• AndraSladdis

Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

GlitterLina skrev 2020-03-23 21:55:07 följande:

Idag gjorde jag mitt allra första återföring med blastocyst

5 dagars embryo :)

Som jag förväntade mig så tyckte jag det va riktigt obehagligt när de försökte få in ?slangen? ville bara det skulle va över :( jag e en känslig person för gynekologiska smärtor.

Det tog lite länge tid tycke oxå för hon fick inte in den ordentligt först men tillslut!

Nu hoppas vi verkligen att den lilla vill fösts ordentligt :) om 13 dagar får jag gravtesta! Spännande!

Grattis till embryot. Håller tummarna!
  • AndraSladdis
    Astrid40 skrev 2020-03-24 10:10:46 följande:
    Tråkigt att höra. 15 ägg är ju väldigt bra.

Jag fick bara 7 ägg men 3 befruktade.

Jag hade återföring av en 2-dagars för en vecka sedan. Fick igår reda på att en av de andra två äggen klarat sig till blastocyst så nu ligger den i frysen :). Den andra hade slutit utveckla sig efter några dagar.

Jag har kört med litinus vaginaltabletter ni i en vecka och det är kladdigt, men vad gör man inte :). Har väldigt spända bröst och svullen mage fortfarande, men det är väl biverkningar av lutinus tänker jag. Vad har ni för erfarenheter av biverkningar?
    Jag hade väldigt spända bröst (mer än någonsin) trots att jag inte åt Lutinus. Jag googlade och såg att det kan ha med stimuleringen att göra. Men givetvis kan det ju finnas roligare orsaker :).
  • AndraSladdis
    Astrid40 skrev 2020-03-24 10:15:33 följande:
    Tomma sprutor blev jag rekommenderad att lägga i typ Tom mjölk-kartong och stänga igen.

Överblivna läkemedel lämna till apoteket.
    OK. Så då ska jag bara gå och slänga min fulla låda helt enkelt :).
  • AndraSladdis
    Försökermedivf skrev 2020-03-27 01:30:24 följande:
    Samma här, jag skulle helst be om en särskild gul burk från apoteket att lägga dem i och sedan lämna in.
    Okej, då ska jag fråga i apoteket i morgon.
  • AndraSladdis
    Försökermedivf skrev 2020-03-27 01:30:24 följande:
    Samma här, jag skulle helst be om en särskild gul burk från apoteket att lägga dem i och sedan lämna in.
    Okej, då ska jag fråga i apoteket i morgon.
  • AndraSladdis
    Alex1992 skrev 2020-04-16 11:25:47 följande:
    Men nej!!! Vad jobbigt...hoppas du bara får positiva besked framöver! Hur blir det nu? Går ni privat eller landsting...har ni något paket? Räknas det som ett försökt nu...??

Jag tror att dom vill vänta eftersom äggstockarna har fått jobba extra mycket med alla hormoner och man vill att slemhinnan och äggstockarna ska återhämta sig!

Jag blev överstimulerad och fick ingen återföring och jag var tvungen att vänta på ytterligare en menstruation för att få tillbaka ett fryst. Jag försökte få det på första blödningen men de gick dom inte med på och sa då att kroppen behöver återhämta sig från alla hormoner.

Vad konstigt att det är så olika bedömningar! Jag fick inga embryon att återföra i min första IVF, och vi började med stimuleringen direkt igen vid första mensdagen. Andra cykeln gick allt ut på att jag inte skulle bli överstimulerad så jag fick inte färsk transfer av vårt enda embryo, men vi ska ha frystransfer direkt efter första blödningen.

• AndraSladdis
    Jullan94 skrev 2020-04-16 09:44:00 följande:

Blev inget embryo efter att läkaren missade min ägglossning med två timmar :( äggen släppte alltså redan efter 34 timmar istället för 36.

