vill2017 skrev 2019-07-30 11:20:20 följande:
Jag följer fortfarande den här tråden för att se hur det går för er alla och liksom Jooosen har jag gått på Sophiahemmet och haft ungefär samma behandling.
Vi har gjort IVF två gånger och enligt en supersnäll sköterska där ska man inte sätta alltför stor förhoppning på det första försöket eftersom det är som ett provförsök för att se lite hur man reagerar på medicinerna, hur spermierna fungerar själva och tillsammans med äggen osv. Hon tyckte det var synd att det första försöket ens skulle räknas som ett försök.
Jag har gjort kort protokoll (dvs utan nässpray) båda gångerna och såhär såg det ut.
IVF 1: Gonal-5 dos 175 startade på mensdag 2 och la till en spruta Orgalutran på 5e dagen. Precis som det sagts innan är nålen yttepyttelite större och substansen svider lite men det går snabbt över. Det är en mycket coolare spruta rent utseendemässigt så mannen tycker lite synd om en ;) Sen kollar man lite äggtillväxt hos kliniken och de bestämmer när det är dags för ägglossningssprutan. Äggplocksdagen tycker jag mest var full av förväntan. Man kommer dit båda två och blir väl omhändertagna och får Alvedon innan plocket. Mannen lämnar sitt prov, antingen på en toalett där eller som han tagit med hemifrån. När man väl får kliva in i plockrummet får mannen följa med om man vill och man får säga sitt personnummer typ 5 ggr. Sen får man en härlig morfinspruta som gör att man blir så sjukt trött och härlig i kroppen. Jag sa att det gjorde lite extra ont för att få lite till under plocket, hehe. Det står nämligen en sköterska bredvid som sköter bedövningen. För mig kändes det knappt något alls och under tiden de tar ut äggen ropar någon från labbet att "nu har vi två, nu har vi tre, nu har vi fyra etc." När allt är klart får man gå tillbaka till sin brits där man får en god frukost med frallor och kaffe och saft. Där sitter man tillsammans med sin man tills man är redo för att åka hem. Jag tycker ändå att det var en mysig dag.
Resultatet denna gång blev att man upptäckte att min mans spermier var dåliga och att man var tvungna att mikroinjicera alla ägg för att det ens skulle bli befruktning. Vi fick ut 18 ägg, 7 befruktades med ICSI (mikroinjicering), vi fick tillbaka 1 fint två-celligt embryo som inte tog sig och tyvärr inget till frysen.
IVF 2: Samma doser och samma procedur. Äggplocksdagen var precis lika mysig som förra. 25 ägg, 22 befruktade med ICSI, 4 blastocyster till frysen. Fick inte tillbaka något på en gång eftersom de var rädda att jag skulle bli överstimulerad. Fick göra frysförsök i april och nu är jag gravid i vecka 17.
Det värsta med IVF är all väntan och besvikelse när det inte fungerar.
Jag hoppas att detta lugnade dig lite vad gäller själva proceduren :)
Tack, vad härligt att höra att äggplocket även kan vara en fin upplevelse! Och så fantastiskt underbart att du är gravid, stort lycka till på den resan och jag kan lova dig att du har en härlig tid framför dig :)
Ja, jag kan tänka mig att det kan behövas flera försök innan man lyckas. Jag kan också tänka mig att man måste vara stark och driven för att klara av att gå igenom flera försök - ni som har gjort det, wow vilken styrka ni har, jag är djupt imponerad! Jag känner mig inte lika fullt driven, inte ännu iallafall.
Om det inte hade varit för min partners inställning, som jag tidigare beskrev, så tror jag inte att jag hade valt IVF än, även fast att min ålder är ganska hög i sammanhanget, jag fyllde nyss 39. Jag har hela tiden trott att vi kommer att bli gravid på naturlig väg, bara vi kan lugna oss, inte tänka att det är världens ände om vi inte blir gravida. Jag har verkligen varit enormt stressad, mycket på grund av att jag blev så ifrågasatt av min partner, som att inte infertiliteten var utmaning nog...
Man kan väl säga att IVF-försöket är en kompromiss och som jag känner idag så är jag skeptisk till att göra fler försök än ett, men det har att göra med att IVF processen dels är främmande för mig (jag har förmodligen föreställt mig den värre än vad den är) och dels att vi inte har fått höra att det är vår enda chans. Läkarna har sagt att IVF ger större chans, men att det är möjligt att bli gravida naturligt. Med en stor dos tur förstås.
Så vi tänker ta ett steg i taget. Först ett IVF-försök, sen utvärdring. Men jag är hyfsat säker på att om försöket inte leder till ett barn och vi fortsätter på naturlig väg men inget händer så kommer IVF tillslut vara vårt enda alternativ och då skulle vi se till att mentalt gå all-in, vara stark och driven och spara ihop de pengar som behövs och köra på, oavsett antal gånger.
Jag säger det igen, vilka krigare ni är tjejer, det är inte alla som klarar av att gå igenom det här i livet! Heja, heja för oss!