• soltroll

Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader

Sirest01 skrev 2019-11-19 13:55:48 följande:

Skönt att du har några att prata om men jobbigt att de inte förstår. Min sambo säger inte heller så mkt för att jag tror att faktiskt inte förstår men nu när han fick dåliga provsvar så tog det hårt på honom oxå, det syntes. Härom veckan fick jag förklara hur ett barn blir till typ, haha. Just den delen med ägglossning hade han inte så stor koll på haha och att blir man gravid så får man ingen mens.

Ja asså har inte haft egen mens sen förra året i november men sen förra veckan kom mensen helt plötsligt, så jag är jäkligt oregelbunden och har pcos:iga äggblåsor. Ska tillbaka på torsdag å göra en äggledarundersökning.

Jo, men det verkar som att det tar hårt på dom egentligen men att det är lättare för dom att bara trycka undan det och låtsas som att allt är bra eftersom de inte behöver känna efter och räkna dagar osv. Just om problemet ligger hos dom måste också vara svårt. Det är nog inte många som har sådan koll om man inte varit igenom den här situationen tidigare, vilket min sambo har i tidigare relation så sånt verkar han ha ganska bra koll på.

Åh, fy vad jobbigt att det inte funkar för dig..Förstår att det är ännu tyngre då:(
  • soltroll
    Sirest01 skrev 2019-11-19 15:16:27 följande:

Ja det gör det säkert. De gånger min sambo öppnar upp sig så har han sagt att han tycker de tär jobbigt och orättvist. Både jag och min sambo har svårt att uttrycka våra känslor, iaf säga hur vi känner just inför detta. Men vi försöker prata mycket om det, och att det är fler som har svårighet, vi är inte ensamma.

Ja, vi hoppades ju på att sambons prov skulle vara bra så det blev et toar steg bakåt nu. Men vi pratar för fullt om hur vi kan öka chanserna för hans del. Viktnedgång och dra ned på godiset för oss båda, sambon måste sluta snusa och börja knapra vitaminer som kan gynna produktionen av spermier.

Ja men det är viktigt att inte glömma bort att man inte är ensam om svårigheter, även fast att det känns som det.

Jag förstår, vilka alternativ finns från vården för din del? Hur går ni vidare där?

Ja det kan nog vara viktigt att börja där eller åtminstone underlätta för kroppen.

Min sambo skulle jag vilja att han slutade snusa och röka, men det är kört med det. Får vara glad att han tar hand om hälsan för övrigt.

Vilken ålder är ni i?
  • soltroll
    KajsaMia skrev 2019-11-19 18:44:42 följande:

Så är det tyvärr. Och det är helt okej med gnället, jag tror att vi alla som trots alla försök inte kan få barn är verkligen trötta och förstår dig så bra och kan relatera! Finns inte så många som "råkade" med att bli gravida i min omgivning dock, men upplevde ett sånt besked nån gång och vet hur det svider inuti. Man blir glad för sina nära och kära, men samtidigt... Usch. 

Men snart är det dags för utredning för er! Det ska säkert hjälpa till. Hoppas att du mår bättre idag och att du inte tappar tron! 

Åh, tack för värmande ord även från dig<3

Jag mår bättre och och har haft flera långa fina samtal med sambon och framtid och vår relation osv. Känns så skönt, just den här situationen tar han inte alls som mig, men vi hittar en väg egendom det här också tillsammans och har fullt fokus framåt nu. Intalar mig hela tiden att vår tid kommer och vi allas öde bara väntar på den perfekta tiden så vi kan njuta av det vi längtar efter så dant:) Och det är så mkt lättare när man kan bryta ihop och få kraft från andra i samma situation!<3
  • soltroll
    Pepsin skrev 2019-11-19 19:03:09 följande:

Helt rätt att bryta ihop!! You go girl! En del har verkligen noll förståelse. Man får söka sig till de som förstår, som ger en pepp och energi! Massor av kramar!!

Tack för fina ord även från dig<3 Så skönt med er tjejer som förstår och vet att det inte går att undvika reaktionen! Idag är jag starkare och har fullt fokus framåt!

Hur går det för er?:)
  • soltroll
    Sirest01 skrev 2019-11-19 16:52:13 följande:

Läkaren pratade om letrozol (Ägglossningsstimulering), kommer nog få testa det så iaf jag får en regelbunden cykel med ägglossning. Får veta mer på torsdag.

