sysop skrev 2020-02-17 10:05:52 följande:
Det är i första hand upp till parterna i vårdnadsmålet att begära att en utredning beträffande vårdnad, boende och umgänge ska utföras, tingsrätten kan dock även bestämma att så ska ske.
Så här står det i FB
Om det behövs utredning utöver vad som sägs i andra stycket, får rätten uppdra åt socialnämnden eller något annat organ att utse någon att verkställa den.
Detta innebär att antingen Familjerätten kan göra dessa utredningar men även att andra kan göra detta och om det inte är familjerätten så är det rimligtvis en privat aktör.
Jag hoppas att du förstår vad som menas i lagtexten.
Detta sker i Sverige i dag, även om det är få som känner till det och säger man ingenting så går uppdraget av slentrian till familjerätten.
Möjligheten att låta en privat aktör utföra utredning står ju glasklart.
Det jag ifrågasätter är vart du ser möjligheten för käranden eller svaranden att kräva att så ska ske.
Om rätten uppdrar familjerätten på orten att utföra utredningen så kan man som kärande eller svarande uppenbart påpeka att man inte önskar det och att det finns andra alternativ för rätten att välja.
Men jag ser inte hur denna formulering skulle ge käranden eller svaranden rättigheter att kräva att utredning ska ske av ett visst organ. Tyvärr.