• Anonym (om kvinnan får välja)

Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

Läste en tråd på Flashback där någon kille diskuterade hur många killar som var ofrivilligt sexlösa i vårt samhälle och vad det berodde på? Han menade att så var det inte alls förr och att även de killar som var i relationer ofta också var ganska sexlösa och otillfredsställda.

Som kvinna fick det mig att fundera på hur utveckligen har gått?

Vissa menar att mäns bristande testosteronbrist (om det nu finns någon sådan) och jämställdheten haft en mer feminiserande påverkan på män och gjort dem mindre sexiga, manliga, initiativtagande de till sex?

Andra menar att kvinnors självförsörjning och valfrihet är anledningarna?

Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?

Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?

Vad tror ni?

Är det kanske först nu vi verkligen ser hur kvinnans sexualitet är funtad i sin egen fria form?

• Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
  • Tecum
    AndreaBD skrev 2019-11-24 19:41:43 följande:
    Det tror jag absolut att det är så, dvs. att kvinnor inte har lika stor sexlust. Eller snarare att de har inte har det i samma tidsperiod som männen. Män har mer lust när de är unga, kvinnor när de är medelålders. Idealiskt vore alltså en ung man med en medelålders-kvinna, och det är nog inte så jätte-vanligt.
    Men jag har fått för mig att unga kvinnor, 18-25, har ganska mycket sex och flera partners, medan 40+-kvinnan är den som ser sex som mindre viktigt, både i relationen och som singel? Det stämmer inte riktigt med den välkända uppfattningen att medelålders kvinnor har större sexlust.
  • Anonym (Kvinnor)

För kvinnor har redan extremt mycket sex, mer än vad kvinnor generellt hade för länge sedan.

• Anonym (Janna)

Intressant ämne, även om det är svårt att analysera sexualitet och kön. För det första så blev ju våldtäkt inom äktenskapet kriminaliserat först på 60-talet i Sverige, före det så var det bara för kvinnan att ställa upp om hon var gift. Om man tänker på det så är det närmast hisnande. Tänk hur livegen kvinnan har varit! Våldtäkt var ju också mycket vanligt i våra mormödrars och farmödrars generation bland dom unga flickor som var anställda som hushållerskor och barnflickor. Husbonden hade rätt att ta för sig, sa man nej fick man sparken, samma ja blev man gravid. Mycket har hänt på senare generationer. Författaren Birgitta Stenberg sa: Först när det tabu som är kring kvinnors sexualitet är brutet så är kvinnan fri. Det är den ultimata frigörelsen. Kanske är vi på väg dit? Hoppas! Men då kommer vi nog få se en annan typ av sexualitet visas, både i media, i kulturen och bland kärlekspar.

• Anonym (Janna)
    Anonym (Kvinnor) skrev 2019-11-24 20:07:07 följande:

För kvinnor har redan extremt mycket sex, mer än vad kvinnor generellt hade för länge sedan.

Vad baserar du det på?
  • Anonym (kvinna 40)

En orsak kan mycket möjligt vara att det är svårt att träffa någon man vill ha sex med och där sexet är tillräckligt bra. En annan är att ytliga relationer, kk, ons inte ger ett dugg och att kvinnan hellre avstår från sex. Min egen erfarenhet och mina nära vänners är att om vi har en bra relation med kärlek och riktigt bra sex har vi högre sexlust än männen orkar med. Jag är en kvinna som har extremt hög sexlust (blivit kallad nymfoman av flera män) men min sexlust dör om sexet är dåligt eller bara ok. Jag har tidigare blivit "bortskämd" med riktigt bra sex och efter det kan jag inte nöja mej med mindre och är sexet sämre än det dör min sexlust. Numera måste jag även ha känslor (som är besvarade) för att kunna ha sex. 

• AndreaBD
    Tecum skrev 2019-11-24 20:02:46 följande:
    Men jag har fått för mig att unga kvinnor, 18-25, har ganska mycket sex och flera partners, medan 40+-kvinnan är den som ser sex som mindre viktigt, både i relationen och som singel? Det stämmer inte riktigt med den välkända uppfattningen att medelålders kvinnor har större sexlust.
    Då har du för dig fel, tycker jag. Däremot är unga tjejer ofta osäkra och vill visa att de "duger", så det kan hända att de har några partners. Men där brukar främsta intresset inte vara sex. Unga tjejer är nästan alltid efter kärlek och relation. Men många är tyvärr också lättpåverkade om någon tutar i dem att man ska göra si eller så. 

Det är bara att titta på undersökningar i något naturfolk.Där är det nämligen vanligt att unga killar har några slags kk-förhållanden med kvinnor runt 40. 
  • Anonym (F)

Evolution. Den som, för att sprida sina gener, måste genomgå en graviditet och sedan föda upp ett barn måste vara noga med att välja bästa möjliga far till sin avkomma. En man kan däremot satsa på kvantitet över kvalitet och befrukta en mängd kvinnor. Därför har kvinnor blivit mer kräsna och män mer kåta. För att det varit ett lönsamt sätt att sprida sina gener.

• Anonym (H)

För att kvinnan äntligen får äga sin egen kropp och säga nej om hon inte vill. Tack och lov för jämställdhet och att vi har blivit starkare i oss själva! Sen tror jag även att vi har vågat bli mer kräsna.. Vi vill inte ligga med vem som helst. Killar, gå och ta en gråtrunk istället!

• Godisbuske

Kvinnor gillar sex precis lika mycket som män. Men en kvinna måste i regel känna någon form av attraktion och trygghet. Inte tappat respekten för en man och känna sig speciell i hans ögon .

Kvinnor har sex när känslan för en man är rätt, en man har sex för att få en känsla för kvinnan.

• Anonym (Hanna)
    Godisbuske skrev 2019-11-24 20:52:03 följande:

Kvinnor gillar sex precis lika mycket som män. Men en kvinna måste i regel känna någon form av attraktion och trygghet. Inte tappat respekten för en man och känna sig speciell i hans ögon .

Kvinnor har sex när känslan för en man är rätt, en man har sex för att få en känsla för kvinnan.

Det stämmer inte riktigt. Män har en större sexualdrift pga högre testosteronnivåer.
Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?