misu80 skrev 2019-07-29 21:36:13 följande:
Jag har lite funderingar inför vad som komma skall och jag ser att ni är några som har gjort IVF förut så ni kanske kan berätta. Hur var det för er? Var någon del värre/bättre än förväntat?
Jag är orolig för hur jag ska må av läkemedlen (arg? trötthet? koncentrationssvårigheter? viktuppgång? annat?) och jag är orolig för ägguttaget (hur smärtsamt är det? hur många ägg behövs?) och hur mår man hormonellt/fysiskt efter behandlingen?
Vi fick göra så kallat kort protokoll. Vilket innebär att jag inte tog någon nässpray för att sättas i klimakteriet först, utan började med sprutor direkt. Jag o min sambo fick ha ett möte med en läkare där vi gick igenom sprutor, hur man tog dessa samt hur man ställde in rätt dos. Jag började ta spruta dag 2 på menscykeln. Den sprutan var superenkel och kändes nästan inget! Efter fem dagar fick jag lägga till ännu en spruta för att inte ägglossa för tidigt. Denna var av lite mer trubbig karaktär men var ändå helt ok, gjorde lite ondare dock. Cirka 36 timmar innan äggplock tar men en ögglossningsspruta! Jag sprutade sammanlagt 8 dagar tror jag men man brukar nog få köra några dagar till - är väldigt olika. Mellan sprutor till äggplock var jag inne på två ultraljud där man kollade äggtillväxten. Jag svarade bra på den dos jag fått från början så vi följde bara schemat vi fått. Jag mådde faktiskt som vanligt av sprutorna. Jag var mer svullen om magen och man kände att det hände saker där inne hehe. Men rent generellt hade jag inga biverkningar alls.
Äggplocket är väldigt olika för alla. Vill inte skrämma dig men mitt var hemskt. Det gjorde otroligt ont och jag hade väldigt ont efteråt. Jag var svullen och öm va 9 dagar efteråt tror jag. Vi fick ut 10 ägg varav 7 befruktades. Ett sattes tillbaka efter 2 dagar (ingen smärta alls) och två kunde dom frysa. Ett klarade sedan upptining
Man får en testdag samt ett gravtest med sig hem. Min mens kom tyvärr som vanligt så hann inte ens ta deras test. Däremot tjuvtestade jag innan. Vi fick ett ägg till frysen. Detta satte vi senare in i en helt naturlig cykel. Dock fick jag ta ägglossningsspruta (3 st tror jag). Minus även där tyvärr!
Fråga om du undrar något mer!!