Anonym (Kanel) skrev 2020-07-06 14:39:22 följande:
Jag har haft högt och lågt Hcg (under de första veckorna då man oftast mäter det) och mått precis lika varje gång. Jag tror inte det finns vetenskapliga bevis för att Hcg-värde korrelerar med illamående, det stämmer i så fall inte för mig iaf. Men jag har inte forskat på det nu ;) I så fall skulle det ju vara lätt att bevisa att inget illamående betyder större risk för DS, och något sådant har jag ingenstans hittat. Själv har jag mått finfint alla graviditeter, och fick 1/100.000 för DS nu exempelvis.
KUB-blodprovet görs ju först efter v9 så jag tror inte man ska jämföra det med vad man hade där precis i början. Nackspalten kan mätas i 10+2, tidigast 10+0, men det kan ju förstås vara svårt att se så tidigt om de inte är ?vana?. Men ett gott tecken om den inte såg tjock ut i v11. Jag tror du tänker helt för mycket! ;) Jag är sådan själv och läser på om allt som går att läsa, så jag vet precis ;) Hoppas ni får lugnande besked :)
Nej, då skulle det betyda mycket illamående =hög hcg= DS och lite illamående=lågt hcg=trisomi 13/18. Jag har fått för mig att jag har risk för t18.
Inte så vetenskapliga samband eller slutsatser.
Jag håller med om att jag tänker och läser för mycket. Det är så påfrestande att bara vänta och inte veta något.
Jag hoppas såå att vi och alla andra i den här gruppen får lugnande besked :).