Börja röka?! Hjälp!
Trodde jag var ganska ensam om att vara en sportig tjej som börjat röka som vuxen och så hittar jag den här tråden då jag googlar på ämnet.
Jag är 26 år och har en bakgrund som idrottare på nästan-elit-nivå. I höstas började jag plugga på universitet och hamnade i en ny stad. Där blev jag snabbt kompis med tre andra tjejer som jag pluggar med varav en röker och en annan feströker. Under en utekväll testar jag att röka och det är de första blossen jag tar i mitt liv. Innan kvällen är över har jag rökt några cigaretter och jag tycker det känns både mysigt och spännande. Det blir fler pubkvällar och mer feströkande. I skolan hänger jag med min kompis ut när hon ska röka och det dröjer inte länge förrän jag även testar att ta någon cigg även nykter. Så fortsätter det och snart köper jag egna cigg och röker lite varje dag. Nu känner jag mig fast och det värsta är att jag gillar det som avkoppling i olika sammanhang. Har precis varit hemma hos mina föräldrar över jul och inte vågat berätta. Kunde inte röka på hela helgen och tänkte på nästa tillfälle att röka hela tiden. Var allmänt irriterad vilket också kommenterades. Jag skyllde på att jag kände mig stressad av pluggandet. Första ciggen när jag åkt hemifrån smakade ljuvligt....
Tänk att vi är flera i samma läge. Just nu vill jag faktiskt fortsätta att röka ett tag men på sikt måste jag självklart sluta.