Inlägg från: Anonym (Anonym1) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Anonym1)

LVU efter rättegång - vad händer?

Imorgon kl 11:00 kommer beslutet ifrån rätten om dom valt LVU, som socialen, deras advokat och barnens advokat vill, eller om det blir SoL, som vi och våra advokater yrkat på :( sen kl 13:00 ska vi ha möte med socialen och familjehemmen. Känns otroligt jobbigt för oss allihopa men vi är starka och kämpar på <3 vi vill bara att allt ska skötas på ett tryggt sätt för barnens skull och det överflytten görs när dom blivit trygga med familjerna!

Jag vore tacksam om ni slutar att diskutera om vem som har rätt och fel om olika saker, vem som är vem och även kränkningarna emot andra, men även oss! Vi går igenom en hemsk period nu och då menar jag inte bara mig själv, utan hela vår familj och jag startade tråden för att jag ville få mer information om LVU, stöttning osv av t ex människor som har erfarenhet eller ifrån familjer som varit med om detta tidigare eller annat kring socialtjänstens arbete.

Jag hoppas att ni kan ha förståelse för hur jobbigt detta är för vår familj och snälla, sköt er i tråden!

• Anonym (Anonym1)

Till er som säger att vi inte bryr oss i våra barn, så kan jag säga att det är det enda vi gör just nu och det vi har gjort sen utredningen startade. Om barnen inte får bo kvar hos oss så har vi varit viktiga med att dom ska få komma till ett familjehem där barnen är 100% trygga och där dom kan få allt dom behöver <3 vi vill barnens bästa och det är ju därför vi och socialtjänsten ser till att denna överflytt blir trygg för barnen. Först så ska vi ju få träffa familjehemmen tillsammans med socialen och sen ska vi ha hembesök och inskolning, så barnen dras inte ifrån oss direkt! Dom är alla 3 under 5 år och kanske inte riktigt förstår vad som händer och det är ju därför vi vill göra detta tryggt så barnen inte behöver tvingas eller dras till en familj direkt, utan nu har vi ju en plan för att denna överflytt ska bli riktigt bra <3

Självklart så vill ingen av oss förlora våra barn men när man kommer till ett tillfälle där man måste låta dom flytta, så ser man ju till att dom verkligen inte bara dras ifrån en, utan man ser ju till att överflytten blir så bra och trygg som möjligt för barnen. Vi tycker också att det är jobbigt att behöva sära på barnen men socialen hittade inget hem för alla 3 samtidigt :'(

Hoppas att ni kan förstå hur jobbigt detta är för hela familjen och jag kan inte ens tänka mig hur barnen kommer att reagera, så det är ju därför det är så viktigt för dom att överflytten blir bra och tryggt tills vi kan få hem dom igen :'(

• Anonym (Anonym1)

En sak till, man behöver inte skita i sina barn enbart för att man t ex pratar eller skriver om hur man själv tar situationen eller hur det påverkat oss som föräldrar, för jag tror inte att många här vet om hur det är att gå igenom något sånt här och hur hela familjen mår osv. Varför ska man behöva få kränkande kommenterar hela tiden? Varför kan ingen människa bara stötta oss eller vilja hjälpa oss igenom t ex fakta ifrån en kunnig person inom detta område eller ifrån en förälder som själv varit med om et vi går igenom just nu!

Många här inne verkar inte förstå att man endast trycker ner en person mera i detta läget och även familjen när man endast vill ha hjälp och stöd ifrån någon som t ex vet mer än vi om LVU eller som varit med om det själv som jag skrivit förut. Hoppas nu att ni förstår att ALLA i familjen lider pga detta och inte bara JAG!

• Anonym (Anonym1)

Ni får gärna skriva här men kom ihåg att ha en trevlig ton i tråden!

• Anonym (Anonym1)

Finns det någon därute som gått igenom LVU eller någonting inom socialtjänsten? Hur gick det för er?

Finns det nån därute som har erfarenhet kring LVU?

• Anonym (Anonym1)
    Anonym (jur) skrev 2019-12-05 18:01:40 följande:

En sak som är bra att veta är att om förvaltningsrätten eller kammarrätten inte beslutar om att det ska vara LVU så kan socialtjänsten inte på nytt ansöka om LVU på samma grunder.

Jasså? Okej ja det var ju betryggande att veta!
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (Soc.) skrev 2019-12-05 18:34:53 följande:

Det är väldigt bra att du tänker så. Alla klarar inte av det.

Självklart att vi tänker på barnen i detta läget och det har vi ALLTID gjort! <3
  • Anonym (Anonym1)
    Annita skrev 2019-12-05 19:50:56 följande:

Hoppas allt går så bra det kan för er imorgon! Kommer tänka på dig och din familj!

Tack för omtanken <3 ja vi får hoppas på att domstolen väljer ett bra beslut och att dom lyssnat på oss osv :(
  • Anonym (Anonym1)
    Anonym (The mum) skrev 2019-12-06 09:17:48 följande:

Håller tummarna för er idag.

Tusen tack för omtanken :) vi har ännu inte hört något angående beslutet ifrån domstolen men vi har iaf varit på möte med socialen och familjehemmen. Dom presenterade sig själva pch deras familjer, vi pratade om barnen och deras personligheter, vi snackade om inskolning, dagis osv. Dock så var barnen lite högljudda så vi hörde knappt nånting så jag fick skriva ett mejl och be socialen om all fakta kring mötet osv
  • Anonym (Anonym1)

Någon som vet hur man kan få reda på beslutet ifrån domstolen? Har kontaktat advokaten men hon har ej svarat och socialen har inte fått den heller. Enligt advokaten igår så skulle beslutet komma idag kl 11:00.

Svar på tråden LVU efter rättegång - vad händer?