Mascaraklumpar skrev 2019-10-09 23:08:26 följande:
Okej, jag försöker igen. I verkligheten finns det, sett ur en enskild människas perspektiv (Förutsatt att förhållandet är monogamt, att partnern inte hålls fastkedjad i källaren eller dylikt), två tillstånd:
1. Jag vet inte om min partner är otrogen.
2. Min partner är otrogen och jag är medveten om det.
Tillstånden är helt binära. Bara ett kan vara sant vid ett och samma tidpunkt, och det finns inga mellanting. Tillstånd 1 kan dock övergå i tillstånd 2, men inte tvärt om. Eftersom det tillstånd man befinner sig i motsvarar det man själv definierar som verklighet, så är det vanligtvis att föredra framför det andra. Det är få som vill leva i en låtsasvärld.
Frågan i TS förutsätter dock att det finns ett tredje tillstånd där vi kan lämna vårt eget perspektiv och låta både tillstånd ett och två vara sanna samtidigt. Vi både vet och inte vet att partnern varit otrogen. För att kunna greppa detta hypotetiska tankeexperiment så tolkar vi det som att tillstånd 2 är verkligheten, och därmed blir svaret att man vill veta. Skulle människor däremot få välja mellan de två tillstånd som faktiskt existerar så skulle de flesta välja ettan.
Dina premisser stämmer inte enligt mig. Som någon annan skrev så bortser du från det faktum att det skulle finnas en objektiv verklighet "utanför" din egen upplevelse av verkligheten, därav "om ett träd faller...". Jag säger inte att du har FEL i ditt sätt att tänka, det står dig fritt, men jag håller inte med. Om man utgår från ett konstruktivistiskt perspektiv där vi alla går runt och "skapar" verkligheten för oss själva och bortser från den (eventuella?) objektiva verkligheten som finns har du rätt, men så tolkar jag inte TS frågeställning. Otroheten ÄR ett faktum, den otrogne känner till det, den otrognas älskare känner till det och för säkerhets skull säger vi att en stor del av den bedragnes vänskapskrets också känner till vad som hänt. Att då säga att "otroheten har inte ägt rum för jag har ännu inte vetskap om det" känns som ett resonemang som sätter krokben för sig själv.
Ytterligare exempel skulle ju vara att du var på jobbet medans en polispatrull var hemma hos dig. Anledningen till att dom är hemma i ditt hus/din lägenhet är att det varit inbrott i ditt hem. Du har ännu inte fått kännedom om detta, men en granne såg vad som hände och ringde sedan polisen som är i igång med att säkra bevis för kommande polisutredning. Har det då varit ett inbrott hos dig eller inte?