Inlägg från: Anonym (Allie) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Allie)

    Läxor i 3:an

    Mitt barn har läsebok+frågor. Ska läsas tre gånger men vi läser bara en gång.

    Matte oftast ett par sidor eller en stencil.

    Andra uppgifter från andra ämnen då och då.

    Okej nivå. Men det viktigaste är hur lång tid läxorna tar. Jag tycker att vår lärare är lite dålig på att uppskatta det. Barnen som har det svårast och ligger efter får tex mer läxor. För dem tar det ju mer tid. Jag tycker att de ska hinna göra sina läxor på max 30 min/dag och inte behöva jobba med det alls på helgen. Annars är det för mycket.

  • Anonym (Allie)
    brallison skrev 2019-09-18 13:18:07 följande:
    Fast alla dessa frågor bör knappt påverka läxmängd - jag menar, det är ju fortfarande samma läroplan alla följer. Att vissa barn behöver mer tid eller tycker att det är tråkigt - så har det alltid varit och säkert förblir så i framtiden med, men skolan ska ge samma kunskap till alla.
    Skolan ska ju se till att barnen lyckas. Om de då får läxor som är för svåra eller för omfattande som kommer inte barnet lära sig mer. Därför är det relevant att det är rätt läxmängd, något som kan variera för olika barn. 

    Det är ju på samma sätt inte heller bra om barn som lär sig snabbt ska sitta och bli understimulerade utan de behöver mer utmanande uppgifter och läxor.
  • Anonym (Allie)
    brallison skrev 2019-09-18 13:22:18 följande:
    Jag tror att det var ett av problem - de hinner/orkar inte göra läxor på kvällarna och därför måste göra det på helger. Men det är ju inte skolans fel att man har en sån rutin hemma. Min dotter har två saker till som hon måste göra - spelar en instrument och har läxa i modersmål, så hon har t o m mer läxa än de barn vars föräldrar har klagat. Vi hinner med allt (även om vi tar lite på helgen också just för att sprida ut och inte göra allting på en gång - det körde vi förra året och det funkade inte så bra). Men som jag skrev tidigare - att vissa barn behöver mer tid för vissa ämne är ju självklart (min dotter behöver mer tid för matte), men det innebär väl inte att de ska minska mängd av läxa pga det, eller hur?
    Jag tycker inte att det är rimligt att de har läxor som tar för mycket tid. 
    Mina barn, precis som de flesta andra barn som har arbetande föräldrar är ju inte hemma före ca 17-17.30 på kvällen. Då är det inte rimligt att de ska sitta 1-2 timmar till varje dag med läxor. Förutom att de inte skulle hinna med något annat på fritiden, tex idrott. Så skulle de inte heller få ordentligt med återhämtning inför nästa skoldag. 

    Det handlar inte bara om att fysiskt hinna med utan det handlar om att barnen också ska må bra och behålla sin psykiska hälsa, inte fostras in i ett tempo som definitivt kommer att leda till utbrändhet. Vila, motion, träffa vänner, komma i säng i tid är sånt som är helt avgörande för hälsan.
  • Anonym (Allie)
    brallison skrev 2019-09-18 13:22:18 följande:
    Jag tror att det var ett av problem - de hinner/orkar inte göra läxor på kvällarna och därför måste göra det på helger. Men det är ju inte skolans fel att man har en sån rutin hemma. Min dotter har två saker till som hon måste göra - spelar en instrument och har läxa i modersmål, så hon har t o m mer läxa än de barn vars föräldrar har klagat. Vi hinner med allt (även om vi tar lite på helgen också just för att sprida ut och inte göra allting på en gång - det körde vi förra året och det funkade inte så bra). Men som jag skrev tidigare - att vissa barn behöver mer tid för vissa ämne är ju självklart (min dotter behöver mer tid för matte), men det innebär väl inte att de ska minska mängd av läxa pga det, eller hur?
    ...och jo jag tycker att det är skolans ansvar att ge läxor som är både på rätt nivå och i rimlig mängd till barnen. Det är lärarens expertis att anpassa, alla barn är självklart både olika snabba och på olika nivåer i alla ämnen.

    Det finns också helt läxfria skolor så visst går det att lägga upp undervisningen på många olika sätt och ändå uppnå målen i läroplanen.
  • Anonym (Allie)
    brallison skrev 2019-09-18 13:45:45 följande:

    Men ska man inte prioritera skolan i sånt fall? Vi valde bort en aktivitet (finns två kvar) just för att hinna med. Skolan är ju viktigare än att säg spela fotboll, i alla fall i våra ögon


    Det finns ju mycket studier som visar att fysisk aktivitet är jätteviktigt för inlärning och mental hälsa. Man lurar sig själv om man tror att det enda som är bra för hjärnan är att sitta med näsan i böcker.

