• snart 4

Fritids

Hej

Fundering vid separation.

Jag kommer inte ha möjlighet att hämta på nuvarande fritids då det tar 30 min enkel väg att hämta med bil och jag inte kommer ha råd att ha bil.

Någon som vet om det

Finns det möjlighet att ha två fritidsplatser??

• Svar på tråden Fritids
  • Anonym (T)
    Anonym (Filifjonkan) skrev 2019-10-12 12:12:45 följande:

I det fallet jag tänkte på ang skolskjuts, var det för att den ena förälderns hem låg långt (mil) från skolan i närliggande kommun (det här var ute på "landsbygden") och föräldern ansåg då att skolskjuts skulle transportera barnet den veckan som barnet bodde hos den föräldern. Föräldern begärde annars två olika förskoleplatser, men kommunen avslog båda alternativen (skolskjuts över kommungräns samt ansökan om förskoleplats i separata kommuner) Föräldern överklagade kommunens beslut, men kommunen fick rätt i förvaltningsrätten.

Och omöjliggjorde kanske därmed ett vv-boende fy fanken :( Skolskjuts borde man vara berättigad till, även från fritids. Men jo, jag har hört talas om något sådant med. Vet dock inte om det är upptill kommunen därmed? Iom att det verkar olika...Bästa vore ju för ts att kolla med kommunen, redan innan hon vet om hon får lägenheten.
  • Tow2Mater
    Anonym (T) skrev 2019-10-12 12:34:29 följande:
    Och omöjliggjorde kanske därmed ett vv-boende fy fanken :( Skolskjuts borde man vara berättigad till, även från fritids. Men jo, jag har hört talas om något sådant med. Vet dock inte om det är upptill kommunen därmed? Iom att det verkar olika...Bästa vore ju för ts att kolla med kommunen, redan innan hon vet om hon får lägenheten.
    Ar det inte föräldrars ansvar att bosätta sig så man klarar av vv till att börja med?
  • Anonym (Nädu)
    Tow2Mater skrev 2019-10-12 13:59:12 följande:

Ar det inte föräldrars ansvar att bosätta sig så man klarar av vv till att börja med?

Vilken värld lever du i? För i det Sverige jag bor i är bostadssituationen ganska svår på flera håll och man kanske måste ta det man får helt enkelt.
  • Anonym (T)
    Tow2Mater skrev 2019-10-12 13:59:12 följande:

Så om exet med hög chefslön bor kvar på Djursholm så ska fd frugan som är uska på något sätt lyckas bo kvar i närheten....Bara för att ta ETT exempel....
  • Tow2Mater
    Anonym (T) skrev 2019-10-12 14:45:48 följande:
    Så om exet med hög chefslön bor kvar på Djursholm så ska fd frugan som är uska på något sätt lyckas bo kvar i närheten....Bara för att ta ETT exempel....
    Kanske som föräldrar har man då båda ett ansvar att inte bo kvar i Djursholm om det inte fungerar, före att kräva skattebetald gratis skjuts för sina barn?

• Anonym (Tora)

Nej, man kan nog inte räkna med att våra skattepengar ska kunna betala för taxi varannan vecka för barn vars föräldrar flyttar isär... utan det är föräldrarna (och barnet) som måste anpassa sig efter rådande omständigheter.

Tow2Mater skrev 2019-10-12 14:50:15 följande:

Kanske som föräldrar har man då båda ett ansvar att inte bo kvar i Djursholm om det inte fungerar, före att kräva skattebetald gratis skjuts för sina barn?

• Anonym (T)

Ja, om det vore så....?Ja kära ex, jag säljer huset och flyttar till Kista så att vi kan ha vv...? Varför får man bosätta sig utanför kommunen och få gratis, skattebetald skjuts öht i så fall? Isf ska väl inte skolskjuts finnas för någon öht? Och det gör det ju...
  • Anonym (T)

Ja, om det vore så....?Ja kära ex, jag säljer huset och flyttar till Kista så att vi kan ha vv...? Varför får man bosätta sig utanför kommunen och få gratis, skattebetald skjuts öht i så fall? Isf ska väl inte skolskjuts finnas för någon öht? Och det gör det ju...
  • Anonym (12345)
    Anonym (T) skrev 2019-10-12 18:25:20 följande:

Här får barnen skolskjuts endast om båda föräldrarna bor i kommunen. Annars är det blankt nej, väljer man att flytta iväg får man lösa det själv.
Svar på tråden Fritids