Inlägg från: Anonym (Soc.) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Soc.)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym skrev 2019-11-29 21:15:59 följande:

Här blir man lite kluven.

Antingen är du sockärring och visar din vardagliga arroganta soc-stil, eller så är du en hittepå-sockäring som saknar kunskap och därför väljer att spy lite galla.

Så vilket är det?

Varför inbillar du dig att du har mandat att bestämma att det bara finns två svarsalternativ, till din subjektiva frågeställning?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 21:57:49 följande:

Och vi är intresserade av att höra en påhittad "socsekreterare" men en 15 åring attityd men noll känsla för människor

Helt valfritt att läsa det jag skriver.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Men oj.....) skrev 2019-11-29 22:05:04 följande:

Hade mina tvivel ang ditt nick. Visserligen har jag mött raljerande, empatilösa socialtjänstemän tidigare i mitt jobb men de har i allafall haft utbildning och inte varit självutnämnda .....själv är jag Queen Elisabeth.

Grattis
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Anonym1) skrev 2019-11-29 22:05:50 följande:

Väldigt moget av nån som ska jobba inom socialen? Aja, är inte intresserad av vad du skriver tills dess att du kan bevisa att du är en socsekreterare. Ignorerar dig!! ;)

Lite paradoxalt att du först inte tror att jag är socialsekreterare men sedan i nästa andetag förskräcks över att någon som är så omogen arbetar på socialtjänsten...well.. haha

I tjänsten bemöter jag rättshaverister som signaturen jur på det professionella sätt jag måste. Här på familjeliv har jag ingen anledning att ta skit.

Och som jag sa tidigare, så är det för mig helt irrelevant om någon tar till sig mina råd eller inte. Det påverkar inte mitt liv. Det är inte jag som har omhändertagna barn. Jag kan bara dela med mig av min erfarenhet och det är helt upp till mottagaren att ta till sig den eller ej.
  • Anonym (Soc.)
    Annita skrev 2019-11-29 22:44:08 följande:

Snälla kapa inte tråden med ännu ett sånt här bråk ("jobbar du eller jobbar du inte på soc")... jag undrar fortfarande hur det är möjligt att soc vill ha LVU i TS' fall.

Omöjligt att uttala sig om utan att ha läst utredningen, men det brukar handla om att man bedömer att samtycket inte är tillförlitligt. Att det finns en historiaav att ta emot insatser som sedan inte fulföljs.
  • Anonym (Soc.)
    Annita skrev 2019-11-29 23:22:17 följande:

Åh, okej. Så om insatsen är frivillig så kan föräldrarna bestämma sig för att ta hem barnen när som helst?

Ja precis.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-29 23:18:32 följande:

Du kan lägga ner din härskarteknik den gör dig bara patetisk

Och att försöka tvinga mig att redovisa portalparagrafen är ingen härskarteknink tänker du?

Sten i glashus...
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Läskigt) skrev 2019-11-30 08:40:16 följande:

I princip, men fosterföräldrarna behöver bara ringa sin kontakt på soc, eller socialjouren om kontoret är stängt, så blir den friheten för barnen inte långvarig. Och så tar en jouråklagare beslutet om omedelbart, intermittent LVU i väntan på rättegång. Inte alltid förstås, men den möjligheten finns. Ska man göra det, så måste man fly ut ur landet, och ha en plan klar så att det går fort, så man hinner ut från Sverige innan det eventuellt går en signal till alla gränsposter. Vad som krävs för att Interpol ska kopplas in vet jag dock inte.

Ett LVU gäller inte utomlands, det kan vara bra att veta. Men om en förälder rövar bort barnen mot den andra förälderns vilja, så kan det bli frågan om egenmäktighet med barn, och då kopplas Interpol in. Vet dock inte om det sker, om båda föräldrarna rövat bort barnen, och soc är motparten. 

(Jag är varken socionom eller jurist :), men känner till lite om det här ändå p.g.a. att jag en gång blev utredd, när barnen var små, och då tog jag reda på massor och hade kontakt med andra som varit utsatta.)

Det är nämndens ordförande som fattar ett beslut om omedelbart omhändertagande efter att socialtjänsten begärt detta. Det omedelbara ska sedan fastställas av förvaltningsrätten i efterhand.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (jur) skrev 2019-11-30 09:27:25 följande:

Nej, av den enkla anledningen att detta ska vara lika självklart för samtliga som arbetar inom socialtjänsten som receptet på sockerkaka är för en sockerbagare.

De grundvärderingar och regelverk som styr det dagliga arbetet är inget som ska vara främmande. 

Problemet här är att du på något vis fått för dig att en lvu-process är oförenligt med portalparagrafen. Du har draget upp denna i ett otal andra trådar. Och fått den förklarad för dig. Tröttsamt. Jag vägrar gå in i den döfödda diskussionen igen.

Vad värre är att du ganska ofta ger utsatta människor fullständigt katastrofala råd gällande hur de ska förhålla sig till socialtjänsten, vilket riskerar att förvärra deras situation.

Den hjälpsökande människan som startar en tråd vill ju gärna höra det du säger även om det är heltokigt och du underblåser motsättningar genom att berätta hur dålig socialtjänsten är och ökar misstroendet. Känns säkert jättebra för dig att få känna dig lite viktig, men det kommer inte att hjälpa den människa som försöker få behålla eller få hem sina barn.
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Läskigt) skrev 2019-11-30 09:27:51 följande:

Fast - "nämndens ordförande"? Drar man upp honom eller henne ur sängen, ifall föräldrarna rövar bort barnen från fosterhemmet på natten? Ska man vänta tills han eller hon är på plats på måndag morgon, och de rövar bort barnen på fredag kväll, så är de i Sydafrika innan polisen kan kopplas in...

Ja det gör man faktiskt. De får kravla sig upp i nattskjortan och skriva på. Totalt meningslöst förfarande dock kan jag tycka. En yrvaken fritidspolitiker klockan 2 på natten har inte mycket att tillföra och läser knappt beslutet och säger aldrig nej.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?