• Anonym (Splittrad)

Två hem - splittrad

Varannan vecka bor jag i villan med barnen och varannan vecka bor jag hos nya mannen i hans lägenhet ett stenkast från jobbet. Veckan jag inte bor i villan ska exmaken nu börja bo där med barnen.

Sedan jag träffade min nya, för 6 månader sedan, har det varit ett konstant flängande. Det har varit uthärdligt eftersom jag intalade mig att det var provisoriskt. Nu har vi landat i att det inte är provisoriskt. Vi kommer, av olika anledningar, inte kunna kombinera våra familjer på ett antal år.

Det tär på mig att ingenstans känns som hemma, att det inte går att storhandla, att några saker alltid är på fel ställe osv. Min första fråga är därför - vänjer man sig? Har ni tips för att underlätta?

Jag har ett behov av att göra hans hem till vårt hem för att orka med det här upplägget, men jag upplever att han ligger på bromsen. Han säger att han vill ha det så här ett tag, ta det lugnt. Ur mitt perspektiv är det jag som gör hela uppoffringen, jag flyttar in till honom, det har aldrig varit frågan om att han skulle flytta in till mig.

Min andra fråga är därför - Hade ni ställt krav? Eller hade ni bitit ihop i några månader till?

• Svar på tråden Två hem - splittrad
  • Anonym (hej)
    Ess skrev 2019-09-15 10:05:05 följande:

Det är rätt stor skillnad mellan barn och vuxna. De vuxna har ansvar för att sköta bostaden, vilket de varken hinner eller har någon större lust till när de bara bor vv.

Det blir inget hem utan bara en passage där ingen egentligen känner sig hemma.

Varför skulle de inte hinna? Om de inte har lust så får de ju skylla sig själv.
  • Anonym

Det är rätt stor skillnad mellan barn och vuxna. De vuxna har ansvar för att sköta bostaden, vilket de varken hinner eller har någon större lust till när de bara bor vv.

Det är de vuxna som skapat situationen då borde det vara de som får ta konsekvenserna. Inte barnen.
  • Anonym (O)

Upplägget är ju perfekt för dina barn! För deras skull tycker hav

• Anonym (O)

Upplägget är ju perfekt för dina barn! För deras skull tycker jag att du ska bita ihop.

• Ess
    Anonym (hej) skrev 2019-09-15 10:17:04 följande:
    Varför skulle de inte hinna? Om de inte har lust så får de ju skylla sig själv.
    Anonym skrev 2019-09-15 10:41:44 följande:
    Det är de vuxna som skapat situationen då borde det vara de som får ta konsekvenserna. Inte barnen.
    Det är de vuxna som skapar hemmet och hemkänslan, när hemmet förvandlas till en motorväg så blir hemkänslan lidande. Barnen hade lika bra kunnat bo på ett hotell.
    Ts som äger huset har inte tid att fixa och dona när hon ensam har barnen vv, exet som inte har med huset att göra fixar självklart inget mer än normalt plock när han bor där.

• Anonym (hej)
    Ess skrev 2019-09-15 11:20:04 följande:

Det är de vuxna som skapar hemmet och hemkänslan, när hemmet förvandlas till en motorväg så blir hemkänslan lidande. Barnen hade lika bra kunnat bo på ett hotell.

Ts som äger huset har inte tid att fixa och dona när hon ensam har barnen vv, exet som inte har med huset att göra fixar självklart inget mer än normalt plock när han bor där.

Vilket kvalificerat skitsnack. Folk fixar till sommarhus de bara vistas i ibland. Och tror du folk som har sina barn heltid struntar i att fixa bara för att de inte har tid. Det handlar om vilja. Har man känslomässigt övergivit ett hem så har man men då handlar det om det och ingenting annat.
  • BurningDiamond
    Med den logiken så behöver inte barnen vara delaktiga i eller ta ansvar för att hålla ordning på sina rum eller ta del av vardagssysslorna i hemmet. För barnen varken hinner eller har lust med det när de bara bor vv.
  • Anonym
    Ess skrev 2019-09-15 11:20:04 följande:

Nu vet jag ju hur illa du tycker om partners barn, så att du resonerar som du gör är inte förvånande.

Dock är barnens välmående överordnat odugliga föräldrars. Iallafall för människor med ett sunt tänkande.
  • Limajo

Jag förstår din känsla ts. När jag träffade en ny man efter skilsmässan var jag hos honom väldigt mycket de veckor barnen var hos sin pappa. Jag var ju kär och ville träffa honom. Men det slet ut mig fullständigt. Barnveckorna är så intensiva när man en ensam förälder och sen skulle jag snabbt kasta mig in i en helt annan roll, den som flickvän och partner. Efter ett tag drog jag i nödbromsen och jag och särbon upprättade ett schema som innebar att jag alltid var hemma själv första och sista dagen på min barnlösa vecka. För att fylla på kylskåpet, kolla att nödvändig tvätt är ren, för att hinna landa och andas osv.

Ditt ex är problemet här. Jag fattar att du lånar ut huset för dina barns skull men nu åker han snålskjuts på dig och det är din hälsa som tar stryk. Han måste ordna ett bra boende för sig och barnen. Sen behöver du ordna så att ditt hus känns som ditt hem. Byt säng! Måla om sovrummet! Släng ut soffan eller vad annat som gör ditt hus till ditt hem. Det är i den ändan du måste börja.

• Ess
    Anonym (hej) skrev 2019-09-15 11:33:37 följande:
    Vilket kvalificerat skitsnack. Folk fixar till sommarhus de bara vistas i ibland. Och tror du folk som har sina barn heltid struntar i att fixa bara för att de inte har tid. Det handlar om vilja. Har man känslomässigt övergivit ett hem så har man men då handlar det om det och ingenting annat.
    Det blir inget hem när man känslomässigt lämnat det, har du svårt att förstå det?

Svar på tråden Två hem - splittrad