Frontline skrev 2019-10-03 23:01:09 följande:
Man kan byta skola säger du?
Javisst det går säkert bra om man vill resa 6 mil enkel väg varje dag istället för 10 minuter promenad som det är från oss..
Anonym (Allie) skrev 2019-09-20 16:05:19 följande:
Ja visst är det. Det är därför jag låter mina barn bara läsa en gång trots att de har samma läxa. Jag tycker det är bättre att de kan lägga tid på att läsa böcker de valt själva istället för att tvinga dem att läsa den urtråkiga läseboks-texten tre gånger.
Huvudsaken är ju att de läser, de läser dessutom mer och oftare när det är bra böcker...
Barnens lärare har sagt att dom lär sig lättare att läsa via att spela på Xbox eller liknande då dom både lär sig läsa på svenska och engelska snabbare än vad jag gjorde som barn..
Jo, men faktumet kvarstår ju - man kan ju byta skolan. Och det gör man väl om barnet mår dåligt i skolan (man tittar ju på barnets mående och inte hur nära skolan ligger, eller hur?)
Och gällande lära sig att läsa vi Xbox eller liknande - visst kan man göra det, problemet bara är att man inte lär sig då vad man kan få ut ur läsning (allt är ju färdigt serverat där, inte att man behöver föreställa sig hur just denna häst ser ut som är beskriven i just denna boken)