• AndraSladdis

Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

Anonym (Funderare) skrev 2020-07-29 22:22:35 följande:
    Men!! Ja vilken otur!

Men åhhh!!, jag förstår, usch å denna väntan också.

Ja, bra inställning. att försöka hålla fokus på målet.

Kan inte föreställa mig hur du har de nu...och tiden måste ju gå så långsamt. Jag hoppas av allt att de ser bra ut på fvp.

Kram

Hej,

Fick veta svaret i kväll och tyvärr var det inte bra utan barnet har trisomi 18. Det är inte oväntat, men sorgligt. Jag gråter, men är ändå lugn. Vi kommer att göra abort så fort som möjligt, det blir i vecka 16-17. Då tar det säkert två månader innan man kan fortsätta försöka bli gravid. Jag vet inte i dagsläget om vi väljer IVF, ÄD eller en kombination av dessa. 

• AndraSladdis
    Alex1992 skrev 2020-08-05 19:18:46 följande:

Nejjjj :( vad ledsen man blir för er skull!! Ni kommer klara detta, jag önskar er all lycka <3 ta hand om er, kram!

Tack för omtanken. Ja, jag tror att vi klarar av det just eftersom det finns inget annat alternativ. Efter det blir det en paus på ett par månader för att vänta på att kroppen är återställd. Just nu känns det som att vi behöver det, att sörja men kunna släppa all stress. Jag tror vi kommer tillbaka till tråden senare, jag hoppas och tror att du är gravid då!
  • AndraSladdis
    Astrid40 skrev 2020-08-05 19:45:00 följande:

Åh vilket tråkigt besked, man hoppas ju in i det sista ändå att allt ska vara ok. Jättejobbigt.

Styrkekramar

Ja precis, jag hade mina misstankar sedan länge men samtidigt var läkarna så optimistiska eftersom man inte såg något på UL så då hoppades jag också. Det enda som är bra ni är att den här avvikelsen förklarar precis mina konstiga KUB-hormonvärden och att fostret var litet, det beror alltså inte på mig. Så allt detta borde vara OK om jag lyckas bli gravid med ett friskt barn.

Önskar fortsatt lycka till med din graviditet och eran lilla tös!
  • AndraSladdis
    Anonym (Funderare) skrev 2020-08-06 08:57:11 följande:

Men åhh nej!! :( fy fan va jobbigt å sorgligt! Lider med dig, stackars er. Många kramar till dig.

Tack för omtanken! Man önskar inte det här till någon, men samtidigt klarar människan av mer än man tror.
  • AndraSladdis
    Alex1992 skrev 2020-09-11 18:43:32 följande:

En orolig själ...i tisdags kväll började jag få lite färgade flytningar men inget rött i trosskyddet tillsammans med Lutinus kladdet...inget när jag torkar mig eller i toaletten. Det försvann och kommer någon gång ibland i samband med Lutinus pinnen/kladdet. Samma dag det hände (tisdags) så hade jag tagit clearblue digital som visade 2-3 var då 5+2. Igår tog jag nytt clearblue digital som visa 3+ var då i 5+4 och en vanlig sticka där test strecket kom så fort jag hade stickan i urinet och fick mitt starkaste resultat hittills där mitt streck är mycket starkare än kontrollstrecket, ja jag har tagit stickor med 2-3 dagar mellanrum sedan jag fick mitt första + och det har bara ökat. Hade även bokat in mig på blodprov för hcg för att få lite mer svar. Tog blodprovet igår vecka 5+4 och fick svar idag: 13919 IE/L. Är mitt värde inom det normala? Ska tillbaka på tisdag för att eventuellt se en ökning för att kunna släppa alla dessa tester och färgade flytningar som tar kål på mig just nu. Vet ni ungefär hur mycket det ska höjas med 3-4 dagar? Vad för hcg värde ska ja förvänta mig när jag är i 6+2? Sist började det med färgade flytningar till missfall men då fick jag heller inga ökningar i mina tester utan bara svagare. Och denna gången har jag flera symptom som säger att jag är gravid och jag vill kunna lita på min kropp men är så rädd för att tro på bästa och sen bli krossad. Om det är missfall på gång skulle mina tester verkligen öka? Och mitt blodprov komma tillbaka på 13919? Sorry för långt inlägg men behövde få ut de!