    Livet är mer än så.
  • Anonym (Allie)
    IceKitten skrev 2019-09-18 14:06:13 följande:

    Skolan är självfallet jätteviktigt för framtiden, men tänk om fotbollen är vad som gör barnet lycklig?

    Alla behöver självfallet en viss grundkunskap men den nya trenden om att alla ska gå på gymnasiet och helst universitet... Är det verkligen nödvändigt? Alla människor är ju absolut inte lämpade för högre studier eller teoretiskt arbete, detta märks ju oftast innan gymnasiet iaf. Det behövs folk på fabriksgolvet och i städfirmorna med, inget fel med det. Men dessa behöver väl knappast läsa på gymnasiet.

    Detta blev ju lite off topic...


    Just läxor har inte den stora effekten på inlärning.

    Undervisningen sker ju i skolan. Det finns läxfriskola skolor som har lika bra resultat som skolor med läxor.

    Så ja jag håller med dig. Det finns annat man ska hinna med som är viktigt för hälsa och välmående också.
  • Anonym (Allie)
    BurningDiamond skrev 2019-09-18 17:58:19 följande:

    Då droppar man inte fotbollen utan körsången. Eller vad det nu är för aktiviteter barnet går på. Eller så får barnet gå i en mindre driven fotbollsgrupp, där de bara tränar en eller två ggr per vecka.Är det inte bevisat att repetition är just vad som gör att inlärningen fastnar?


    Just när det gäller läxor så visar forskning att de generellt ger en låg effekt på inlärning. Sämre effekt ju yngre barnen är. De läxor som ger någon effekt är tydligt avgränsade korta uppgifter som läraren ger återkoppling på. Jag tänker att glosor är en sådan uppgift tex. Det är en kort uppgift, barnen förstår vad de ska göra och läraren kan ge feedback.

    På skolverkets hemsida står det om läxors effekt:

    www.skolverket.se/skolutveckling/forskning-och-utvarderingar/forskning/hemlaxors-nytta-inte-sjalvklar
  • Anonym (Allie)
    BurningDiamond skrev 2019-09-19 09:25:22 följande:

    Länken säger absolut noll om att inlärning kräver eller inte kräver upprepning. Som du skriver, glosor. Men även andra repetitioner, som enkel aritmetik, läsning, mm.


    Den säger väldigt mycket om forskningsläget kring just läxor. Att det inte har särskilt stor effekt, speciellt inte i lägre åldrar.

    Repetition fungerar när man redan kan något och behöver befästa det. Det kan absolut vara bra med repetition i andra ämnen än just glosor. Det är ju dock inte lika med att mycket läxor eller vilka som helst läxor är bra. Det är rätt tydligt att läxor ska vara väl avgränsade, tydliga och fylla ett visst syfte.
  • Anonym (Allie)
    brallison skrev 2019-09-19 10:06:52 följande:

    Men för att lära sig nåt så behöver man ju träna på det - och det gäller allt i livet. Vi måste cykla flera kilometer för att lära sig det (det räcker ju inte att man lyckats att cykla ett par hundra meter på en lektion, eller hur?) På lektionen får man förklaring på vad och hur ska göras för att uppnå ett visst resultat, men om man sen inte tränar på det senare, så för det första glömmer man det och för det andra, om man missförstått läraren från början, så försätter man tänka helt fel (annars skulle man upptäcka det när man gjorde läxa).

    Förlåt min okunskap - vad är glosor? Hittar ingen bra förklaring på det (eller rättare sagt, om glosor är att man förklarar eller översätter ett ord, så ser jag rätt så lite nytta i det, då, säg i ett språk, man behöver kunna inte bara ord med även grammatik för att kunna prata/läsa/skriva).


    Glosor är ord som barnen tränar på. Oftast får barn engelska glosor-ord- att träna in som de sen blir förhörda på. Det kan ju också vara svenska ord.

    Jag tog det som ett exempel på en väl avgränsad läxa där läraren ger feedback. Det är också ett exempel på en läxa som innebär just att träna på något man har fått lära sig. Självklart är det inte allt som krävs i ett språk.
  • Anonym (Allie)
    BurningDiamond skrev 2019-09-19 12:58:58 följande:

    Så om vi har samma inställning, varför vill du tjafsa?


