Inlägg från: Anonym (Soc.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soc.)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (-) skrev 2019-12-04 10:47:18 följande:

Tidigare i tråden citerade jag svensk forskning (Vinnerljung) som visar att placerade barn får sämre skolresultat ju längre de är placerade, konstigt med tanke på att alternativet är föräldrar med grava omsorgsbrister, samt amerikansk forskning (Doyle) som visar att för bar på marginalen till att bli omhändertagna så går det signifikant mycket bättre för barn som inte blir placerade. Så, jo, tanken har slagit mig och, nej, den tanken kan inte förklara de stora skillnaderna. Det är skadligt för barn att bli fosterhemsplacerade, vilket de flesta kan räkna ut med sunda förnuftet. 

Så om ett barn levt sina första sex år i misär, sexuella övergrepp och missbruk och sedan blir placerad och blir självmordbenägen och får dåliga skolresultat så tänker du att det till största del beror på placeringen... well, jag håller inte med.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (-) skrev 2019-12-04 11:50:13 följande:

Bra försök, men det var inte det jag sa. 

Vad jag sa var att i genomsnitt går det sämre för barn som placeras av socialtjänsten än för motsvarande barn som inte placeras av socialtjänsten. Om detta sedan beror på att det omhändertas för många barn (barn från "för bra" hem) eller om det beror på att fosterhemsvården är undermålig kan man såklart diskutera.

Om du verkligen arbetar inom socialtjänsten så utgår jag ifrån att ni diskuterar dessa frågor kontinuerligt. Det måste vara hemskt att veta att ens arbete i slutändan faktiskt gör saker sämre. 

Du missade helt faktorn att dessa barns dåliga mående möjligtvis kan bero på att de varit med om fruktansvärda saker i sina ursprungsfamiljer.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-05 14:57:50 följande:

Till er som säger att vi inte bryr oss i våra barn, så kan jag säga att det är det enda vi gör just nu och det vi har gjort sen utredningen startade. Om barnen inte får bo kvar hos oss så har vi varit viktiga med att dom ska få komma till ett familjehem där barnen är 100% trygga och där dom kan få allt dom behöver <3 vi vill barnens bästa och det är ju därför vi och socialtjänsten ser till att denna överflytt blir trygg för barnen. Först så ska vi ju få träffa familjehemmen tillsammans med socialen och sen ska vi ha hembesök och inskolning, så barnen dras inte ifrån oss direkt! Dom är alla 3 under 5 år och kanske inte riktigt förstår vad som händer och det är ju därför vi vill göra detta tryggt så barnen inte behöver tvingas eller dras till en familj direkt, utan nu har vi ju en plan för att denna överflytt ska bli riktigt bra <3

Självklart så vill ingen av oss förlora våra barn men när man kommer till ett tillfälle där man måste låta dom flytta, så ser man ju till att dom verkligen inte bara dras ifrån en, utan man ser ju till att överflytten blir så bra och trygg som möjligt för barnen. Vi tycker också att det är jobbigt att behöva sära på barnen men socialen hittade inget hem för alla 3 samtidigt :'(

Hoppas att ni kan förstå hur jobbigt detta är för hela familjen och jag kan inte ens tänka mig hur barnen kommer att reagera, så det är ju därför det är så viktigt för dom att överflytten blir bra och tryggt tills vi kan få hem dom igen :'(

Det är väldigt bra att du tänker så. Alla klarar inte av det.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-06 16:53:26 följande:

Ja det var tufft men advokaten tycker att vi ska överklaga men vet seriöst inte om man ska göra det eller inte...

Med tanke på att du berättat att ni även om det inte skulle blivit ett LVU låtit barnen placeras för att ni inser att det är bäst för barnen just nu så skulle jag råda er att inte överklaga. En överklagan skulle tolkas som att ni inte är samarbetsvilliga och fördröja processen. Bättre då att inte krångla och hoppas på att ni om ett halvår bevisat att ert samtycke kan vara tillförlitligt och att ni då kanske hunnit uppnå en massa förändringar som gör att socialtjänsten känner sig trygga med att släppa hem barnen då ni går med på att ta emot insatser i hemmet.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-06 17:14:39 följande:

Jo jag känner inte för att överklaga heller, utan bättre nu att bevisa för socialen att vi kan ändra på oss och ta hjälp, samt finnas för barnen under deras sista dagar hemma :'(

Trygga barnen i att detta är något som ni vuxna är överens om är bäst för dem. Få fram budskapet att detta är nåt som är bra och som ni föräldrar känner er trygga med. Hur barnen hanterar denna stora händelse hänger till extremt stor del på hur de känner att ni ställer er. Samtidigt måste de förstå att de inte gjort nåt fel som blir ?bortlämnade? Barn tar gärna på sig skulden. Särskilt viktigt för det barn som kommer att placeras ensam att hon inte känner sig bortvald och oönskad. Berätta att ni gör detta för att mamma och pappa ska bli bättre som mamma och pappa. Att ni kommer att tänka på dom massvis men också att ni kommer att klara er och må bra. Viktigt att de inte heller ska behöva oro sig för hur mamma och pappa mår.