Alex1992, det är ett bra värde. När hcg är mer än 6000 ska det inte längre fördubblas varannan dag utan i 3-4 dagar. Det finns hemsidor med hcg kalkylator där du kan kolla.

Jag förstår oron och jag om någon vet att man är aldrig säker :(. Men nu ser det bra ut.
  • AndraSladdis

Grattis till Alex92 och Dhalia och alla andra som fått plus!

Har inte varit i tråden på ett tag men nu börjar vi lite smått fundera på nästa IVF.

• AndraSladdis
    Anonym (Funderare) skrev 2020-09-12 12:45:53 följande:

Hej! Hur mår du? Hur har det gått? :(

Hur känns allt?

Kram

Jo, tiden före och efter avbrytandet var tuff. Nu känns den biten lite lugnare även om jag aldrig vill göra det igen. Men framtiden skapar stress då vi hade svårt att få äggen befruktade så det känns som att vi inte kommer lyckas och jag har svårt att acceptera den tanken.

I övrigt trivs vi bra med varandra, jobbet osv. Men barnaskapandet är helt klart stressigt.
  • AndraSladdis
    Dhalia skrev 2020-09-16 16:20:05 följande:

Grustradgarden, GlitterLina, ja dem ska kolla en gång till nästa vecka men den mätte 4-5mm bara, tror de motsvara något i v5+ och nu borde den varit runt 1 cm något.

Känner bara kan de inte få gå vägen nu i 4 år kämpar man och så ett till MA :(

Hur stor är chansen att det ska gå vägen med det vi har i frysen? Någon som lyckats få barn med ett FET. Denna såg ju bättre ut än den vi har i frysen om man kollar på fragmentering, den hade betyg 1 ändå på dag 3. Man känner hoppet försvinna...

Beklagar verkligen! Jag höll tummarna för dig.

Jag tänker att de hade ju inte fryst om inte embryot varit bra. Som jag förstår är det typ ingen skillnad med FET, såvida embryot klarar upptiningen och det är typ 95% chans att det gör det.
  • AndraSladdis
    thymewater skrev 2020-09-16 19:28:28 följande:

Det låter ju bra <3 Enligt min läkare är det ej problem med mina ägg (jag fick ut 11 på första försöket), men hur vet de det egentligen? Läkaren utgår ju bara från att embryona ej klarade sig (bara en av fem till blasto) pga av min sambo har så lite spermaantal. Han hade 2500 första testet men nu när vi gjorde IVF så endast 1000... Det lät ju nästan som han ej tyckte det var värt att testa igen men men jag tänker ej ge upp. Vill ändå testa en gång till på sahlgrenska! Är insemination aktuellt om man är 38 år? 

Kan ni inte göra ICSI, det löser problemet med antal spermier för man injicerar en spermie per ägg?
  • AndraSladdis
    GlitterLina skrev 2020-09-16 20:34:39 följande:

Förlåt för alla frågor men jag e så nervös att nåt ska gå fel & jag e inte så insatt i detta me ivf även om jag gjort en färsk återföring i mars

Denna gång är det i en cykel jag stimulerat med letrozol & fick positivt på ältest igår. & ska göra återföring av fryst embryo på måndag!

Men tänk om det inte sker nån ägglossning? Vad händer då? Kan man göra återföring ändå? Jag brukar alltid känna de få ggr jag har ägglossning. Jag får fruktansvärda smärtor när ägget lossar, men än så länge har det ej skett! Vissa har fått en spruta för att ägget ska lossa, men inte jag..

De kollar väl med UL om ägget ser ut att lossa snart? Hur stort var ägget sist? Min ägglossning var ganska försenad inför FET och då bara väntade vi och väntade tills det var dags. När jag fick "fast gubbe" så tog jag Ovitrelle. Men det fick du ju redan läste jag så visst borde du ha ägglossat.

Man kan göra återföring utan ÄL har jag läst i trådarna, det verkar handla mest om slemhinnan. Om man inte ägglossar så används något som bygger upp slemhinnan (Progynon?). Gjorde inte Alex1992 så?

Men om du kan ägglossa så kanske kliniken föredrar det. Då har du t.ex. en gulkropp som producerar progesteron och inte enbart får det från Lutinus.
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet