Inlägg från: brallison |Visa alla inlägg
  • brallison

Läxor i 3:an

Igår hade vi föräldrarmöte och det togs upp av flera föräldrar att det åär för mycket läxor i 3:an. Barn får läxor en gång i vecka - skriva 10 meningar med veckans ord, läsa en kapitel boken 3 ggr och svara på frågorna till den, lösa ett papper med matte (backsidan är frivillig) samt en stencil på engelska.
    De menar, att barnen hinner inte med allting. Personligen tycker jag att det är ganska lite för att vara 3:an. Men vad tycker ni? Vad får era barn i läxor?

• Svar på tråden Läxor i 3:an
  • brallison
    scanmia skrev 2019-09-18 12:38:41 följande:

Om det är för mycket eller för lite beror på hur undervisningen är i övrigt, hur lång tid det tar för barnet att göra sina läxor, hur pass självständigt barnet kan genomföra dem, hur mycket eller lite hjälp barnet kan få hemma, hur roligt eller tråkigt barnet tycker att läxorna är och på hur pass bra feedback barnet får på sin läxa från skolans håll.

Det finns ju absolut inget som hindrar dig att göra lite mer "läxor" som du kan ge om du tycker att det är för lite. Om man tycker att det är för mycket kan det vara lite svårare att reglera, men nog minst lika viktigt som förälder att gå in och styra upp.

Fast alla dessa frågor bör knappt påverka läxmängd - jag menar, det är ju fortfarande samma läroplan alla följer. Att vissa barn behöver mer tid eller tycker att det är tråkigt - så har det alltid varit och säkert förblir så i framtiden med, men skolan ska ge samma kunskap till alla.
  • brallison
    Anonym (Allie) skrev 2019-09-18 12:54:24 följande:

Okej nivå. Men det viktigaste är hur lång tid läxorna tar. Jag tycker att vår lärare är lite dålig på att uppskatta det. Barnen som har det svårast och ligger efter får tex mer läxor. För dem tar det ju mer tid. Jag tycker att de ska hinna göra sina läxor på max 30 min/dag och inte behöva jobba med det alls på helgen. Annars är det för mycket.

Jag tror att det var ett av problem - de hinner/orkar inte göra läxor på kvällarna och därför måste göra det på helger. Men det är ju inte skolans fel att man har en sån rutin hemma. Min dotter har två saker till som hon måste göra - spelar en instrument och har läxa i modersmål, så hon har t o m mer läxa än de barn vars föräldrar har klagat. Vi hinner med allt (även om vi tar lite på helgen också just för att sprida ut och inte göra allting på en gång - det körde vi förra året och det funkade inte så bra). Men som jag skrev tidigare - att vissa barn behöver mer tid för vissa ämne är ju självklart (min dotter behöver mer tid för matte), men det innebär väl inte att de ska minska mängd av läxa pga det, eller hur?
  • brallison
    louisa83 skrev 2019-09-18 13:35:38 följande:

I Grekland får de läxor här varje dag...just saying. Men sen är barnen sönderstressade här också och hinner inte med något annat än att plugga.. men DET är mycket läxor för att vara så små. Inte några uppgifter i veckan..

Ja, jag själv gick i skolan inte i Sverige och vi hade både betyg och läxor från senast 2:an och minns inte alls att jag var sönderstressad (om stressad alls)
  • brallison
    Anonym (Mamma till 3) skrev 2019-09-18 13:42:31 följande:

Det är ju individuellt med vad som är för mycket läxor. Har barnet fritidsaktiviteter på vardagar och hjälper till med någon syssla hemma kanske barnet tycker att det blir för mycket med läxor och att han/hon inte får någon egentid till att göra det han/hon själv vill.

Men ska man inte prioritera skolan i sånt fall? Vi valde bort en aktivitet (finns två kvar) just för att hinna med. Skolan är ju viktigare än att säg spela fotboll, i alla fall i våra ögon
  • brallison
    IceKitten skrev 2019-09-18 14:06:13 följande:
    Skolan är självfallet jätteviktigt för framtiden, men tänk om fotbollen är vad som gör barnet lycklig?

Alla behöver självfallet en viss grundkunskap men den nya trenden om att alla ska gå på gymnasiet och helst universitet... Är det verkligen nödvändigt? Alla människor är ju absolut inte lämpade för högre studier eller teoretiskt arbete, detta märks ju oftast innan gymnasiet iaf. Det behövs folk på fabriksgolvet och i städfirmorna med, inget fel med det. Men dessa behöver väl knappast läsa på gymnasiet.

Detta blev ju lite off topic...
    Jag håller med dig - universitetsutbildning ska inte alls vara ett mål för alla och att alla yrken behövs (framför allt städning, skulle jag nästan säga). Men att gå i gymnasiet är typ nödvändigt oavsett vilket yrke man arbetar med. Man är inte klarutbildad för livet från 9:an, så jag tycker att målet med att gå på gymnasiet borde vara samma för alla, men jag kanske har helt fel i det.
  • brallison

Men för att lära sig nåt så behöver man ju träna på det - och det gäller allt i livet. Vi måste cykla flera kilometer för att lära sig det (det räcker ju inte att man lyckats att cykla ett par hundra meter på en lektion, eller hur?) På lektionen får man förklaring på vad och hur ska göras för att uppnå ett visst resultat, men om man sen inte tränar på det senare, så för det första glömmer man det och för det andra, om man missförstått läraren från början, så försätter man tänka helt fel (annars skulle man upptäcka det när man gjorde läxa).
    Förlåt min okunskap - vad är glosor? Hittar ingen bra förklaring på det (eller rättare sagt, om glosor är att man förklarar eller översätter ett ord, så ser jag rätt så lite nytta i det, då, säg i ett språk, man behöver kunna inte bara ord med även grammatik för att kunna prata/läsa/skriva).

• brallison
    Limajo skrev 2019-09-19 15:49:15 följande:
    Men snälla du, man kan inte polisanmäla en lärare för att man är missnöjd med betygen. Det finns inget sådant brott. Skolan blir inte bättre för att man sprider skrönor. Dessutom har vi inte sifferbetyg längre.
    Jag kan tänka mig att polisanmälan gällde inte bokstavligen dåligt betyg utan snarare kränkning och liknande.
  • brallison
    Anonym (Allie) skrev 2019-09-20 08:31:04 följande:
    Tow2Mater skrev 2019-09-20 02:15:52 följande:

Tar jag med mig jobbet hem? Ja ibland gör jag det. Så gör även mitt barn.

Vidareutbildar jag mig eller lär jag mig saker som jag inte hinner med/prioriterar på jobbet på min fritid? ja ibland. Så gör även mitt barn.

Jobbar jag hemifrån? Ja ibland gör jag det. Varför får jag då inte hemskola mitt barn?

Jobbar jag alla vardagar? Nej ibland tar jag ledigt bara för att jag känner för det. Varför får inte mitt barn göra det?

Har jag jobbplikt? Ja, om jag vill ha lön. Men jag kan ju säga upp mig, varför får inte mitt barn göra det?

Kan man verkligen jämföra en vuxens jobb med barnens skola...?

Jag tycker det är en relevant jämförelse mellan skola och arbete. Det handlar ändå i slutändan om att ha en balans mellan vila/återhämtning och aktivitet/jobb. Har barnen för mycket läxor så finns det för lite tid för vila och återhämtning.

Det är till och med ännu viktigare att skolans arbete är välanpassat till barnen just eftersom de INTE har möjlighet att säga upp sig och byta jobb, vilket vi vuxna kan göra om vi hamnat på en arbetsplats som tex är dålig eller för stressig.
    Fast barnen pluggar inte i skolan hela dagarna - i 3:an har de lektioner som mest till kl. 14 och sedan är det fritids (dvs vila/återhämtning), likaså alla lov. Och jo, man kan byta skola om man mår dåligt där, så helt jämförbara saker är det väl ändå inte.
  • brallison
    Elin P skrev 2019-09-21 12:31:43 följande:

Låter ungefär som mängden läxor min son har i åk 2, med undantag av engelska. Jag tycker det är ok men att skolan bör erbjuda läxhjälp. Alla barn har inte engagerade föräldrar och det är synd om de barnen ska bli efter på grund av det.

Jo, de har läxhjälp ca 1 tim i veckan - samma dag som barnen får läxor, så sån möjlighet finns också.
  • brallison
    Anonym (Mi) skrev 2019-09-20 15:47:31 följande:

Låter okej. Har bara så avårt att förstå varför barnen ska läsa samma kapitel flera gånger på en vecka. Snacka om att döda läsglädjen.

Det görs för att (jag har själv märkt på min dotter) att läsförståelse är inte alltid med vid läsning som sådan. Man läser ett kapitel en gång och försöker svara på frågorna, men istället börjar gissa för att man har inte varit tillräcklig uppmärksam på vad kapitlet handlade om. Om man svara på frågorna från första läsning, så tycker jag inte heller att en har behov att läsa samma text flera gånger.
  • brallison
    Frontline skrev 2019-10-03 23:01:09 följande:

Man kan byta skola säger du?

Javisst det går säkert bra om man vill resa 6 mil enkel väg varje dag istället för 10 minuter promenad som det är från oss..

Anonym (Allie) skrev 2019-09-20 16:05:19 följande:

Ja visst är det. Det är därför jag låter mina barn bara läsa en gång trots att de har samma läxa. Jag tycker det är bättre att de kan lägga tid på att läsa böcker de valt själva istället för att tvinga dem att läsa den urtråkiga läseboks-texten tre gånger. 

Huvudsaken är ju att de läser, de läser dessutom mer och oftare när det är bra böcker...

Barnens lärare har sagt att dom lär sig lättare att läsa via att spela på Xbox eller liknande då dom både lär sig läsa på svenska och engelska snabbare än vad jag gjorde som barn..

Jo, men faktumet kvarstår ju - man kan ju byta skolan. Och det gör man väl om barnet mår dåligt i skolan (man tittar ju på barnets mående och inte hur nära skolan ligger, eller hur?)
    Och gällande lära sig att läsa vi Xbox eller liknande - visst kan man göra det, problemet bara är att man inte lär sig då vad man kan få ut ur läsning (allt är ju färdigt serverat där, inte att man behöver föreställa sig hur just denna häst ser ut som är beskriven i just denna boken)
Svar på tråden Läxor i 3:an