• KajsaMia

Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader

soltroll skrev 2019-11-19 20:06:18 följande:
    Åh, tack för värmande ord även från dig<3

Jag mår bättre och och har haft flera långa fina samtal med sambon och framtid och vår relation osv. Känns så skönt, just den här situationen tar han inte alls som mig, men vi hittar en väg egendom det här också tillsammans och har fullt fokus framåt nu. Intalar mig hela tiden att vår tid kommer och vi allas öde bara väntar på den perfekta tiden så vi kan njuta av det vi längtar efter så dant:) Och det är så mkt lättare när man kan bryta ihop och få kraft från andra i samma situation!<3
    Så bra att ni klarar det tillsammans. När börjar ni utredningen egentligen igen? Det kan vara så att vi inte anmäler oss tills dess så jag ska jättegärna följa er väg, jag hoppas att er tid kommer och det är så bra att läsa inlägg som blomstrar med sån inställning till denna svåra situation, som ditt inlägg Hjärta Tack för det!
  • KajsaMia
    Pepsin skrev 2019-11-20 08:25:04 följande:

[quote=80045234][quote-nick]Sirest01 skrev 2019-11-19 19:11:01 följande:[/quote-nick]8 miljoner, han ska göra ett nytt test i januari. Ivf lär vi få vänta ett tag med, är 25 ju årsgräns och jag är 25 om ett år.[/quote

Okej!

Min man ska också göra om sitt. Jaså har ni åldergräns i ert län?? Snacka om att vården i Sverige inte är på lika villkor!

Finns det överhuvudtaget någon gräns på att man ska få göra ivf i Sverige? Och om det är så, så omfattar gränsen inte alla län? Konstigt är det. 
  • KajsaMia
    soltroll skrev 2019-11-19 21:39:07 följande:
    Den 5 December är det dags:) Vi har fått hem hälsodeklarationspapper att fylla i. Nervöst men som sagt skönt att vara inne i systemet.

Tack, vad fint!<3

Jag hoppas verkligen att mannen din ändrar sig snart och går med på utredningen eller att det tar sig ändå innan ni ens hinner anmäla!<3
    Åh men dagen närmar sig då! Fantastiskt att du har ett sånt perspektiv, oroa dig inte för nånting, allt kommer lösa sig. Jag ska prata snart med min sambo om detta spermatest, så det är bara att hålla tummarna... Drömmer
  • KajsaMia
    Pepsin skrev 2019-11-23 12:28:00 följande:
    Ja vi är klara med vår utredning! Mannen har väldigt få spermier och jag hade dessutom dålig passage i ena äggledaren. Är nog efter det jag tagit bort stressen, jag inser ju att vi mest troligt inte kommer lyckas på egen väg! Men hjälp finns det att få, som tur är!:)
    Känner ni er bättre nu när vi vet vad man kan/måste göra och hur situationen ser ut? Det som jag är mest rädd för är just detta att jag ska totalt ge upp när jag ska få veta att det ska vara riktigt svårt att få barn för mig. 
  • KajsaMia

Förresten, jag har för mig att det pratades om spermatester också i den här tråden, har någon av er använt FertilityScore spermatest? Vi fick tag i just det och jag undrar om det finns nån här som körde med det där och är nöjd/missnöjd/tycker att det var ett tillförlitligt test eller ej?

• KajsaMia
    Pepsin skrev 2019-11-24 20:15:41 följande:
    ja det känns superlugnt tycker jag! Vi är så ?coola? så jag inte ens tar gravtest fast mensen är sen 2-3 dagar denna månad, väntar in den och har den inte kommit om en vecka tar jag kanske test hehe. Till skillnad från för några månader sen då jag började testa innan mensen varje månad! Är så inställt nu på ivf efter nyår! :)

Nej så tror jag inte det blir, kanske till en början men vi bor i ett så himla bra land där hjälp finns att få! <3
    Haha jag hade också några sådana månader där jag körde med gravtester redan innan mensen skulle komma! Superspännande, superstressigt och t.o.m. superbesvikelse efter att man fick se resultat. :p Så bra att ni slipper detta nu. Och ja det är gott att man har så många möjligheter att få hjälp, juste. Det var ockå därför jag undrade i en annan tråd varför så många åker utomlands :D 
  • KajsaMia
    Pepsin skrev 2019-11-25 18:07:00 följande:

Okej det SJUKASTE har hänt!!!! Har precis PLUSSAT!! Jag är GRAVID!!!!! Helt galet. Efter 15 månaders försök, i princip utdömda efter vår utredning och ivf planerad i januari. Så fruktansvärt glad och chockad på samma gång.

Skulle egentligen vänta några dagar till med att testa men eftersom jag fick så starka känslor idag att jag var gravid och att jag hade nidblödning i måndags och ingen mens i fredags tog jag ett billigt test. Nu får jag verkligen hoppas att det blir kvar... <3 ska ringa reproduktionscentrum imorgon och boka tidigt ultraljud i vecka 7. Vecka 5 nu.