Rökning påverkar mer än snuset, sade min läkare. Har sagt till min sambo att han inte får snusa om vi får barn, jag brukar hitta snus lite överallt här i hemmet och vill inte ha det så för att ett barn lär äta dem. Min sambo är väl inte speciellt noga med sin hälsa, jag tror det kan vara orsaken till hans få simmare. Men jag har sagt detta till honom flera ggr tidigare men orkar inte tjata, vill han ha barn får han steppa upp och ta eget ansvar för sig själv.

Jag är 24 och min sambo 29. Ni då?

Håller tummarna att du får igång din ägglossning med det!

Ja, jag vill helst inte tänka på vad rökningen förstör. Jag slutade för tre år sedan och just längtan efter barn är största kraften som håller mig ifrån.

Ja det är svårt att påverka någon annan och jag tror att männen ser det på ett annat sätt även där och tror inte att det har så stor betydelse.

Jag är 29 och han 48.
  • soltroll
    KajsaMia skrev 2019-11-19 20:45:11 följande:

Så bra att ni klarar det tillsammans. När börjar ni utredningen egentligen igen? Det kan vara så att vi inte anmäler oss tills dess så jag ska jättegärna följa er väg, jag hoppas att er tid kommer och det är så bra att läsa inlägg som blomstrar med sån inställning till denna svåra situation, som ditt inlägg  Tack för det!

Den 5 December är det dags:) Vi har fått hem hälsodeklarationspapper att fylla i. Nervöst men som sagt skönt att vara inne i systemet.

Tack, vad fint!<3

Jag hoppas verkligen att mannen din ändrar sig snart och går med på utredningen eller att det tar sig ändå!<3
  • soltroll
    KajsaMia skrev 2019-11-19 20:45:11 följande:

Så bra att ni klarar det tillsammans. När börjar ni utredningen egentligen igen? Det kan vara så att vi inte anmäler oss tills dess så jag ska jättegärna följa er väg, jag hoppas att er tid kommer och det är så bra att läsa inlägg som blomstrar med sån inställning till denna svåra situation, som ditt inlägg  Tack för det!

Den 5 December är det dags:) Vi har fått hem hälsodeklarationspapper att fylla i. Nervöst men som sagt skönt att vara inne i systemet.

Tack, vad fint!<3

Jag hoppas verkligen att mannen din ändrar sig snart och går med på utredningen eller att det tar sig ändå innan ni ens hinner anmäla!<3
  • soltroll
    Pepsin skrev 2019-11-20 08:26:43 följande:

Så skönt! Helt rätt! Man får ta en dag i taget!

Vi väntar på att det ska bli mitten av december då mannen ska lämna nytt spermaprov för att se om vi ska göra ICSI eller vanlig IVF. Jag HOPPAS vi börjar med detta i januari :)

Snaart är det mitten av December;) På ett sätt kanske det är skönt och bra att det tar lite tid för att hinna anpassa sig och förbereda sig mentalt också? Sålänge man vet att det blir av, tänker jag.

Du har helt rätt, en dag i taget så kommer det bli vår tid:)
  • soltroll
    KajsaMia skrev 2019-11-20 18:44:53 följande:

Åh men dagen närmar sig då! Fantastiskt att du har ett sånt perspektiv, oroa dig inte för nånting, allt kommer lösa sig. Jag ska prata snart med min sambo om detta spermatest, så det är bara att hålla tummarna... 

Jag försöker åtminstone. Luften gick lite ur mig ikväll igen när även en vän plötsligt "råkat" bli gravid igen. Men efter ett träningspass försöker jag fortfarande ha fokus framåt.

Jag håller tummarna för er!<3
  • soltroll
    Sirest01 skrev 2019-11-21 19:22:12 följande:

Idag gjorde jag äggledarspolning, vilket gjorde skitont men allt såg bra ut, fritt flöde genom äggledarna :) Det konstiga var att läkaren sa: de ser ut som du har haft ägglossning. Jag måste haft ägglossning väldigt tidigt isf, jag är ju bara på cd8 idag. Det ska bli spännande å se om jag får mens om typ två veckor då!

Nu får vi vänta till januari, då sambon ska göra nytt spermaprov å därefter hör läkaren av sig till oss.

Vad skönt att allt såg bra ut:)
    Konstig kroppen kan vara ibland, så dumt när äl kommer tidigare än beräknat ifall man missar det då. Bättre den håller sig till kalendern;) 

Gjorde han spermaprov idag också? Fick ni reda på resultatet av det direkt eller tar det tid?
Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader