Sofia95 skrev 2020-06-25 16:03:34 följande:
Tack snälla för dina tankar! Visst var det Ava ni var hos? Är det färska ägg de kör med? Hur länge behöver man räkna med att vara där ungefär? för befruktning, odling och insättning?
Nej vi var i Tjeckien, inte i Riga. Närmare sagt på Gennet. Men just i Tjeckien finns en uppsjö av kliniker och där kan man hitta en som passar en bäst (kanske lite olika priser, olika garantier, snabbare tid osv).
Vi valde dubbeldonation, dels för att det "bara" kostar 1400euro men också för att vi hade både kvinnlig och manlig faktor. Det sa inte nej i Sverige eller Finland till äggdonation, man tyckte vi skulle absolut prova med äggdonation enbart men man tyckte samtidigt att chanserna att lyckas är mycket mindre för oss än med embryodonation. Hade det varit gratis hade vi gjort äggdonation först bara för att testa.
Men i alla fall, väntetiden i Tjeckien för donator skiljer sig, men allt mellan 1-3 månader. 6 veckor är väl det mest vanliga. De har hundratals donatorer att välja ifrån, man får veta hårfärg, ögonfärg, längd, vikt, utbildning, intressen och om barn/inte. Kvinnans ålder vet man ej men de är inte äldre än 30. Vår var 27. Just det, blodgrupp fick man veta men de måste inte vara kompatibla.
Det är alltid färskförsök vid äggdonation där (de har ingen fryst äggbänk där man kan väljer en donator ifrån)... Så mannen måste vara där dag 1 och du måste vara där dag 3 eller 5 (beroende på antalet embryon)... men de flesta kan odlas till dag 5. Så teoretiskt kan mannen vara där själv i början och han kommer hem igen. Eller du ansluter senare. Men max 5 dagar totalt. Vid embryodonation behövs bara 1 dag. Sedan kan de teoretiskt också frysa in era embryo och man kommer själv en annan dag. Men du blir ändå stimulerad så då kan man lika väl göra insättning direkt, också lite högre chanser.
Om jag jämför AVA i Riga eller göra ÄD i Sverige då tycker jag nästan att man lika väl kan göra det i Sverige då prisskillnaden är marginal med tanke på flyg, mediciner, arbetsbortfall osv. Men som sagt, de kanske gör mer utredning osv ffa på de där tidigare insättningar inte har fungerat, plus att de använder lite "extra" medicinering.
På Gennet var jag väldigt nöjd med deras läkemedelshantering (är själv läkare och gillar inte när mediciner sätts in utan bra stöd, samtidigt som jag tycker att man är för enfaldig i Sverige just vad det gäller IVF/ÄD-behandling). Jag kan jämföra min behandling med 2 andra tjejer som var på Gennet. Vi fick alla en annan läkemedelsbehandling. Jag hade det enklaste med bara Progynon och Crinone/Lutinus (de hade egentligen satt in Uterogestan men jag bad om Crinone). Själv tog jag Trombyl också men de tyckte inte att det behövdes. De andra fick även Predinosolon (i olika doser) samt Trombyl och Heparin (bla missfall i botten osv). Gennet är en av de enda kliniker där som har egna immunologer också (i fall det behövs), jag hade ingen kontakt med de. (Ok, nu har jag gjort nog med reklam...) Det är inte meningen men vill bara berätta om min positiva upplevelse (som jag redan hade innan jag plussade). Men valet är såå svårt... vad vi funderade och jämförde. Vi hade skypemöte med flera olika kliniker för att få en känsla.