38 år och vet inte vad jag ska göra av mitt liv...
Hej!
Vet inte vad jag ska placera tråden, men lade den under psykisk ohälsa eftersom detta problem gnager i mig och gör att jag mår dåligt.
Först en kort inledning så att ni förstår helheten. Jag levde tills för tre år sedan i ett stabilt förhållande som varade i nästan 10 år. Våra liv växte ihop med föräldrar som blev bästa vänner, gemensamma resor med familjerna samt firande av högtider osv.
Allt vad utstakat att landa i ett familjeliv, vilket hade funkat väldigt bra då vi hade alla förutsättningar med bra jobb, familjerna som vuxit samman och så mycket annat. Men jag tvekade länge, länge på att skaffa barn. För länge helt enkelt och förhållandet krackelerade till slut och hon träffade en annan. Var länge förstörd över detta och förstod inte hur jag kunde vara så dum att jag inte skaffade barn med henne när jag hade chansen.
Nu har det gått tre år och jag lever med en annan tjej. Hon lider av en åkomma som gör att det kommer vara väldigt svårt för henne att bli gravid, och ärligt talat vet jag inte om jag vill skaffa barn ens. Det fanns nog en anledning att jag tvekade (vilket jag alltid gjort) och jag kanske inte är menad för detta liv. Lider också av diverse psykiska problem även om jag är högfungerande och idag stabilare än någonsin.
Men, nu är jag alltså snart 40 år och vet inte alls vad jag vill göra av mitt liv. Har barnasinnet kvar och är väldigt "wild at heart". Jag uppskattar frihet mer än något annat och vill inte känna mig styrd, och min dröm är att starta eget företag där jag kan arbeta mobilt med min laptop. Detta är inte en omöjlighet då jag är utbildad inom IT och har stora kunskaper om det, men givetvis inte det enklaste att landa.
Dock är jag ändå väldigt vilsen. Jag vet inte vad jag egentligen vill med mitt liv, vart jag vill bo, vad jag ska ägna resten av mitt liv åt om det inte blir familjeliv för mig. Ena sidan av mig vill köpa hus i hemtrakten (har till och med varit på visningar), men när det börjar bli för allvarligt får jag kalla fötter precis som med barn.
Har en bohemisk och konstnärlig ådra i mig och är väldigt kreativ. Är påhittig, praktiskt, intelligent och bra på att prata och har därför lyckats få mängder med olika jobb som jag inte borde kunnat få - t ex chefsjobb och liknande högre positioner. Men det har varit själsdödande och slutat med att jag bara mått dåligt. Nu har jag ett skitjobb på en skola som är stressigt och fruktansvärt otacksamt så måste därifrån.
En dröm jag har är att leva vanlife och dra omkring i Europa och utforska nya ställen, vilket min flickvän också är intresserad av. Samtidigt blir man ju påverkad av samhällets normer som säger att jag är för gammal för det - även om jag både känner mig och ser ut som 10 år yngre. Jag har alltid fascinerats av överlevnad och att utmana mig själv, och detta liv skulle om något innebära att man skulle få vara kreativ för att kunna få livet att gå ihop.
Men sen kommer jag tillbaka till tanken på ett normalt liv, och att om jag ska skaffa familj så är det snart. Jag har fått lånelöfte på banken, har ett bra kreditvärde och har egentligen alla förutsättningar för det. Och jag hade troligtvis trivts med att ha ett relativt vanligt liv med barn egentligen, men känner samtidigt att jag är för osäker för att skaffa det. Och som sagt, jag vet inte ens om det går med min nuvarande tjej pga hennes åkomma, samt att jag på något sätt missade det tåget (i alla fall dom bästa förutsättningarna) tidigare. Tycker dock synd om mina föräldrar som inte får några barnbarn om inte jag skaffar barn då jag inte har några syskon.
Ja, ni ser ju min osäkerhet. Lider av ADD så det kan vara en av anledningarna till att jag snabbt hoppar mellan idéer och olika drömmar. Men naturen, friheten och ett annorlunda liv har alltid varit något som lockat mig i alla tider.
Vad ska jag göra? Hela mitt liv har jag bara levt efter principen "go with the flow", men någon gång måste man bestämma sig för att verkligen landa i något.
Tack!