• brallison

    Läxor i 3:an

    Igår hade vi föräldrarmöte och det togs upp av flera föräldrar att det åär för mycket läxor i 3:an. Barn får läxor en gång i vecka - skriva 10 meningar med veckans ord, läsa en kapitel boken 3 ggr och svara på frågorna till den, lösa ett papper med matte (backsidan är frivillig) samt en stencil på engelska.
    De menar, att barnen hinner inte med allting. Personligen tycker jag att det är ganska lite för att vara 3:an. Men vad tycker ni? Vad får era barn i läxor?

  • Svar på tråden Läxor i 3:an
  • Anonym (Mamma till 3)
    brallison skrev 2019-09-18 13:45:45 följande:

    Men ska man inte prioritera skolan i sånt fall? Vi valde bort en aktivitet (finns två kvar) just för att hinna med. Skolan är ju viktigare än att säg spela fotboll, i alla fall i våra ögon


    Jag är lite anti-läxor. De fyller ingen vettig funktion. Det som barnen gör hemma (om det inte är glosor) ger oftast inget.
  • Anonym (Allie)
    BurningDiamond skrev 2019-09-18 17:58:19 följande:

    Då droppar man inte fotbollen utan körsången. Eller vad det nu är för aktiviteter barnet går på. Eller så får barnet gå i en mindre driven fotbollsgrupp, där de bara tränar en eller två ggr per vecka.Är det inte bevisat att repetition är just vad som gör att inlärningen fastnar?


    Just när det gäller läxor så visar forskning att de generellt ger en låg effekt på inlärning. Sämre effekt ju yngre barnen är. De läxor som ger någon effekt är tydligt avgränsade korta uppgifter som läraren ger återkoppling på. Jag tänker att glosor är en sådan uppgift tex. Det är en kort uppgift, barnen förstår vad de ska göra och läraren kan ge feedback.

    På skolverkets hemsida står det om läxors effekt:

    www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/forskning/hemlaxors-nytta-inte-sjalvklar
  • BurningDiamond
    Anonym (Allie) skrev 2019-09-19 08:04:35 följande:
    Just när det gäller läxor så visar forskning att de generellt ger en låg effekt på inlärning. Sämre effekt ju yngre barnen är. De läxor som ger någon effekt är tydligt avgränsade korta uppgifter som läraren ger återkoppling på. Jag tänker att glosor är en sådan uppgift tex. Det är en kort uppgift, barnen förstår vad de ska göra och läraren kan ge feedback.

    På skolverkets hemsida står det om läxors effekt:

    www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/forskning/hemlaxors-nytta-inte-sjalvklar
    Länken säger absolut noll om att inlärning kräver eller inte kräver upprepning. Som du skriver, glosor. Men även andra repetitioner, som enkel aritmetik, läsning, mm.
  • Anonym (2:an)

    Min dotter går iofs i tvåan, men jag tvivlar på att vi kommer att få någon större förändring. Hon har läsläxa - läsa en text på en av läraren vald nivå och svara skriftligt på tre frågor om texten. Texten ska läsas fyra gånger under veckan. Läraren har sagt att hon utöver lästräning inte tror på läxor som pedagogisk metod.

  • brallison

    Men för att lära sig nåt så behöver man ju träna på det - och det gäller allt i livet. Vi måste cykla flera kilometer för att lära sig det (det räcker ju inte att man lyckats att cykla ett par hundra meter på en lektion, eller hur?) På lektionen får man förklaring på vad och hur ska göras för att uppnå ett visst resultat, men om man sen inte tränar på det senare, så för det första glömmer man det och för det andra, om man missförstått läraren från början, så försätter man tänka helt fel (annars skulle man upptäcka det när man gjorde läxa).
    Förlåt min okunskap - vad är glosor? Hittar ingen bra förklaring på det (eller rättare sagt, om glosor är att man förklarar eller översätter ett ord, så ser jag rätt så lite nytta i det, då, säg i ett språk, man behöver kunna inte bara ord med även grammatik för att kunna prata/läsa/skriva).

  • Anonym (Allie)
    BurningDiamond skrev 2019-09-19 09:25:22 följande:

    Länken säger absolut noll om att inlärning kräver eller inte kräver upprepning. Som du skriver, glosor. Men även andra repetitioner, som enkel aritmetik, läsning, mm.


    Den säger väldigt mycket om forskningsläget kring just läxor. Att det inte har särskilt stor effekt, speciellt inte i lägre åldrar.

    Repetition fungerar när man redan kan något och behöver befästa det. Det kan absolut vara bra med repetition i andra ämnen än just glosor. Det är ju dock inte lika med att mycket läxor eller vilka som helst läxor är bra. Det är rätt tydligt att läxor ska vara väl avgränsade, tydliga och fylla ett visst syfte.
  • Anonym (Allie)
    brallison skrev 2019-09-19 10:06:52 följande:

    Men för att lära sig nåt så behöver man ju träna på det - och det gäller allt i livet. Vi måste cykla flera kilometer för att lära sig det (det räcker ju inte att man lyckats att cykla ett par hundra meter på en lektion, eller hur?) På lektionen får man förklaring på vad och hur ska göras för att uppnå ett visst resultat, men om man sen inte tränar på det senare, så för det första glömmer man det och för det andra, om man missförstått läraren från början, så försätter man tänka helt fel (annars skulle man upptäcka det när man gjorde läxa).

    Förlåt min okunskap - vad är glosor? Hittar ingen bra förklaring på det (eller rättare sagt, om glosor är att man förklarar eller översätter ett ord, så ser jag rätt så lite nytta i det, då, säg i ett språk, man behöver kunna inte bara ord med även grammatik för att kunna prata/läsa/skriva).


    Glosor är ord som barnen tränar på. Oftast får barn engelska glosor-ord- att träna in som de sen blir förhörda på. Det kan ju också vara svenska ord.

    Jag tog det som ett exempel på en väl avgränsad läxa där läraren ger feedback. Det är också ett exempel på en läxa som innebär just att träna på något man har fått lära sig. Självklart är det inte allt som krävs i ett språk.
  • Alexi

    I sonens klass (trean) så har det en läsläxa per vecka. Dvs ska läsa ett kapitel i boken flera gånger. Det är enda läxan. Skolan har tydligen medvetet lite läxor.

  • BurningDiamond
    Anonym (Allie) skrev 2019-09-19 10:07:21 följande:
    Den säger väldigt mycket om forskningsläget kring just läxor. Att det inte har särskilt stor effekt, speciellt inte i lägre åldrar.

    Repetition fungerar när man redan kan något och behöver befästa det. Det kan absolut vara bra med repetition i andra ämnen än just glosor. Det är ju dock inte lika med att mycket läxor eller vilka som helst läxor är bra. Det är rätt tydligt att läxor ska vara väl avgränsade, tydliga och fylla ett visst syfte.
    Så om vi har samma inställning, varför vill du tjafsa?
  • Gameofthrones

    Jag tycker själv att det är lite med läxor.

    Jag tror inte lärare vågar idag ställa krav kolla hur det ser ut idag? Låg effektivitet funkar inte inte i min äldsta sons klass värsting klassen och lärare. Säger tyst i klass. Inge. Lyssnar.

    Lärare blir överkörda av elever som inte lyssnar och jobbiga föräldrar!.

    Detta fick jag höra av en annan förälder i från annan skola

    Det var en lärare som gav betyg och blev polisanmäld för barnens föräldrar var lärare själva /?! Dem tyckte att barnet skulle ga högsta betyget i matematik. Men läraren sa ditt barn behöver få mer, stöd i matematik och i har haft extra lektioner och det är bättre men inte en 5 han fick 3 i betyg.

    Lärare blir stämda/ polisanmälada idag för ingenting. Så det är vi föräldrar som måste ändra på sin syn till skolan och barn ska få rätt verktyg.

    .

Svar på tråden Läxor i 3:an