Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) skrev 2019-12-07 21:21:09 följande:

Ingen kan tvinga dig till något.

Men visst, jag slutar att svara om mina svar gör dig illa till mods.

Nej det gör dom inte
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Men oj.....) skrev 2019-12-08 11:40:39 följande:

Ni har båda tydligt klargjort era synpunkter och råd till ts. Hon vet nu vad hon har för val och behöver själv komma till klarhet hur hon känner och tänker och vill göra och vad som är bäst för familjen. Tycker att ni ska respektera hennes önskan att inte använda tråden till att tjafsa om vems sanning som är den enda gällande.

Vill ni fortsätta med ert personliga bråk så kan ni ju starta en egen tråd och fortsätta där. Ni kanske tror att ert tjafs gagnar henne och familjen vilket sannolikt snarare förvärrar och förvirrar.

Ni ska också vara medvetna om att vi förmodligen inte har hela bilden som ligger till grund för varför det blev just lvu. Det ts behöver nu är stöttning i en positiv förändring för att så småningom kunna förena familjen igen. Det första steget har hon redan tagit till skillnad från många som är i samma situation nämligen insikt i att det finns brister i föräldraomsorgen.

Det är det allra viktigaste.

Bra skrivet ifrån dig! Jag är tacksam över dom råd jag fått av er men det är ju fortfarande vi som måste göra det valet som vi anser är det bästa för barnen och just nu vill vi endast fokusera på att deras överflytt ska bli så bra och trygg som möjligt <3
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) skrev 2019-12-08 15:14:33 följande:

Se bara till att ha koll på sista datum att överklaga om ni ändå landar i det beslutet.

Okej men vi kommer inte att överklaga
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-08 19:33:28 följande:

Jag kliver ur tråden då det inte är meningsfullt att lägga mer energi här, jag har klargjort den juridiska aspekten på LVU är detta inte något som TS känner att hon har någon nytta av så är det så.

Vill du luta dig emot soc i sociala medier, använd en källa där du åtminstone vet att det är soc du pratar med ex. soctanter.malmo.se/barn-och-familj

Jag önskar dig och din familj lycka till och hoppas att det var det bästa beslutet för Er och att Ni även tycker så om 5år, det går nämligen inte att backa sig ur ett LVU om man finner att det inte var så som du blivit lovad av någon med anknytning till soc.

Onödigt skrivet av dig! Vi har lyssnat på mängder av råd gällande att överklaga eller inte, och vi skiter väl inte alls i dig enbart för att vi har valt att vi inte vill överklaga? Vi kan väl ta våra egna beslut och såna fall så kan du ju förklara för oss vad som skulle gynna att överklaga och på så sätt motarbeta socialen? Det är väl redan allvarligt i detta läget så vi vill ju att du isåfall förklarar närmare kring varför vi isåfall ska överklaga?
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Vann över soc!) skrev 2019-12-08 20:02:53 följande:

Det handlar inte om att arbeta MOT socialen, det handlar om att arbeta FÖR er och era barn.

Ja jag vet... behöver inte höra det mer
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-08 20:11:32 följande:

Jag har förklarat tidigare i tråden.

Är det så att du anser att beslutet som förvaltningsrätten har fattat är felaktigt och saknar grund, vilket du själv har förmedlat att det är då så ska du naturligtvis överklaga för att få en ny bedömning om det är så att socialnämnden uppfyller kriterierna för LVU. 

Om det nu är så att du anser att det är korrekt och riktigt med LVU så förefaller Er inställning i förvaltningsrätten mer än besynnerlig.

Det kan aldrig någonsin i en rättsstat var till en nackdel för någon att föra sin tala i domstol tills man nått högsta instans oavsett om man är anklagad för mord eller att på något sätt brustit i sin föräldraförmåga.

Det sprutar tämligen mycket i forum som detta där sanningshalten klart kan ifrågasättas.

Slutligen Du/Ni ska göra det som känns rätt för Er av den enkla anledningen att det är Ni som får leva med konsekvenserna. 

Jag förstår din synpunkt kring att överklaga och du har nog rätt att vi kanske borde ta och göra det :)
  • Anonym (Anonym1)

Alltså förlåt, men hur i hela friden ska man lyssna på? :/ den ena säger en sak, den andra säger en sak, man blir påhoppad om man t ex väljer en av sakerna före den andra eller så tjafsar ni hela tiden och snälla, vi kan nog välja själva vad vi vill. Vi har förstått både der negativa och det positiva kring att överklaga beslutet om LVU men just nu så känner vi att barnen är viktigast och att dom nu ska få en bra överflytt osv och efter att dom flyttat så får man väl se då vad vi tar för beslut kring allting, men vi har iaf lyssnat på er och vi tänker prata med advokaterna kring en överklagan och allt kring LVU osv.

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-08 22:18:05 följande:

Tror det bästa du kan göra är att stänga denna tråd och resonera med dig själv och dina närmaste.

Jag har inget emot att få tips eller råd kring allting rörande LVU men när det blir såhär så är det inte kul direkt
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-08 22:34:31 följande:

Det går inte att undvika i dessa trådar. Du kommer att få råd som spretar åt alla möjliga håll och sedan blir du förvirrad och tappat din egen känsla.

Jo så är det ju säkert men vi vet ju som sagt inte så mycket om LVU så därför är det ju skönt att få råd ifrån andra men förstår din poäng
  • Anonym (Anonym1)

Skulle någon/några ge oss tips på frågor som vi kan ställa t ex till socialen och till advokaten? :( kan ju alltid vara nån som kommer på bättre frågor än en själv hehe

Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?