Jättesvårt att göra detta på ett bra sätt när man är förtvivlad och kanske helst vill låta barnen veta hur älskade och saknade de kommer att vara. Tänk hela tiden på att barnen ska känna sig trygga med att de vuxna fattat ett bra beslut.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-06 20:42:09 följande:

Nu då det blivit LVU och när dom har flyttat, vad händer då? Jag har ingen erfarenhet av LVU så vore skönt att veta mer om det :(

Det som händer är att barnen lever där och har umgänge med er enligt schema fram tills att ni uppnått det ni behöver uppnå. Det ska ni få veta tydligt från socialtjänsten. Vad som förväntas av er för att barnen ska kunna komma hem.

Var 6.e månad ska socialtjänsten övervöga om LVU behöver kvarstå.
  • Anonym (Soc.)

Du har allt att förlora genom att överklaga TS.Vissa i tråden har andra syften än omsorg om dina barn.

• Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-06 23:51:56 följande:

Av förklarliga skäl vill inte företrädare för socialtjänsten att deras beslut ifrågasätts därav vill de inte att man ska överklaga.

Du som utger dig för att vara något inom fältet soc. kan förklara närmare på vilket sätt som TS skulle förlora på att få sin sak prövad i domstol

Ts har bett oss sluta käbbla. Det tänker jag respektera i hennes svåra kris. Så jag kommer inte att svara dig utan vänder mig direkt till TS.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 12:53:34 följande:

För mig så gör det inget att ni skriver i tråden, för kan vara skönt för oss också att få kontakt med människor som har mer erfarenhet kring LVU eller föräldrar som gått/går igenom der vi gör nu. Jag dock inte att tråden bombas av människor som ska bråka vem som har rätt och fel men ni har ju även rätt att säga vad ni tycker eller känner kring den kunskap ni har kring det hela och jag vill även att ni är trevliga emot varandra och mig i tråden!

Angeånde att överklaga så känner jag mig väldigt osäker men som det känns nu så vill jag helst inte "hälla mer bensin över elden" och motstrida socialen, utan vi tänker just nu på att barnen ska få en trygg inskolning till veckan :'( jag kan ju känna att det blir bättre för barnen om man inte motstrider dom, utan att det är bättre att tänka på barnens bästa i detta läget. Är ju ändå 3 små barn som snart ska behöva flytta till ett främmande hem och vi vill göra det på ett tryggt sett

Klokt.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-12-07 13:23:45 följande:

På måndag så ska vi och barnen åka tillsammans med socialen och hälsa på hos barnens kommande familjehem, på tisdag så ska dom inskolas i hemmen ifrån kl 09:00-17:00 och då hämtar nån i familjerna barnen och på onsdag kl 09:00 så kommer socialen och hämtar barnen och om vi vill så får vi följa med när dom ska flytta :'( jag vill iaf följa med när dom flyttar för att ta ett sista farväl och visa att vi älskar dom, förklara varför mamma och pappa inte kan ta hand om dom just nu osv :'(

Jag tänker att jag absolut inte vill att socialen ska komma hit på onsdag, hämta barnen och deras packning och sen bara dras ifrån deras familj, utan jag känner att det är bättre att vi följer med även om det lär bli riktigt jobbigt för oss mem även fär barnen när man åker så vill ju vi att dom ska veta att vi älskar dom, saknar dom, bryr oss om dom, vill att dom ska vara trygga osv. Detta är så hemskt att jag knappt vet hur jag ska formulera visa saker då detta nästan är en chock för en som förälder och jag har som inte fattat riktigt att barnen flyttar på onsdag, men en sak vet jag och det är att vi ska se till att barnen får allt dom behöver i sina nya hem och att vi kommer att kämpa hårt för att ändra på det som måste ändras på, ta hjälp om så behövs, sköta alla möten, umgängen och vara i telefonen osv <3

Jättebra. Under förutsättning att du klarar av att inte bryta ihop inför barnen.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?