Har aldrig mått så här dåligt, känns som jag inte ens orkar leva med det här. Att jag kunde ha varit gravid om två veckor om jag bara hade råkat ta sprutan för sent med 2 timmar :(

Om de bara hade berättat om risken så vi kunde ha bett om ett extra ultraljud några timmar innan äggplock, hade betalat vad som helst... 

Jag vet inte vad jag ska göra... Jag hade kanske kunnat levt med detta om det var någonting som de inte hade kunnat hjälpa, typ att mina ägg var dåliga eller nåt sånt. Inte att jag fick ägglossning medan jag satt och åt frukost :(

Varför kan man inte påbörja en ny IVF direkt nu till nästa mens? Jag förstår inte

Jag lider med dig, förstår att det känns jättetråkigt! Men var glad att det inte var för att dina ägg var dåliga. Vår klinik tror att mina ägg är för dåliga, i princip ingen mening att hålla på med flera cykler (om vårt enda embryotransfer nu inte lyckas). Det är inget roligt besked alls att ta emot, jag skulle mycket hellre önska att det fanns något som kliniken kunde göra annorlunda. 
  • AndraSladdis
    Alex1992 skrev 2020-04-16 18:33:46 följande:
    Menar du att du fick börja direkt med stimulering vid första mensdag? (Menar du blödningen efter äggplocket? Eller menar du månaden efter äggplocket då din ?egna? mens kom?

Jag fick ju en blödning ca 10 dagar efter äggplocket Och jag fick inte börja med min stimulering för återföring. Fick vänta till nästa blödning och jag tar dessutom provera för att framkalla mens då jag inte har egen..men mensen kom idag efter avslutad provera kur och ikväll börjar jag med progynon inför fet, kör den stimulerade varianten :).

Ja, efter första cykeln fick börja stimulering med Gonal-F direkt när jag fick min mens 10 dagar efter äggplocket. I andra cykeln fick jag ingen Ovitrelle som trigger utan bara Suprefact (LH) för att undvika överstimuleringen. Med Suprefact sa de att "mens" brukar komma efter bara några dagar. Jag fick mens 5 dagar efter äggplocket och började då direkt med Letrozol på mensdag 3. (Jag brukar ha ÄL varje månad, men de ville ändå att man tar Letrozol före återföringen eftersom det kan ta tid innan ÄL kommer igång efter IVF).

• AndraSladdis
    Alex1992 skrev 2020-04-23 12:43:52 följande:
    Jag är på dag 7 med progynon som ska hjälpa slemhinnan att bli tjock, ska på vul på måndag för att kolla om den har växt på sig..jag räknar med en återföring inom 2 veckor, allt beror på slemhinnan hehe..hoppas den är tillräckligt tjock! Jag hade ju över 30 äggblåsor..runt 25 ägg men alla var inte mogna och 9 befruktades. Hoppas verkligen denna gången blir er tur och att alla klarar sig <3
    Du får alltså progynon för slemhinnan? Intressant, det får inte jag. Min slemhinna var för tunn i första kontrollen. Jag fick bara Letrozol för att vara säker på att jag ägglossar i cykeln direkt efter stimuleringen. Just nu är inte ÄL ens nära, så vi väntar på den (kontroll igen om en vecka) och hoppas att det leder till en normal slemhinna och en återföring.
  • AndraSladdis

Har inte varit här på ett tag och en hel del verkar ha hänt - Stort grattis alla som plussat! (Astrid40, Novis1991) och Lycka till de som inte än har gjort det!

Nu är jag äntligen en ruvare, första (och möjligtvis sista) gången! Ett perfekt 2-dagars embryo med 6 celler har satts in. Jag vet att chanserna är vad de är, men jag låter mig själv vara lycklig i dag. Att något iaf gått enligt plan för oss.

Har en fråga också: ni som tagit Prednisolon, vilka doser ungefär handlar det om? Jag är allergiker, och funderar på om jag ska be om kortisontabletter i fall det kan hjälpa på traven, även pyttelitet. Glad 

Detta embryo kan mycket väl vara vår enda chans till ett genetiskt syskon.

Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet