brallison skrev 2019-09-18 13:22:18 följande:
Jag tror att det var ett av problem - de hinner/orkar inte göra läxor på kvällarna och därför måste göra det på helger. Men det är ju inte skolans fel att man har en sån rutin hemma. Min dotter har två saker till som hon måste göra - spelar en instrument och har läxa i modersmål, så hon har t o m mer läxa än de barn vars föräldrar har klagat. Vi hinner med allt (även om vi tar lite på helgen också just för att sprida ut och inte göra allting på en gång - det körde vi förra året och det funkade inte så bra). Men som jag skrev tidigare - att vissa barn behöver mer tid för vissa ämne är ju självklart (min dotter behöver mer tid för matte), men det innebär väl inte att de ska minska mängd av läxa pga det, eller hur?
Jag tycker inte att det är rimligt att de har läxor som tar för mycket tid.
Mina barn, precis som de flesta andra barn som har arbetande föräldrar är ju inte hemma före ca 17-17.30 på kvällen. Då är det inte rimligt att de ska sitta 1-2 timmar till varje dag med läxor. Förutom att de inte skulle hinna med något annat på fritiden, tex idrott. Så skulle de inte heller få ordentligt med återhämtning inför nästa skoldag.
Det handlar inte bara om att fysiskt hinna med utan det handlar om att barnen också ska må bra och behålla sin psykiska hälsa, inte fostras in i ett tempo som definitivt kommer att leda till utbrändhet. Vila, motion, träffa vänner, komma i säng i tid är sånt som är helt avgörande för hälsan.