AndreaBD skrev 2019-12-08 13:06:23 följande:
Varför utgår du ifrån att du vet så mycket och andra inte gör? Jag har vuxit upp med turkiska barn, jag vet hur det fungerar i deras familjer. Och jag har undervisat somaliska invandrare och romer här i Sverige. Och gått en kort kurs (dvs. en studiedag var) om båda grupper. Den om Somalia handlade nästan endast om just klansamhälle.
Bara för att du inte kan förklara, VARFÖR just klansamhället skulle vara ett exempel på att vissa länder skulle vara himla bakåt i tiden att man inte skulle kunna jämföra med Sverige för 100 år sedan, säger du att alla andra vet mindre än du. Dels är det fråga om olika åsikter. Kanske vet vi MER, inte mindre än du? Jag har ingen lust att läsa en bok som kanske inte innehåller något nytt för mig, utan det är upp till dig att förklara hur du menar, inte bara ge länkar.
Ja, det som står i artikeln är väl inget nytt. Det kan man dessutom lätt räkna ut att en hel släkt som är kriminell kan bli mycket farligare än enskilda individer. Det har alltid funnits familjer som begått brott, och om man tittar på olika grenar av italienska (kanske framför allt sicilianska) maffian, så har man ju liknande strukturer där. Och framför allt romerna! Skolan där jag jobbade hamnade nämligen mitt i slagfältet av två romska klaner.
Av just den anledning du beskriver har Romer blivit i princip omöjliga att integrera i europa trots att de varit här i århundraden. Tror man att lite social ingenjörskonst kommer "fixa" problem relaterade till klanstruktur är man bortom naiv.
Det är.just detta som är problemet. svensk invandringspolitik förutsätter att alla som kommer till Sverige vill bli som svenskar omedelbart. Att hela ens familjs tusenåriga arv ska ignoreras när man passerar gränsen.
Sen frågar jag mig om integration ens är något någon egentligen efterfrågar. Mustafa Panshiri är bland annat tydlig med detta. Svenskar menar assimilation när de säger integration. Integration bygger på att båda grupper tar lika mycket lärdom av varandra och möts på mitten. Om vi ska ta över 50% av tex den somaliska kulturen för att lyckas integrera dem, exakt vad i den somaliska kulturen ska svenskar integreras in i? Vad tror du svenskar är intresserade av att anamma i den somaliska kulturen? Vad är svenskar intresserade av i den afghanska kulturen? Eller den syriska? Är det en möjligt att intrgrera så mycket från dessa kulturer och följa svenska lagar tex inom jämställdhet? Om svenska lagar står i kontrast med stora delar av dessa länders kulturer är ju integration per automatik omöjlig att genomföra.
INGEN.har ställt dessa frågor i NÅGON beslutande roll. De enda som ställer dessa högst rimliga frågor (om än ofta på ett klumpigt sätt) är SD. Så länge ingen annan ställer dessa frågor pga politisk korrekthet kommer SD vinna. ALLA förlorar på den uteslutningstaktik de etablerade partierna nu kör med. De sitter i en båt som läcker som ett såll och stänger ute de som faktiskt uppmärksammar att den läcker.