Inlägg från: Anonym (Jag också) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jag också)

Börja röka?! Hjälp!

Anonym (Confused) skrev 2019-12-16 20:41:56 följande:

Ja just nu känns det faktiskt ganska nice, speciellt det sociala vid fester, middagar osv. Men antar att det också blir vardag och rutin efter ett tag..

Ja, i sociala sammanhang är det bäst men första ciggen på morgonen och att röka efter maten är också riktiga höjdare tycker jag.

Hänger du fortfarande med killen som gjorde att du fick upp ögonen för att det är ganska nice att röka?
  • Anonym (Jag också)
    Anonym (Confused) skrev 2019-12-16 20:50:10 följande:

Det har varit blandade reaktioner för mig. Några vänner har varit ganska fördömande men ett par stycken har mer skrattat lite åt det och tyckt jag är lite knäpp men ändå haft förståelse. 

Tycker att det jobbigaste har varit kollegerna. Att helt plötsligt börja röka på rasterna som 30-åring är tydligen inte helt socialt accepterat. 

Mina föräldrar har jag inte vågat berätta för än.. hur har ni andra gjort? 

Jag mötte också många ganska taskiga kommentarer från kolleger. Nu har vi sedan ett år tillbaka något som kallas rökfri arbetstid vilket gör att jag bara kan röka på min lunchrast. Det håller nere konsumtionen en del, jag röker mer på helgerna.

Det dröjde faktiskt ett drygt år innan jag berättade för mina föräldrar... kändes lite pinsamt då jag alltid varit den sportande tjejen och i min familj har ingen rökt. Berättade inte heller utan blev typ påkommen med att lukta rök när de kom på ett spontanbesök och jag nyss hade varit ute och rökt. Sa att jag bara röker nån gång ibland och håller den lögnen vid liv vilket är skitjobbigt när vi träffas... de blev ganska besvikna faktiskt och de vet de ändå inte att jag röker varje dag....
  • Anonym (Jag också)
    Anonym (Motivation) skrev 2019-12-16 23:14:01 följande:

Okej rätt skapligt åndå. Jag klarar mig knappt på ett paket om dagen numera.

Då har du bra möjligheter att röka under dagarna. Jag skulle garanterat röka mer om vi inte hade rökfri arbetstid på jobbet. Hur var det för er när ni började, hittade ert cigarettmärke direkt eller provade ni er fram?
  • Anonym (Jag också)
    Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2019-12-28 19:30:19 följande:

Trodde jag var ganska ensam om att vara en sportig tjej som börjat röka som vuxen och så hittar jag den här tråden då jag googlar på ämnet.

Jag är 26 år och har en bakgrund som idrottare på nästan-elit-nivå. I höstas började jag plugga på universitet och hamnade i en ny stad. Där blev jag snabbt kompis med tre andra tjejer som jag pluggar med varav en röker och en annan feströker. Under en utekväll testar jag att röka och det är de första blossen jag tar i mitt liv. Innan kvällen är över har jag rökt några cigaretter och jag tycker det känns både mysigt och spännande. Det blir fler pubkvällar och mer feströkande. I skolan hänger jag med min kompis ut när hon ska röka och det dröjer inte länge förrän jag även testar att ta någon cigg även nykter. Så fortsätter det och snart köper jag egna cigg och röker lite varje dag. Nu känner jag mig fast och det värsta är att jag gillar det som avkoppling i olika sammanhang. Har precis varit hemma hos mina föräldrar över jul och inte vågat berätta. Kunde inte röka på hela helgen och tänkte på nästa tillfälle att röka hela tiden. Var allmänt irriterad vilket också kommenterades. Jag skyllde på att jag kände mig stressad av pluggandet. Första ciggen när jag åkt hemifrån smakade ljuvligt....

Tänk att vi är flera i samma läge. Just nu vill jag faktiskt fortsätta att röka ett tag men på sikt måste jag självklart sluta.

