Rättigheter vid gravidpenning/arbetsplats
Hej.
Är gravid och har kontaktat chefen angående gradivitets penning så barnmorskan tyckte att det var aktuellt.
Jag jobbar runt 75% natt och älskar mitt arbete och har inga problem med att arbeta natt. Det är på ett Lss boende. Arbetar ensam natt. Anledningen till att bm tyckte det är för att det finns risk för hot och våld. Förekommer absolut inte varje dag men nån gång ibland. Även tunga lyft vid ex fall och morgonrutiner. Jag jobbar ensam och har ingen möjlighet till vila då det inte finns någon rast.
Min chef skrev såhär idag:
*Ang riskanalysen och graviditetspenning så finns det en bedömning men den behöver ses över och det finns även andra verksamheter som skulle kunna vara ett mycket säkrare alternativ, men det får vi höras om*
Har han rätt att omplacera mig dag och kvälls tid? Har barn varannan vecka och jobbar då natt den veckan jag är barnfri, den veckan jag har barn är jag helt ledig. Det skulle isåfall innebära att jag behöver söka natt och kvällsdagis, vilket är lång väntetid på. Om det nu skulle bli dagtid på en annan verksamhet. Då går jag ner extremt i lön pga ingen ob. Har han rätt till det?
Vad begär försäkringskassan av chefen?