Inlägg från: Anonym (Soc.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soc.)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 20:05:13 följande:

Citera inte mina kommentarer eller denna tråd när du ska komma med osanningar som du inte vet någonting om eller anklaga mig för saker som inte är sant!

Jag har läst allting grundligt ikväll men när jag fick dom så orkade jag inte läsa igenom det pga att det var för jobbigt känslomässigt pga situationen vi befann oss i då!

Jag var osäker på rättegången till en början och undrade vad det menades med att ombudet kunde föra ens talan osv. Sen tog jag mod till mig och ville självklart medverka med kunde inte det då jag istället fick skäl till att våra hemma med barnen men kunde ta förhör i rätten via telefon!

Vad menar du är osant? Du startade tråden i utgångsläget att du inte mäktade med att gå på förhandlingen. Vilket du heller inte gjort för att du påstår att ni inte får ha barn på dagis av den anledningen, vilket alla naturligtvis förstår är rent påhitt. Och du har alldeles nyligen berättat att du inte ens tagit dig för att läsa utredningen vilket man naturligtvis måste göra inför en förhandling för att kunna bemöta de farhågor som socialtjänsten framför. Återigen för att det var för jobbigt. Om man inte klarar av dessa basala saker så är det nog mycket annat man inte heller fixar i livet. Verkar vara enormt mycket fokus på dig och vad du känner men ingenstan pratar du om barnens behov. Bara en sån sak att du säger nej till att placera barnen hos människor som de känner. För att du har en kinflikt med dom säger att ditt fokus hela tiden är dina egna behov snarare än att kunna fokusera på vad som är bäst för barnet och vilka behov de har. Det är bara du du du...
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 20:09:25 följande:

Har läst varje papper ifrån socialen och har allt sparat. Har gått igenom dokumentationen ikväll och det är i princip exakt samma papper som vi redan har hemma och har läst igenom redan.

Detta var vad advokaten antyda att socialen tyckt när dom ansökte om LVU. Att vi var oense om placeringen och att vi hade några brister i omsorgen men att inget är AKUT eller allvarliga.

Du måste skilja på akut och allvarligt. Är det akut risk gör man ett omedelbart omhändertagande. Men risken är alltid allvarlig om man ansöker om LVU, även om det inte är akut.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-28 20:29:22 följande:

Alla papper ifrån socialen utredning, har vi sparade och jag har läst igenom dom grundligt samt utredningshemmets utrednings, utlåtande ifrån t ex läkare, BVC osv och andra olika viktiga papper. Dokumentationen innehåller i princip exakt samma papper fast mer sammanfattat. Jag har märkt ofta att det framkommer lögner, missuppfattningar men även saker som.vi inte gjort eller sagt, vilket vissa saker har blivit välkomna i samtal med socialen och utredningshemmet.

Och då hade det ju varit jättebra för dig att kunna ta upp sånt som inte stämde vid förhandlingen... men nej, du orkade ju inte läsa ...
  • Anonym (Soc.)

Förstår du att det fortfarande kan vara allvarligt även om det inte är akut? Förstår du skillnaden?

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 17:44:47 följande:

Ger inte ut papprena ändå, det är sekretess

Du har givetvis inte sekretess gentemot dig själv eller socialtjänsten.

Att du inte vill lägga ut dom däremot är förståeligt även om det skulle vara intressant.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 17:44:47 följande:

Ger inte ut papprena ändå, det är sekretess

Du har givetvis inte sekretess gentemot dig själv eller socialtjänsten.

Att du inte vill lägga ut dom däremot är förståeligt även om det skulle vara intressant.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-29 19:30:56 följande:

En sak som är bra att veta är att sedan 25/5 2018 så gäller GDPR även i Sverige och so i resten av EU så gäller den alla företag, organisationer och myndigheter.

Den som för någon typ av digital lagring är skyldig att utan dröjsmål ta bort/korrigera felaktigheter.

Straffansvaret är delat mellan organisationen och den anställde (det går inte att komma undan för soc. sekr. som det har gjort tidigare) 

Man tar givetvis inte bort något i en utredning bara för att en förälder hävdar att det inte stämmer. Gdpr har inget med detta att göra. Däremot lägger man till förälderns version. Det enda man ändrar är rena sakfel som att man råkar stava fel eller skrivit fel personnr.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-29 19:42:48 följande:

Om du nu arbetar vid socialtjänsten så borde du ägna lite tid att studera portalparagrafen i socialtjänstlagen och sedan noga begrunda det som står där och agera därefter.

Du misstolkar portalparagrafen.

Här handlar det om att bedömningen görs att vård behöver ges genom tvång och att santycke inte är tillförlitligt. Vad denna bedömning baseras på kan vi bara förstå om man läser utredningen. Nu har vi enbart TS version.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-29 20:07:23 följande:

Nix pix,

Jag ber dig citera portalparagrafen i socialtjänstlagen här i detta forum så kan vi ta det därifrån.

Du tror att jag avser dansa efter din pipa? Haha.. nice try...

Du dikterar inte innehållet i mina inlägg.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-29 21:13:17 följande:

Du har uppenbarligen ingen aning om vad som står i portalparagrafen till socialtjänstlagen

Vilken chimpans som helst kan googla fram portalparagrafen. Obegrioligt vad du tror det skulle bevisa att jag citerade denna.

Jag har som sagt noll intresse av att dansa efter ?juristens? pipa... haha..
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?