KajsaMia skrev 2020-01-27 10:45:51 följande:
Jag ser att det inte bara är jag som inte kan förstå sig på alla garantier och garantipaket som erbjuds av klinikerna.. Hur funkar de? Visst beror det också på klinik, men får man en del av pris man betalade ifall man inte blir gravid? Eller betalar de allt tillbaka? Låter konstigt. Och precis, hur får man avgöra om det var fel på just donatorn?
I Ryssland på Olgakliniken får man 80% av summan tillbaka. Det låter i sig bra men man betalar mycket mer från början för själva behandlingen. Kollar på deras hemsidan, de förklarar det mycket bra.
Det finns stora chanser med ÄD att lyckas inom 3 försök, många redan vid första försök. Så då har man betalt 23.000 Euro hos Olgakliniken om man får ett barn vid försök nr 1. Många säger att det är det värt. Men det är mycket pengar ändå och alla får kolla var man befinna sig i processen. Har man redan gjort många försök så är det kanske värt att lägga sina sista pengar på ett garantipaket.
Ett garantipaket för embryoadoption kostar tror jag runt 14000Euro där. I Tjeckien kostar en embryoadoption runt 1500 Euro. Man kan alltså göra många försök i Tjeckien innan man kommer upp i Olgas summa. Vi tänker prova i Tjeckien först innan vi går till Olga om vi gör direkt embryoadoption. Gör vi äggdonation igen, då blir det nog Olga då just deras avtal passar oss bättre.
De garantierna som de erbjuder i Tjeckien och Spanien med t.ex. garanti av 1, 2, 3, eller 4 blastos fungerar bara om mannen har bra spermier (Och då är detta intressant). Så alla måste hitta den kliniken och garantin som passar ens egna profil. Alla kliniker har olika policies. Det är oftast så att man garanteras ett antal blastos (hade inte valt kliniken om de inte erbjuder det). Blir det då inget mebryo eller bara 1 så får man kanske 50% rabatt vid nästa försök eller man får 3. eller 4. försöket gratis osv. De är smarta, klinikerna, så de räknar ut statistiken och de vet att man oftast inte behöver garantin. Det hela är så komplicerat så att man inte kan generalisera processen.