MRAKas skrev 2020-02-16 21:30:10 följande:
Jag finner detta mycket intressant, kan du vara snäll att hänvisa till vilken paragraf i föräldrabalken som hanterar detta.
Hur ska en svarande eller kärande presentera detta krav mot rätten? Vilka krav ställs på dessa privata aktörer?
Jag anser mig rätt väl insatt i detta, jag har aldrig någonsin tidigare hört talats om nått liknande.
Det finns ett antal som har god erfarenhet och arbetar med familjerättsfrågor, det kan vara ex. barnpsykologer.
Jag är osäker på om jag får skriva namn och kontaktuppgifter här men googla på ord som "utredning vårdnad boende umgänge" som kommer det säkert upp namn. Det är inte ovanligt att dessa personer även har skrivit böcker i ämnet så man kan även söka den vägen.
Föräldrabalk (1949:381) t.o.m. SFS 2019:838
6 kap. 19 §.19 § Rätten ska se till att frågor om vårdnad, boende och umgänge blir tillbörligt utredda.
Innan rätten avgör ett mål eller ärende om vårdnad, boende eller umgänge ska socialnämnden ges tillfälle att lämna upplysningar. Har nämnden tillgång till upplysningar som kan vara av betydelse för frågans bedömning är nämnden skyldig att lämna rätten sådana upplysningar.
Om det behövs utredning utöver vad som sägs i andra stycket, får rätten uppdra åt socialnämnden eller något annat organ att utse någon att verkställa den. Rätten får fastställa riktlinjer för utredningen och bestämma en viss tid inom vilken utredningen ska vara slutförd. Om det behövs, får rätten förlänga denna tid. Rätten ska se till att utredningen bedrivs skyndsamt.
Om det inte är olämpligt, ska den som verkställer utredningen försöka klarlägga barnets inställning och redovisa den för rätten samt lämna förslag till beslut.
Utan hinder av sekretess enligt 26 kap. 1 § första stycket offentlighets- och sekretesslagen (2009:400) är en socialnämnd som har tillgång till upplysningar som kan vara av betydelse för utredningen skyldig att lämna sådana upplysningar på begäran av den socialnämnd som avses i tredje stycket. Detsamma gäller när uppgifterna begärs av den som socialnämnden utsett att verkställa utredningen.
Barnet får höras inför rätten, om särskilda skäl talar för det och det är uppenbart att barnet inte kan ta skada av att höras. Lag (2009:404).
Begäran om utredning beträffande vårdnad, boende och umgänge bör framställas tidigt, lämpligtvis vid den muntliga förberedelsen (MUF) och ska då innehålla kontaktuppgifter samt skäl varför denne part är lämplig.
Jag har tämligen stor erfarenhet inom detta område och det jag skriver är korrekt och riktigt även om det säkert finns en och annan på forum som detta som kommer att försöka framhålla en annan verklighet.