Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Anonym (Soc.) skrev 2019-12-02 22:07:45 följande:

Oj. Vad säger man till det stackars barn som både måste flytta hemmifrån och samtidigt skiljas från syskonen som får bo tillsammans. Stackars barn :( Måste ju kännas förfärligt för henne. Så synd att de inte kunde komma tillsammans till sin faster istället.

Nu får du mig att börja gråta... Vi kan ju som sagt inte ändra på socialens val men vi vet att vi har sagt och försökt få socialen att placera dom tillsammans men han det var svårt att hitta ett hem åt alla tre och hos deras faster är inte ett lämpligt hem
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) skrev 2019-12-03 05:04:23 följande:

Hur gammal är flickan?

Mitt hjärta blöder verkligen för er, jag vet hur det känns när sängen/sängarna står där tomma efter flytt.

Hon är 4 år och pojkarna är 3 år och 1.5 år. Usch ja det vill jag inte ens tänka på! :'(
  • Anonym (Anonym1)
    LoveRain skrev 2019-12-03 10:39:19 följande:

Varför bedömde socialen att fastern till barnen inte var lämplig som familjehem? Hon hade väl kunnat ta emot alla tre?

Pga att vi inte har haft en bra relation till henne under 6 års tid och att sambons familj även kommit med massvis av falska lögner och anklagelser, vilket har lett till massvis av bråk osv. Sen så har barnens faster och hennes sambo ett mycket dåligt förhållande och bråkar ofta, han har dessutom skyhöga skulder själv och en massa annat, så socialen tyckte som vi att det skulle bli en otrygg plats för barnen osv. Detta har vi också sparat på mejl! Just därför vi valde fosterhem före nätverket då ingen av oss har bra relationer till familjerna och på så sätt så skulle inte barnen bli trygga där
  • Anonym (Anonym1)

Då är barnens platser på dagis avslutade också eftersom dom ska byta förskola när dom flyttat. Känns overkligt och konstigt men både vi och socialen tyckte att det var bättre för barnen att få vara denna sista veckan innan dom flyttar! :'(

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Hej) skrev 2019-12-03 12:01:30 följande:

Hej ts! Vilken jobbig situation ni har hamnat i. Har du/ni fler barn? Jag tyckte du skrev att du hade 5 barn?

Hejsan! Jo det är en hemsk situation :( jag har 2 söner sen tidigare och dom andra 3 tillsammans med sambon
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Men oj.....) skrev 2019-12-03 12:19:02 följande:

Hur gamla är dina äldre två söner? Bor de också hos er?

9 år och 8 år är mina äldsta söner. Varannan vecka bor dom hos oss
  • Anonym (Anonym1)
    Pope Joan II skrev 2019-12-03 16:22:05 följande:

Men de barnen har inte varit föremål för några insatser?

Nej det har dom inte
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) skrev 2019-12-03 16:25:53 följande:

Inte nu heller?

Du får förlåta men detta är jättesvårt att greppa...

Nej inte nu heller!
    Anonym (Har haft SoL-placerad ungdom) skrev 2019-12-03 16:27:47 följande:

Nej, det är vidrigt... jag tror jag grät ett badkar med tårar.

Även om jag, som du, inser att det är för det bästa.

Och sen undrar jag... tycker du verkligen innerst inne att det är för barnen bästa att flytta från er?

Självklart så vill man ju inte att sina barn flyttar ifrån en innerst inne, men om dom måste det så är det ju självklart att man vill att dom kommer till ett riktigt bra ställe och hos en familj där dom får allt, tills dess att vi har fått ändra på oss och tagit hjälp osv på det som behövs. Självklart vill ingen föräldrar förlora sina barn <3
  • Anonym (Anonym1)

Självklart så vill ingen förälder lämna bort sitt/sina barn till någon annan, men när man måste göra det pga olika anledningar, så vill man ju barnens bästa och att dom ska få komma till en familj som kan ge dom allt dom behöver tills man själv ändrat på det som t ex socialen vill se ändring på och tar hjälp osv.

Om ni själv skulle vara med om en sån här sak så skulle ni nog själva förstå hur ont i hjärtat det gör när man snart vet att barnen kommer att flytta :'(

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (Stina) skrev 2019-12-03 19:43:18 följande:

TS, det är nog detta som inte riktigt märks i det du skriver. Du verkar inte riktigt reflektera över att dina väldigt små barn blir separerade och placerade på oviss tid hos främlingar. Du verkar inte fatta att vad du än känner i detta så är det 100 ggr värre för dem. Du verkar inte riktigt kunna förklara vad det är du måste ändra på eller hur du ska göra det. Du verkar lite känslomässigt frånkopplad ja. Får du någon hjälp av socialtjänsten med detta? För om det är vad de anser vara det stora problemet så är det ju faktiskt rätt svårt att bli mer känslomässigt bunden till barnen när du inte kommer ha dem hos dig. Har ni kommit överens om något umgängesschema?

Alltså vänta lite nu, det är väl självklart att vi vet att flytten kommer att påverka barnen också men det är ju därför socialen vill att barnen och vi ska få träffa familjehemmen först, samt att dom ska på hembesök och inskolas in i dom nya hemmen och inte dra ifrån direkt! Vi gör ju det som är bäst för barnen angående flytten och att dom ska vara 100% trygga i sina nya hem, det är ju det vi och socialen vill! :/

Vi vet det mesta av allt som vi måste ändra på eller söka hjälp för och det är ingenting som jag behöver redovisa för dig, eller hur? Angående det känslomässiga emellan mig och barnen så jobbar jag hårt med det och har sökt hjälp för det också, vilket jag skrivit tidigare i tråden.

Umgängesscheman görs när barnen har flyttat och är 100% trygga i sitt nya hem. Lär få veta mer på fredag när vi ska ha möte med socialen och familjehemmen.
Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?