    Det var inte menat som tjafs jag ville bara förklara varför jag lade in länken. Ursäkta om du uppfattade det som tjafs jag förstod redan tidigare att vi har liknande inställning.
  • Anonym (Allie)
    Frontline skrev 2019-09-20 01:18:13 följande:

    Varför ska barnen ha läxor för?

    Tar jag med mig jobbet hem? nej det gör jag inte,

    Här får dom läxhjälp nån timme varje vecka efter skolan det räcker..

    Sen är det inte mitt jobb som förälder att förhöra och hjälpa mina barn med läxor

    det är skolans skyldighet att göra det..

    Som tur är så verkar skolan här förstå det..


    Tow2Mater skrev 2019-09-20 02:15:52 följande:

    Tar jag med mig jobbet hem? Ja ibland gör jag det. Så gör även mitt barn.

    Vidareutbildar jag mig eller lär jag mig saker som jag inte hinner med/prioriterar på jobbet på min fritid? ja ibland. Så gör även mitt barn.

    Jobbar jag hemifrån? Ja ibland gör jag det. Varför får jag då inte hemskola mitt barn?

    Jobbar jag alla vardagar? Nej ibland tar jag ledigt bara för att jag känner för det. Varför får inte mitt barn göra det?

    Har jag jobbplikt? Ja, om jag vill ha lön. Men jag kan ju säga upp mig, varför får inte mitt barn göra det?

    Kan man verkligen jämföra en vuxens jobb med barnens skola...?


    Jag tycker det är en relevant jämförelse mellan skola och arbete. Det handlar ändå i slutändan om att ha en balans mellan vila/återhämtning och aktivitet/jobb. Har barnen för mycket läxor så finns det för lite tid för vila och återhämtning.

    Det är till och med ännu viktigare att skolans arbete är välanpassat till barnen just eftersom de INTE har möjlighet att säga upp sig och byta jobb, vilket vi vuxna kan göra om vi hamnat på en arbetsplats som tex är dålig eller för stressig.
  • Anonym (Allie)
    brallison skrev 2019-09-20 08:33:44 följande:

    Fast barnen pluggar inte i skolan hela dagarna - i 3:an har de lektioner som mest till kl. 14 och sedan är det fritids (dvs vila/återhämtning), likaså alla lov. Och jo, man kan byta skola om man mår dåligt där, så helt jämförbara saker är det väl ändå inte.


    Barnen kan inte säga upp sig. Föräldrarna kan ibland byta skola. Förutsatt att det finns plats på annan bättre skola, vilket det inte alltid gör.

    Fritids är knappast vila och återhämtning. I alla fall inte på någon av De skolor jag har jobbat på eller där mina barn går, det är högt tempo, jättemånga barn, hög ljudvolym.
  • Anonym (Allie)
    Anonym (Mi) skrev 2019-09-20 15:47:31 följande:

    Låter okej. Har bara så avårt att förstå varför barnen ska läsa samma kapitel flera gånger på en vecka. Snacka om att döda läsglädjen.


    Ja visst är det. Det är därför jag låter mina barn bara läsa en gång trots att de har samma läxa. Jag tycker det är bättre att de kan lägga tid på att läsa böcker de valt själva istället för att tvinga dem att läsa den urtråkiga läseboks-texten tre gånger. 

    Huvudsaken är ju att de läser, de läser dessutom mer och oftare när det är bra böcker...
  • Anonym (Allie)
    Mrs Moneybags skrev 2019-09-20 13:31:18 följande:

    Det låter inte som mycket läxor i jämförelse med andra tredjeklassare. Men forskningen har ju visat att läxor inte gör särskilt mycket för de yngre barnens inlärning, så jag förstår hur de andra föräldrarna tänker.

    Det bästa vore ju om skolan hade läxhjälp så att barnen kunde få läxan gjord innan de kommer hem så att inte kvällar och helger gick åt till läxläsning. Jag övar gärna saker hemma med min son, men att sitta och rättstava och hitta på svar på frågor tillsammans kan inte leda någonstans. Min tanke är att föräldrar har så oerhört olika kunskapsnivåer och utbildning mm, alla föräldrar fixar helt enkelt inte detta med läxor. Särskilt inte när barnen blir äldre. Jag känner flera föräldrar som har fått sitta till 10-11 på kvällarna i högstadiet för att barnen ska hinna göra läxor. Det är sjukt. 

    Många barn har aktiviteter utanför skolan utöver läxläsningen. 

    Låt lärarna göra det som de är bäst på: lära ut. Som förälder kan man inte vara extralärare i alla ämnen. Det är inte hållbart. 


    Exakt!
Svar på tråden Läxor i 3:an