara att förlåta och gå vidare så kanske det ändå är värt att ge det en chans.
    Fungerar det inte så får du väl lämna då.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-01 18:59:06 följande:

Du som tipsade om Laila Dahl TACK! Jag har sträckläst boken och ser hur mycket fel jag gjort under det här året men också att det finns en väg framåt och att förlåtelse är möjligt. Tack!

Men du kan ju inte klandra dig själv för hans handlingar.
    Man är alltid ansvarig för sina egna handlingar.
    Och om han ansåg att du gjorde något fel så borde han ha pratat med dig om det istället för att vara otrogen.
    Så skuldbelägg inte dig själv för det här.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-15 12:07:23 följande:
    Jag skuldbelägger inte mig själv men ser att hanteringen av hans otroget hade kubbars göra annorlunda av mig för att få mig själv att må bättre. Vi har också börjat berätta för ett fåtal nära och det är tufft, men dom älskar oss båda.
    Ok. Då är jag med på hur du menar.
    Men att hantera en otrohet är inte så lätt och man är olika och hanterar det på olika sätt.
    Och den som bedrar får bara ta det oavsett hur man hanterar det.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-17 10:28:07 följande:
    Så klart. Hur han har fått hantera det bryr jag mig inte om. Men hade jag han hanterat det annorlunda hade kanske jag mått bättre tidigare.
    Det tar tid att komma över en otrohet.
    Det är inget man kan pressa fram.
    Försöker man pressa fram ett bättre mående så tror jag att det bara tar längre tid att komma vidare.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-18 15:51:40 följande:
    Fast nej det stämmer inte. Jag tror inte direkt otrohet är nån form av kärlekshandling. Otrohet är inte kärlek. Däremot tror jag inte på att en person som är otrogen inte kan älska sin partner. Jag avskyr att min man var otrogen mot mig, det är det värsta jag någonsin upplevt. Idag - efter månader av terapi- har vi också fått hjälp med att förstå att han inte sökte sig till henne pga känslor för henne utan för han kände sig ensam. Vi har fått verktyg att arbeta med för att stärka det som faktiskt var problemet i vår relation.

Ja jag har ruckat på mina principer och ?förlåtit? saker jag aldrig trodde jag skulle förlåta. Verkligheten var mycket mer komplicerad än vad jag trodde.
    Men om han kände sig ensam i er relation så borde han väl ha pratat med dig om det istället för att vara otrogen?
    Jag tror att bristen på kommunikation är en stor orsak till att otrohet sker.
  • molly50
    Anonym (Kvinna86) skrev 2020-05-18 16:13:02 följande:
    Nej det är en process. Babysteps. Även om jag tycker vi kommit långt vet jag ju att vi har en lång bit kvar. Men det värsta är ändå över och det har gått ett år. Det är en lång tid....
    Ja,man får ta det i små steg,
    För mig tig det 3 år innan jag överhuvudtaget kunde börja dejta igen efter mitt ex otrohet.
    Efter 5 år träffade jag min nuvarande man.
    Så det tar tid. 1 år är egentligen ingenting.
    Men vi är alla olika och hanterar kriser på olika sätt.
Svar på tråden Nygift och otrogen