• AndraSladdis

Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

Anonym (Funderare) skrev 2020-07-06 15:30:23 följande:

Jag menade givetvis inte att hon skulle skippa kub ultraljudet, men det brukar komma lite senare än v 10+. Och det ingår ju ändå :) jag tar ultraljud innan för jag vill veta att de lever innan man betalar runt 5000 för nipt :) ska göra kub om drygt 2 v! :)

Samma här. Jag är också inbokad för KUB v. 12 men gjorde UL v. 10+2 för att se att fostret lever och räknas som 10+.
  • AndraSladdis
    Anonym (Funderare) skrev 2020-07-06 16:54:36 följande:

Nää hur ska man veta allt! De förklarar inte så bra å man får ju ta reda på mycket själv ändå, Iaf nipt å kub skillnad. Det står på Vasa mammans hemsida att de testar för alla 23 kromosompar. Men de kanske bara är 13,18 och 21 +könskromosomer som är alla?!

Nej du kan få alla kromosomer hos Vasamamma om du vill. Det beror på om du väljer NIPT bas eller alla kromosomer. Den med alla kromosomer är dyrare och det fullständiga resultatet tar längre tid
  • AndraSladdis
    Anonym (Kanel) skrev 2020-07-06 14:39:22 följande:

Jag har haft högt och lågt Hcg (under de första veckorna då man oftast mäter det) och mått precis lika varje gång. Jag tror inte det finns vetenskapliga bevis för att Hcg-värde korrelerar med illamående, det stämmer i så fall inte för mig iaf. Men jag har inte forskat på det nu ;) I så fall skulle det ju vara lätt att bevisa att inget illamående betyder större risk för DS, och något sådant har jag ingenstans hittat. Själv har jag mått finfint alla graviditeter, och fick 1/100.000 för DS nu exempelvis.

KUB-blodprovet görs ju först efter v9 så jag tror inte man ska jämföra det med vad man hade där precis i början. Nackspalten kan mätas i 10+2, tidigast 10+0, men det kan ju förstås vara svårt att se så tidigt om de inte är ?vana?. Men ett gott tecken om den inte såg tjock ut i v11. Jag tror du tänker helt för mycket! ;) Jag är sådan själv och läser på om allt som går att läsa, så jag vet precis ;) Hoppas ni får lugnande besked :)

Nej, då skulle det betyda mycket illamående =hög hcg= DS och lite illamående=lågt hcg=trisomi 13/18. Jag har fått för mig att jag har risk för t18.

Inte så vetenskapliga samband eller slutsatser.

Jag håller med om att jag tänker och läser för mycket. Det är så påfrestande att bara vänta och inte veta något.

Jag hoppas såå att vi och alla andra i den här gruppen får lugnande besked :).
  • AndraSladdis
    Anonym (Funderare) skrev 2020-07-06 20:42:47 följande:

Jaha det var så dom menade! Tycker det var lite oklart skrivet. Jag väljer bas, vad väljer du? De stog iaf att de andra är väldigt sällsynta å mer att man ska testa för de om man har det i släkten.

Jag valde också bas.
  • AndraSladdis
    Anonym (Funderare) skrev 2020-07-06 20:40:09 följande:

För mig blir det kub i v 13 så känns ändå bra att gjort nipt innan. Det är så olika i den här frågan hur man tänker och inget är väl egentligen rätt eller fel utan bara olika val! Tänker på alla som läser detta :)

Ja, absolut. Jag har full respekt för att var och en väljer det som känns bäst för dem.
  • AndraSladdis
    Anonym (Funderare) skrev 2020-07-06 21:35:52 följande:
    Hopps du får svar imorrn! :)

Ser inte ut att vara så! Klockan är tre redan och de har inte ringt...

I går eftermiddag ringde jag mottagningen och då hade svaret inte kommit, så det är inte bara de som har missat att ringa. 

Typiskt att mitt svar skulle tar extra lång tid också. Fast det spelar ju en mindre roll, vad svaret blir är viktigare. Tror jag ringer dem i morgon och frågar vart de skickat provet och om de kan kolla när de fått provet.

• AndraSladdis
    Astrid40 skrev 2020-07-07 05:51:58 följande:
    Bastest för fvp och nipt kollar samma tre trisomer så om Bas visar negativt oavsett om man gör fvp eller nipt så är sannolikhetet mkt låg att utökat test visar något enligt läkaren. I min region går man dock vidare med fvp om nipt visar positivt för att ev bekräfta den positiva diagnosen.

Hoppas det går bra för er :)

Tack, det hoppas jag med!

Om man måste vänta på fvp då blir det ju ett sent avbryt. I så fall skulle jag troligen välja mkp (vilket inte är helt 100% säkert dock, för i sällsynta fall kan det finnas mosaikism i moderkakan och inte hos fostret)

• AndraSladdis
    Anonym (Funderare) skrev 2020-07-07 20:42:45 följande:

V 10+0 och Ultraljudet idag gick bra! :D den var exakt längd på dagen å hjärtat slog bra. Såg huvudet, kropp, ben å arm. Navelsträng till moderkakan å gulsäck. Hon kunde inte säga nåt spec om anatomin för är för tidigt. Imorrn nipt. Så glad å tacksam just nu!! Var så nervös för jag inte mått illa eller några speciella symptom. Men hon sa att jag ska va väldigt glad för de eftersom de ser fint ut :) så idag är jag extra glad! :D ska inte vara orolig längre för att jag mår bra! Haha.

Vad skönt! Nu behöver du inte oroas för att må bra :).
  • AndraSladdis

Nää...

De hade inte lyckats analysera min NIPT pga för lite DNA. Måste ta ett nytt blodprov och vänta igen. Enligt vissa studier ökar sannolikheten för kromosomavvikelse av detta :(.

• AndraSladdis
    AndraSladdis skrev 2020-07-08 12:50:57 följande:

Nää...

De hade inte lyckats analysera min NIPT pga för lite DNA. Måste ta ett nytt blodprov och vänta igen. Enligt vissa studier ökar sannolikheten för kromosomavvikelse av detta :(.

Det var inte för lite DNA enligt barnmorskan, utan tekniskt fel för att "kvaliteten på analysen var inte tillräcklig". Kan vara provhanteringen enligt dem. Nu orkar jag inte bry mig längre, utan hoppas bara på att det nya provet ger ett resultat.

Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet