• AndraSladdis

Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

Astrid40 skrev 2020-06-23 13:54:50 följande:

Fick efter ett nervöst telefonsamtal reda på att resultatet på snabbtestet från fostervattenprovet var OK :D

Inga avvikelser, dvs ingen DS. Nu avvaktar vi en vecka till för den fördjupade kromosomanalysen, men en stooor lättnad såklart att allt är ok såhär långt. Har tid för ultraljud inbokad 9 juli. Fick också reda på att det är en liten tjej :D

Oj, vad himla skönt att höra!

En liten tjej hoppas jag också lite på, fast först och främst att h*n är frisk. Nervös redan för min NIPT nästa vecka.

• AndraSladdis
    Astrid40 skrev 2020-07-01 14:44:14 följande:

Yez, mikroarrayanalysen var också OK :D

Inga kromosomavvikelser. Nu längtar vi efter ultraljudet nästa vecka :D

Vad skönt! :)
  • AndraSladdis
    Anonym (Funderare) skrev 2020-07-03 11:33:48 följande:

Ja va bra! Ja jag undrar hur det ser ut liksom, att det bara ja och nej? Har en vän där de ringde, men kanske bara om de visar dåligt?! För man får inga siffror som med kub? Har hört att nipt ska va 99,6-99,8% säkert. Så om man får dåligt på det så har man bara nån promilles chans att de ska visa nåt annan på moderkaka/fvp. Och hur får man reda på könet?, alltså menar...kanske inte vill veta det över datorn utan som en överraskning. Kan man välja att få reda på det senare eller en extra knapp eller så?! Haha.

Det är 99% säkert vid bra resultat (låg risk) men endast 80% om det visar en avvikelse (hög risk). Därför måste avvikelsen bekräftas med ett invasivtprov. Sen är det mest säkert för DS och lite mindre säkert för könskromosomer.

Från en som nervöst väntar på sitt NIPT-resultat just nu.
  • AndraSladdis
    Anonym (Funderare) skrev 2020-07-04 13:12:58 följande:

Okej okej! Tack! Gjorde ni nior före kub?

Lycka till nu!! Håller tummarna!

Ja, NIPT v. 11, före KUB. Jätteläskigt för att jag är 40, så sannolikheten för någon kromosomavvikelse är typ 1:30.

Håller tummarna för dig med!
  • AndraSladdis
    Anonym (Funderare) skrev 2020-07-05 00:30:41 följande:

Tack! Jag gör det på onsdag, också v11. Förstår!, vet du när du får svar? Å vad du ska göra med svaret?

Jag bör få svar senast tisdag. Tyvärr lutar det åt avbryt om det är en avvikelse. Ev. fundera lite om det är "bara" Turners eller Klinefelters.
  • AndraSladdis
    Anonym (Kanel) skrev 2020-07-05 21:06:43 följande:
    Du läste säkert om Astrid som det gick så bra för trots att första svaret gav högre riskprocent :) Hoppas ni får bra resultat! Men ni väntar nu endast på NIPT-svar, sedan gör ni invasivt prov ifall NIPT skulle indikera att där skulle vara något, eller hur....?

Ja, precis. Men om NIPT indikerar något så är det ju hög risk att det stämmer iom åldern.

Vi har inte heller gjort KUB så kan inte veta säkert om nackspalten osv. När vi gjorde UL inför NIPT sa hon att den inte är tjock men man inte kan mäta den i vecka 10+2. Jag tycker själv att jag inte ser något näsben i de videor vi fick, men det är för tidigt för det också.

Om jag ska gissa så har jag hellre låg hcg än hög den här gången (har ej mått illa alls o.s.v.), vilket ökar sannolikheten för de farligare trisomierna.

Men nog snackat, jag inser att jag inte bör göra något gissnings-KUB-test här hemma baserat på symptom och ultraljudsfoton, utan det är bättre att vänta på NIPT :)

• AndraSladdis
    Anonym (Kanel) skrev 2020-07-05 21:06:43 följande:
    Du läste säkert om Astrid som det gick så bra för trots att första svaret gav högre riskprocent :) Hoppas ni får bra resultat! Men ni väntar nu endast på NIPT-svar, sedan gör ni invasivt prov ifall NIPT skulle indikera att där skulle vara något, eller hur....?

Ja, precis. Men om NIPT indikerar något så är det ju hög risk att det stämmer iom åldern.

Vi har inte heller gjort KUB så kan inte veta säkert om nackspalten osv. När vi gjorde UL inför NIPT sa hon att den inte är tjock men man inte kan mäta den i vecka 10+2. Jag tycker själv att jag inte ser något näsben i de videor vi fick, men det är för tidigt för det också.

Om jag ska gissa så har jag hellre låg hcg än hög den här gången (har ej mått illa alls o.s.v.), vilket ökar sannolikheten för de farligare trisomierna.

Men nog snackat, jag inser att jag inte bör göra något gissnings-KUB-test här hemma baserat på symptom och ultraljudsfoton, utan det är bättre att vänta på NIPT :)

• AndraSladdis
    Anonym (Funderare) skrev 2020-07-06 00:21:29 följande:

Vad menar du med hellre låg hcg? Och vad ökar sannolikheten för de farligare trisomierna?

Vid DS har man typiskt ovanligt hög hcg. Vid trisomi 18 och 13 är den typiskt ovanligt låg. Jag är orolig för att min kan vara låg eftersom jag inte mått illa.
  • AndraSladdis
    AndraSladdis skrev 2020-07-06 09:55:12 följande:

Vid DS har man typiskt ovanligt hög hcg. Vid trisomi 18 och 13 är den typiskt ovanligt låg. Jag är orolig för att min kan vara låg eftersom jag inte mått illa.

Astrid40 skrev 2020-07-06 07:50:01 följande:

Ja, det blev jag oxå nyfiken på? Jag har ju inte heller mått illa någongång hitintills, ökar det sannolikheten för trisomerna? Jag trodde att det berodde på att kroppen/levern har förmågan att bryta ner de ämnen i kroppen som gör att man mår illa (typ 20 % gör ju inte det)?

Man mäter ju beta-hcg och PAPP-A vid KUB.

När enbart blodvärden ger "ökad risk" så innebär det lågt PAPP-A. I kombination med högt beta-hcg ökar risken för DS, i kombination med lågt beta-hcg för de andra trisomierna.

Nu har jag inte tagit beta-hcg sedan vecka 6 så detta är bara spekulation :). Jämför med min förra graviditet då jag mådde superilla v. 9-12.
  • AndraSladdis
    lillalillas skrev 2020-07-06 09:57:31 följande:

Intressant att följa NIPT diskussionerna. Jag har bokat in NIPT 10+6 som är om lite mer än två veckor. Tycker ni att jag ska boka in ett ultraljud också även om jag sett den lilla i v 7+4? Bokade på Vasamamma.

Behövs ju egentligen inte om du har bekräftat att fostrets storlek då motsvarade 7+4 ungefär. Vid NIPT brukar de vilja datera fostret efter dess storlek även om vi som gjort IVF vet den exakta åldern. De vill vara säkra på att du är i v. 10+0 eller mer.

Jag gjorde UL samma dag som NIPT (v. 10+2) eftersom mitt foster legat ca. två dagar efter i storlek så ville bevisa att jag var minst+0. Plus såklart för att jag var lite orolig själv.
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet