Lenze skrev 2019-10-02 21:44:09 följande:
Ni är så fina, som skriver så mycket kloka ord. Jag har ju ett alldeles för lågt AMH och IVF:erna verkar inte ge något resultat. :'( Det känns som äggdonation är nästa steg. Men jag vill inte födda ett barn egoistiskt, typ ska inte hen få rätt att veta vart sina gener kommer ifrån? Och vet ju själv att ibland bråkar man med sina föräldrar och att hen ska då vilja ha sin genetiska mamma skulle ju göra mig oerhört ledsen. Samtidigt tror jag att jag skulle göra allt för att få mitt barn att känna sig trygg och älskad.
Jag tänker samma sak.
Om barnet kommer in i puberteten och man bråker och barnet säger då: Du är ju inte min riktiga mamma.
Det kanske kan hända. Men jag tänker efter vad jag sa till min mamma (min biologiska och genetiska mamma) när jag var i tonåren och vi bråkade:
"Du älskar mig inte, jag hatar dig, du är inte min riktiga mamma."
Jag trodde seriöst ett tag att jag var adopterad. Varför? För att jag saknade kärlek.
Vi vet rent psykologiskt vad som är viktigast för barn att växa upp och ger de en trygg uppväxt. Man har gjort bra undersökningar. Och klart de undrar om generna en dag (kanske) men det beror på vad du själv tror kring detta. Det är ni som ger barnet en bild av verkligheten. Om ni tror på att detta inte spelar någon roll, då kan ni förmedla detta till barnet under många många år. Då kommer det känna likadant.
Sedan tror jag så här: Vi kan inte se i framtiden, varken med genetisk egna barn eller inte hur de kommer må. Det är så mycket som kan hända i ens familj. Jag tror man växer in.
Är det egoistisk att vilja ha barn? Kanske, eller ja, det är det kanske. Men en fin egoism. Ni skapar nåt gemensamt.
Jag vet du växer in i processen. Eftersom din längtan är sååå stark. Processen är en sorgprocess precis som om någon dör. Det tar tid att acceptera med den andra förlusten. Sedan känns det andra också mycket lättare.
Men jag tror inte att man klarar det helt själv. Vi har så många samtal hemma, nästan varje dag. Samtal med psykologer, föräldrar, kompisar och inte minst forumet osv.
Jag rekommenderar 2 böcker: Längstansresan och Operation Barn