Inlägg från: Stora My |Visa alla inlägg
  • Stora My

Fler över 40 som planerar barn?

Jag tycker att i bebisverkstan blir det fokus på ägglossning, ta vitaminer, pricka in ägglossning, känna av ev symtom, lång väntan till bim, deppa när mensen kommer, ladda upp på nytt inför ägglossning, försöka pricka rätt igen och så fortsätter det. För oss i flera år. Det är jobbigt men blir också det viktigaste i livet (nästan) för att man längtar så. Hur länge orkar man är ju frågan?

Har du barn sen innan? I så fall har det tagit kort eller lång tid bli gravid? Är det i själva bebisverkstan du känner dig gammal?

• Stora My
    blomma79 skrev 2021-01-12 14:17:55 följande:

Fick missfall för 10 dagar sedan , graviditetstestet visar fortfarande positivt så får hoppas det avtar inom 2 v? Bara längtar tills vi kan försöka igen,har 3 barn sedan innan men har nu fått 2 missfall på raken , antagligen pga att jag är 41 år och 3 månader gammal? Hooppas man lyckas nästa gång! Är det vanligt med tex 3 missfall i rad i min ålder? Köpte q10 och det står att man inte ska överskrida maxdosen. ( 3 tabletter som totalt är 90 mg) men när jag läser om rekommendationer för att förbättra äggkvaliten så ska man ta minst 500 mg / dag? Så jag kan överskrida maxdosen utan att det är farligt , nån som vet?

Så tråkigt höra om mf.

Jag har inte tagit mer av q10 än vad som står på paketet men det kanske inte är någon fara ta någon mer tablett.
  • Stora My
    Orkidé8181 skrev 2021-01-11 19:09:39 följande:

Så, får se om jag lyckas citera nu :)

Tack, ja exakt så som du beskriver känns det...

Känner mig dock ganska lugn än så länge ( även om det går i vågor ), men är trots allt bara inne på andra försöket och inser att det inte är någon fara på taket än :)

Har aldrig använt ägglossningstest, testar dock denna månad bara för att se om det stämmer överens med appen och den är ganska exakt både mensen och ägglossningen, allt rullar på regelbundet :)

Har 2 barn sedan tidigare 12 och 15 år, min sambo är 10 år yngre och inte pappa till barnen...

Så det blir verkligen som att börja om :)

I själva bebisverkstaden känner jag mig kanske inte direkt gammal egentligen, är väl mer den biologiska klockan som känns som den rusar!

Vet inte hur mycket min sambos ålder spelar in i detta, men i detta nu har jag redan tagit på mig alla ev problem eftersom jag är 10 år äldre :/

Var så längesedan jag var/ blev gravid så kommer inte ihåg hur fort det gick, men det gick fort... har inget minne av att vi ens började fundera över om något var fel utan max ett par månader med båda barnen...

Håller tummarna det går rätt snabbt nu också när det gjort det tidigare. Att kolla upp bådas fertilitet (hos privat gyn/fertilitetsklinik) kan ju vara en bra idé så vet ni hur det ligger till.

Jag boostade min ägglossning med letrozol och det tog sig till sist på tredje försöket.

Känner igen mig med biologiska klockan...
  • Stora My
    surtanten skrev 2021-01-12 18:27:42 följande:

Var på kontroll idag, missfallet hade blödit ut och allt var borta. Dock fick jag en trist information av läkaren, att MA och missfall ofta beror på kromosonfel. Så hon trodde inte mina chanser var så goda att lyckas med kommande graviditer, då mina två tidigare graviditeter också hade kromosonfel. ?Men, du verkar ju ha lätt för att bli gravid? som om det skulle vara någon tröst..

Vilken piss-kommentar

Hur känner du? Orkar du försöka igen?
  • Stora My
    Orkidé8181 skrev 2021-01-12 19:01:11 följande:

Tack :)

Är trots allt bara andra försöker nu denna månad, jag tror jag är mer stressad än min sambo...

Jag hoppar vi matchar och att det går någorlunda fort... vi har ju inga gemensamma barn...

Skulle dock vilja testa min fertilitet, men tänker att jag kan avvakta lite och se vad som händer... men känns som sagt som att det redan gått ett halvår... hahaha

Vad glädjande att läsa att det tog sig för dig/ er tillslut :)

Ja det var helt otroligt efter så lång tid Man får vänta på guldägget och superspermien och det tar ju oftast tar längre tid när man är 40+
  • Stora My
    Trollis1987 skrev 2021-01-13 08:17:05 följande:

Vad är du i för vecka nu?

Jag är i v 24 nu.
  • Stora My
    Orkidé8181 skrev 2021-01-13 08:51:49 följande:

Ja precis :)

Hur lång tid tog det för er?

Det tog oss flera år. Slutade med preventivmedel 2016 men ingenting hände.
  • Stora My
    Orkidé8181 skrev 2021-01-13 08:51:49 följande:

Ja precis :)

Hur lång tid tog det för er?

Det tog oss flera år. Slutade med preventivmedel 2016 men ingenting hände.
  • Stora My
    Nykär15 skrev 2021-01-15 14:16:10 följande:

Det gick bra! 8-9 aktiva blåsor och vi ska köra igång stimulering på nästa mens är planen, bara det ser ok ut för kliniken veckan det blir plock då de bara får göra 20/vecka enligt nya regler pga Corona. Så vet mer första cykeldagen då jag får besked om vi ska köra igång eller ej!

Hoppas innerligt det blir många så ett plock blir av !!

Så bra att ni får köra! Håller tummarna ni blir en av de 20 äggplocken.
  • Stora My
    Orkidé8181 skrev 2021-01-16 11:31:40 följande:

Första gången jag använder ägglossningstest och behöver få lite hjälp att förstå...

Började testa på dag 8 i menscykeln, då var det negativt ( lågt ), sedan har det varit högt i 8 dagar ( blinkande gubbe ), hade nästan gett upp att få en fast glad gubbe...

Fick det dock idag med sista stickan av 10.

Utgår då ifrån att ägglossningen är på G.

Det jag undrar är om man brukar ha blinkande gubbe så länge innan själva maxade dagen för ägglossning???

Trodde dagarna med blinkande gubbe skulle vara färre?

Dum fråga kanske, men tänkte jag kan fråga här när jag ändå hänger med er kunniga här i tråden :)

Jag är inte expert på ägglossningsstickor men har förstått att gubben kan blinka i flera dagar. Kul du fick en fast gubbe, då är det bara att köra.
Svar på tråden Fler över 40 som planerar barn?