Det verkar som att vägskälet är den dag man tillåter sig att röka i vardagen och inte i festsammanhang. Till er som inte vill fastna i beroendet är nog just detta det viktigaste rådet, om ni feströker... bestäm er stenhårt för att hålla det på den nivån.

Gott Nytt År!
  • Anonym (Jag också)
    Anonym (Motivation) skrev 2020-01-02 22:41:38 följande:

Ja jag jobbar till stor del hemifrån så är ganska lätt att ta ett bloss när man blir sugen.

Jag röker röda Prince. Har testat lite olika men gillar helt klart Prince bäst. Vad röker du?

Ja, ur den aspekten mer praktiskt att jobba hemma. Jag har varit långledig nu så fr.o.m. tisdag blir det att dra ner på konsumtionen igen, brukar vara jobbigt de första dagarna.

Jag röker röda Marlboro, oftast de långa. Mannen (som var den indirekta orsaken till att jag började) rökte vita Prince så det var dom jag började med. Testade runt lite med olika märken när jag började köpa egna men har rökt röda Marlboro ett par år nu.
  • Anonym (Jag också)
    Anonym (Trodde jag aldrig) skrev 2020-01-09 23:09:43 följande:

En fråga till er andra som skrivit i tråden och börjat röka trots att ni beskriver er som aktiva osv. Märker ni av er rökning ännu vad gäller konditionen och träningen? Jag är ju väldigt vältränad sedan tidigare och tränar fortfarande relativt mycket, även kondition och uthållighet. Jag har ännu inte märkt någon egentlig skillnad men fattar så klart att rökningen på sikt försämrar kondisen. Sen spelar väl naturligtvis antalet cigg in.

Jo, nog tycker jag att konditionen blivit lite sämre sen jag började röka men ändå inte jättemycket. Tränar på gym 3-4 dagar i veckan och de dagar jag kör kondition i någon form (löpning, cykling, crosstrainer, spinning osv) undviker jag att röka inom två timmar före träningen. Ingen aning om det gör någon nytta men jag inbillar i mig det
  • Anonym (Jag också)
    Anonym (Motivation) skrev 2020-01-09 23:26:46 följande:

Jag har inte märkt av något än. Röker 1,5 paket om dagen. Jag gymmar 3 dagar i veckan. Bland dom bästa ciggen när man gymmat klart o ska gå till bilen.

Din konsumtion har ökat rejält. Jag är alldeles för präktig för att tända en cigg direkt utanför gymmet så i mitt fall får rökningen vänta en stund efter träning...
  • Anonym (Jag också)
    Anonym (Motivation) skrev 2020-01-14 21:59:04 följande:

Jo den har väl det men trivs med det. Jag är extremt röksugen efter ett gympass så jag vill inte gärna vänta mer än nödvändigt

Jag förstår dig verkligen. Särskilt när jag inte rökt på ett par timmar Innan träningen så är jag galet röksugen efter att jag tränat. Vilken är dagens absolut bästa/godaste cigg för dig annars?
  • Anonym (Jag också)
    Anonym (Motivation) skrev 2020-01-14 23:14:23 följande:

Inte lätt o välja en så säger första ciggen för dagen är delad etta med efter vuxenmys ciggen.

Vad har du för favorit

Håller med om att det är svårt att välja men tvingas jag välja bara en så är det nog morgonciggen ändå. Vuxenmysciggen (underbart uttryck) är ju också något speciellt och jag tycker inte att en måltid blir komplett förrän jag fått röka efter maten.
  • Anonym (Jag också)
    Anonym (Motivation) skrev 2020-01-14 23:47:10 följande:

Får mig att tänka på att ett glas rött inte alls skulle vara samma njutning om jag inte tog en cigg eller två till

Nej, när jag festar och dricker alkohol så röker jag betydligt mycket mer än i vardagen. För mig hör det alltid ihop.
Svar på tråden Börja röka?! Hjälp!