• Kiiwii90

Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet

Jag och sambon har försökt 1 år på egen hand, undersökt oss och vi har enl läkaren goda prognoser att bli gravida i framtiden. Oförklarlig barnlöshet där det inte hittas något "fel". Läkaren har nu skrivit en remiss till Akademiska i Uppsala och nu börjar väntan....

Är det fler som väntar på ivf? Hur lång väntetid har/hade ni? Vad händer egentligen när det är ens tur och hur fort går det sen?

• Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet
  • Trädet91
    GlitterLina skrev 2020-10-04 11:43:56 följande:

Idag är min riktiga testdag :( & det verkar skita sig denna gången oxå :( :( från i torsdags såg resten bättre ut men nu går det bara utför :( vissa negativa & nån knappt positiv

Nej, så himla tråkigt :( Trodde ju att det skulle gå vägen denna gången.
  • Trädet91
    Alex1992 skrev 2020-10-04 10:00:07 följande:

Trädet hur går allt? vilka symptom hänger kvar? Tycker tiden går ganska fort, så skönt! Redan i 9+0 nu :)

Jag blev ju nojig där inför ultraljudet förra veckan när illamåendet försvann men det kom tillbaka efter en vecka fast i värre format. Som värst är det på kvällarna. Har så konstiga matvanor där jag äter samma maträtt en vecka innan jag tröttnar och byter till en annan. Annars är det ömma bröst och svullen mage som jag känner av också. Tröttheten är inte lika illa som för ett par veckor sedan.

Samtidigt som jag känner mig lugnare när jag känner av alla symptom är det ganska besvärligt också. Jag är i v 9+5 nu och skall på privat ultraljud på tisdag. Känns som en evighet tills vecka 12 passerat men håller med om att tiden går lite fortare nu än vad den gjorde i början. Hur går allt för dig?
  • Alex1992
    Trädet91 skrev 2020-10-04 17:55:10 följande:

Jag blev ju nojig där inför ultraljudet förra veckan när illamåendet försvann men det kom tillbaka efter en vecka fast i värre format. Som värst är det på kvällarna. Har så konstiga matvanor där jag äter samma maträtt en vecka innan jag tröttnar och byter till en annan. Annars är det ömma bröst och svullen mage som jag känner av också. Tröttheten är inte lika illa som för ett par veckor sedan.

Samtidigt som jag känner mig lugnare när jag känner av alla symptom är det ganska besvärligt också. Jag är i v 9+5 nu och skall på privat ultraljud på tisdag. Känns som en evighet tills vecka 12 passerat men håller med om att tiden går lite fortare nu än vad den gjorde i början. Hur går allt för dig?

Åhh vad kul med ultraljud redan på tisdag :) håll oss uppdaterade. Ja samma här, först lite orolig att illamående försvann men redan efter några dagar kom den tillbaka värre. Vi har samma symptom men min trötthet har tyvärr inte försvunnit..får verkligen kämpa på jobbet, längtar tills de försvinner för man känner knappt inte igen sig själv längre hehe. Jag har nästa ultraljud när jag är i 10+4, så nu längtar jag dit :)
  • Clemmentina

Idag är min riktiga testdag :( & det verkar skita sig denna gången oxå :( :( från i torsdags såg resten bättre ut men nu går det bara utför :( vissa negativa & nån knappt positiv

Men nej vad tråkigt! :( Det såg ju ut som det ökade fint. Kram
  • Dhalia

Va tråkigt såg ju så bra ut i början :( massa kramar <3
  • GlitterLina

Va på kliniken igår för gravtest & ultrljud. Ultraljudet såg bra ut som om allt kommit ut.

Om vi vill kan vi redan börja nästa månad me ny behandling Provera & Letrozol.

Får prata om det jag & sambon. Vi har ju 2 st 5 dagars kvar i frysen. Men det är både dyrt & känslomässigt jobbigt!

Hur går det för er alla andra? Vissa är väl redan i vecka 30 snart?

• AndraSladdis
    GlitterLina skrev 2020-10-14 10:19:24 följande:

Va på kliniken igår för gravtest & ultrljud. Ultraljudet såg bra ut som om allt kommit ut.

Får prata om det jag & sambon. Vi har ju 2 st 5 dagars kvar i frysen. Men det är både dyrt & känslomässigt jobbigt!

Tråkigt att höra! Den här processen kan vara väldigt känslomässigt jobbig om man haft motgångar, som jag också haft. Men jag tänker just nu att jag fattar beslut baserat på det rationella och känslorna accepterar jag att de kommer finnas där, och de är naturliga, men det är inte "verkligheten" som orsakar dem utan de negativa erfarenheter vi haft, och det kommer att kännas bättre med tiden.

Tror inte jag skulle tveka om vi hade något i frysen, men det är självklart ert beslut och hur länge ni känner att ni kan vänta.

Vi fortsätter med ny IVF nån gång i november. Det kan bli utomlands för möjligheten att scanna embryon vilket gör processen kortare och man slipper med säkerhet kromosomavvikelse. Ska bestämma oss snart.
  • Lunaymar

Den känslomässiga delen är helt otroligt jobbig. Jag förstod inte allvaret innan jag själv började gå igenom det hela. Och även om jag har vänner och partner, familj som stöttar så känner jag mig väldigt ensam.

Jag hoppas att ni kan hitta en lösning som passar er. Och kanske våga ta lite ledigt (även fast det kan kännas stressande) och låta kroppen och huvudet återhämta sig.
  • Anonym (Funderare)

Hej! Jag tittar in här då och då och läser å följer er. Håller alltid tummarna. Usch va tråkigt att de inte gick nu senast för er..förstår att de är så jobbigt å känslomässigt :(

Jag är snart i vecka 26, de går bara bra här å vi väntar en flicka :)
  • Anonym (Funderare)
    AndraSladdis skrev 2020-10-14 12:38:00 följande:

Tråkigt att höra! Den här processen kan vara väldigt känslomässigt jobbig om man haft motgångar, som jag också haft. Men jag tänker just nu att jag fattar beslut baserat på det rationella och känslorna accepterar jag att de kommer finnas där, och de är naturliga, men det är inte "verkligheten" som orsakar dem utan de negativa erfarenheter vi haft, och det kommer att kännas bättre med tiden.

Tror inte jag skulle tveka om vi hade något i frysen, men det är självklart ert beslut och hur länge ni känner att ni kan vänta.

Vi fortsätter med ny IVF nån gång i november. Det kan bli utomlands för möjligheten att scanna embryon vilket gör processen kortare och man slipper med säkerhet kromosomavvikelse. Ska bestämma oss snart.

Vilken bra inställning du har. Har ni bestämt vart ni ska göra nästa? Hur har du haft det efter aborten?

Kram
Svar på tråden Ivf 2020 - ofrivillig barnlöshet