Inlägg från: Anonym (Nädu) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Nädu)

Fritids

Tow2Mater skrev 2019-10-12 13:59:12 följande:

Ar det inte föräldrars ansvar att bosätta sig så man klarar av vv till att börja med?

Vilken värld lever du i? För i det Sverige jag bor i är bostadssituationen ganska svår på flera håll och man kanske måste ta det man får helt enkelt.
  • Anonym (Nädu)
    Tow2Mater skrev 2019-10-12 14:50:15 följande:

Kanske som föräldrar har man då båda ett ansvar att inte bo kvar i Djursholm om det inte fungerar, före att kräva skattebetald gratis skjuts för sina barn?

Nej men då kan ju alla alltid bosätta sig nära sina barns skolor. För skolskjuts finns ju faktiskt för vissa som bor långt från skolan. Varför är det rätt för vissa o fel för andra? Med dina argument borde ingen ha skolskjuts.
  • Anonym (Nädu)
    Anonym (12345) skrev 2019-10-13 20:49:32 följande:

Här får barnen skolskjuts endast om båda föräldrarna bor i kommunen. Annars är det blankt nej, väljer man att flytta iväg får man lösa det själv.

Ja lustigt. Väljer man att bo långt ifrån skolan men inom kommunen (för kommuner kan ju vara stora) får man skjuts. Väljer man att bo långt ifrån skolan men i en annan kommun (eller faktiskt kan det till och med vara närmre skolan beroende på hur kommungränsen ligger) ja då får man skylla sig själv.

Jag bor tex i en annan kommun än vilken mina barn går i skolan i. Jag bor ganska nära gränsen och skolan ligger också ganska nära gränsen. Skulle dock haft rätt till betalt busskort för barnen med det avståndet om det varit inom samma kommun. Men nu är det nej. Då får jag skylla mig själv att jag flyttat så "långt" ifrån skolan. Men man kan flytta längre åt andra hållet fast inom samma kommun skolan ligger i och få det betalt. Då är det ok att flytta långt. Då får man inte skylla sig själv.

Som att det liksom är lätt att få bostad över huvud taget.
  • Anonym (Nädu)
    Tow2Mater skrev 2019-10-15 17:53:49 följande:

Kommuners verksamhet finansieras genom kommunalskatten, och ska de genom lag tillhandahålla en viss verksamhet (som skolskjuts) är det naturligt de betalar inom sin egen kommun, men inte utanför den. Vad tycker du är så konstigt med det?

Ja men barnen är ju folkbokförda och går i skolan i den kommunen som inte vill betala.
Svar på tråden Fritids