Inlägg från: Anonym (jur) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jur)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Soc.) skrev 2019-11-29 20:21:33 följande:
    Du tror att jag avser dansa efter din pipa? Haha.. nice try...

Du dikterar inte innehållet i mina inlägg.
    Du har uppenbarligen ingen aning om vad som står i portalparagrafen till socialtjänstlagen
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-29 21:55:56 följande:
    Vilken chimpans som helst kan googla fram portalparagrafen. Obegrioligt vad du tror det skulle bevisa att jag citerade denna.

Jag har som sagt noll intresse av att dansa efter ?juristens? pipa... haha.Om d
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-29 21:55:56 följande:
    Vilken chimpans som helst kan googla fram portalparagrafen. Obegrioligt vad du tror det skulle bevisa att jag citerade denna.

Jag har som sagt noll intresse av att dansa efter ?juristens? pipa... haha..

Om du nu arbetar som socialsekreterare så ska man kunna väcka dig kl 3 på natten och du ska då direkt kunna säga huvuddragen i denna portalparagraf, att du ens kommer på tanken att googla fram svaret säger en hel del om dig.
  • Anonym (jur)
    Annita skrev 2019-11-29 23:10:11 följande:
    Jag håller med, en sammanfattning vore bra. Jag är okunnig inom SOL och LVU etc, men det verkar konstigt att tvångsomhänderta barn för att föräldrarna har svårt för att hålla mötestider eller svara i telefon, eller vara oense om ifall en syster ska få ta hand om barnen eller inte. Jag hoppas verkligen att det inte är så.
    Du anar inte hur mycket av den varan som faktiskt existerar, fast de flesta normalt funtade ser det absurda i det hela.
  • Anonym (jur)
    LoveRain skrev 2019-11-29 22:09:42 följande:
    Ser inte heller vad någon skulle få ut av ett citat från en lag när det är tolkningen av lagen som egentligen säger något om vad den faktiskt innebär, så som rättsfall och förarbeten m.m,
    Denna paragraf är så enkelt uttryckt att den inte behöver någon tolkning, den är rakt på sak med sitt budskap. Och det är ett budskap som samtliga som arbetar inom socialtjänsten är skyldiga att känna till och arbeta efter.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-29 22:18:06 följande:
    Lite paradoxalt att du först inte tror att jag är socialsekreterare men sedan i nästa andetag förskräcks över att någon som är så omogen arbetar på socialtjänsten...well.. haha

I tjänsten bemöter jag rättshaverister som signaturen jur på det professionella sätt jag måste. Här på familjeliv har jag ingen anledning att ta skit.

Och som jag sa tidigare, så är det för mig helt irrelevant om någon tar till sig mina råd eller inte. Det påverkar inte mitt liv. Det är inte jag som har omhändertagna barn. Jag kan bara dela med mig av min erfarenhet och det är helt upp till mottagaren att ta till sig den eller ej.
    Du kan lägga ner din härskarteknik den gör dig bara patetisk
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-30 08:33:03 följande:
    Och att försöka tvinga mig att redovisa portalparagrafen är ingen härskarteknink tänker du?

Sten i glashus...
    Nej, av den enkla anledningen att detta ska vara lika självklart för samtliga som arbetar inom socialtjänsten som receptet på sockerkaka är för en sockerbagare.

De grundvärderingar och regelverk som styr det dagliga arbetet är inget som ska vara främmande. 
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-30 09:06:07 följande:
    Det är nämndens ordförande som fattar ett beslut om omedelbart omhändertagande efter att socialtjänsten begärt detta. Det omedelbara ska sedan fastställas av förvaltningsrätten i efterhand.
    När det gäller omedelbart omhändertagande enligt 6§ i LVU så är det en politiker i socialnämnden som fattar det ögonblickliga beslutet, detta behöver i sig inte vara socialnämndens ordförande utan man utgår från delegationsordningen.

Detta beslut ska sedan prövas av förvaltningsrätten inom 7 dagar och där kan det antingen avvisas eller beviljas, därefter så ska socialnämnden inom 4 veckor inkomma med en komplett utredning därefter blir det huvudförhandling som skall fatta beslut om det finns grund för LVU eller ej, LVU faller per automatik om socialtjänsten inte uppfyller ovanstående åtagande.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-30 09:06:07 följande:
    Det är nämndens ordförande som fattar ett beslut om omedelbart omhändertagande efter att socialtjänsten begärt detta. Det omedelbara ska sedan fastställas av förvaltningsrätten i efterhand.
    När det gäller omedelbart omhändertagande enligt 6§ i LVU så är det en politiker i socialnämnden som fattar det ögonblickliga beslutet, detta behöver i sig inte vara socialnämndens ordförande utan man utgår från delegationsordningen.

Detta beslut ska sedan prövas av förvaltningsrätten inom 7 dagar och där kan det antingen avvisas eller beviljas, därefter så ska socialnämnden inom 4 veckor inkomma med en komplett utredning därefter blir det huvudförhandling som skall fatta beslut om det finns grund för LVU eller ej, LVU faller per automatik om socialtjänsten inte uppfyller ovanstående åtagande.
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-30 10:41:05 följande:
    Problemet här är att du på något vis fått för dig att en lvu-process är oförenligt med portalparagrafen. Du har draget upp denna i ett otal andra trådar. Och fått den förklarad för dig. Tröttsamt. Jag vägrar gå in i den döfödda diskussionen igen.

Vad värre är att du ganska ofta ger utsatta människor fullständigt katastrofala råd gällande hur de ska förhålla sig till socialtjänsten, vilket riskerar att förvärra deras situation.

Den hjälpsökande människan som startar en tråd vill ju gärna höra det du säger även om det är heltokigt och du underblåser motsättningar genom att berätta hur dålig socialtjänsten är och ökar misstroendet. Känns säkert jättebra för dig att få känna dig lite viktig, men det kommer inte att hjälpa den människa som försöker få behålla eller få hem sina barn.
    Nu har du nog blandat ihop korten ordentligt, var har jag påstått att "lvu-process är oförenligt med portalparagrafen"?

Det är inte alls detta som det handlar om.

Socialsekreterare ogillar ofta att bli tagna på sängen när det gäller att deras hantering inte är förenlig med lagstiftningen då dessa ofta lever i en värld där de kan agera maktfullkomligt mot människor som redan befinner sig i en utsatt situation.

Sluta och kom med diverse påståenden rörande mig som du inte kan styrka
  • Anonym (jur)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-11-30 10:44:11 följande:
    Ja det gör man faktiskt. De får kravla sig upp i nattskjortan och skriva på. Totalt meningslöst förfarande dock kan jag tycka. En yrvaken fritidspolitiker klockan 2 på natten har inte mycket att tillföra och läser knappt beslutet och säger aldrig nej.
    Så är det säkerligen många gånger och det gäller inte bara omedelbart omhändertagande utan i stort när tjänstemännen lämnar in "förslag" till socialnämnden
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?