Stort lycka till till er andra! Jag hänger kvar i tråden för tycker den är så bra och peppig! <3

GRATTIS! Jag blir så oerhört glad för er! Hjärta Skål (alkoholfritt förstås!)
  • KajsaMia

Hej hej hur står det till med er? 

Min sambo gjorde spermaprov som han så länge vägrade göra och resultatet var inte såpass dåligt han förväntade sig det skulle vara (men ändå inte så glädjande men vi skyller på åldern...). Även om han blev lite depp så har vi nått ett litet genombrott i det hela tror jag, Imorgon skall jag på blodprov och kanske efter det så blir det dags att vi ordnar ansökan till utredningen. Det hoppas jag i alla fall!! Vi är båda trötta med allt detta tror jag... 

Men tillslut så blev jag jätteglad igen för jag läste Pepsins besked en gång till!! Återkom gärna med resultatet på spermaprov, jag är nyfiken!:)

• KajsaMia
    Pepsin skrev 2019-11-27 17:40:41 följande:
    Åh skönt att ni gjort spermaprovet! Var det få eller slöa spermier? Tyvärr ska min man inte lämna ett till spermaprov som vi önskade, de ville att vi fokuserar på att vi ju faktiskt är gravida och om det skiter sig då tas ett nytt spermaprov! Lite synd faktiskt för hade varit spännande att se om vi lyckades med 98 miljoner färre spermier än normalt eller om hans ökat :)
    Om vi tolkade det rätt så handlar det om att han har få spermier som dock är motila. Hoppas det blir som en push till honom eftersom säkert ska det inte bli bättre med åldern.
  • KajsaMia
    soltroll skrev 2019-12-06 08:43:59 följande:

Nu har även vi varit på vårt första möte på RMC. Jag blev besviken på bemötandet, kanske var det bara jag som är för känslig men även sambon tyckte att sköterskan uppträdde som att hon satt där på rutin och lyssnade och verkade trött på sitt jobb. 
    Min sambo är ju av den som inte vill prata om den här situationen och jag försökte att få lite råd hur jag kan hantera det, men hon lyssnade inte alls på det utan påpekade bara flera gånger då att jag måste sluta träna så många timmar och jag behöver gå upp i vikt. Jag tränar absolut inte för mycket och jag är Inte för smal!  Det kändes mest som att hon hade fördomar mot oss och undrade vad vi gjorde där. Hade även skyhögt blodtryck, som hon blev helt förskräckt över, vilket kunde bero på att vi hade tränat på förmiddagen, jag var arg och irriterad över en konflikt med en lärare och nervös inför mötet, hur skulle jag kunnat få annat än hög blodtryck då, dessutom när jag bara kände mig dum att sitta där. 
    Men ialf fick jag lämna blodprov och vi har bokat tid för spermaprov, efter det ska jag boka tid för spolning av äggledare, tyvärr kommer det bli typ i mitten av Januari så det blir låång väntan..Nu har jag gnällt av mig lite, igenFlörtSkrattande

Nu vet jag! :D Men du kan gärna berätta lite mer via DM. För alla dem som möts av fördomar av olika slag, särskilt angående vikt: det är viktigast hur ni känner er tror jag. Känner man sig frisk, så behövs det ingen läkare som börjar intala en att man är för tjock/smal/liten/rund/gammal/ung. Om något provresultat inte säger emot... Min kusin har kämpat mot oregelbunden mens i flera år. Läkare höll på med gnäll att hon var för tjock, hon till slut efter 3 år gick ned i vikt och det visade sig att problemen inte låg i vikten!! Det var bara läkare som valde enklaste förklaring möjligt. Och gjorde att kusinen blev ätstörd. Så man behöver oftast inte bry sig om sånt struntprat!! Ge dig inte soltroll :D Viktigast att allt sattes igång!
  • KajsaMia
    Sirest01 skrev 2019-12-06 21:50:24 följande:

Behovet lite råd/tips. Har flera i min omgivning (kollegor, vänner, familj osv) som ofta frågar när ska ni ha barn? Ska ni inte ha barn snart? Förut brukade jag svara att vi inte ska ha barn än, vill jobba ett tag först (nyexad). Men nu vet jag inte vad jag ska svara... Får ni dessa frågor oxå? Vad svarar ni? Jag blir lite stel när någon frågar, brukar skratta bort det.

Att skratta bort är kanske bra. Inte skall man bli arg eller ledsen som jag brukar göra ibland när jag är på sämre humör, eftersom då blir det mer frågor. Som tur är vet de flesta i vilken situation vi befinner oss, men det finns alltid några nyfikna :) Och att stay cool och svara på ett vitsigt sätt är lagom i såna situationer, tycker jag.
  • KajsaMia

Och hur är det med dig, Mima93? 
    Min kropp har alltid varit seriöst med mig, bim+3 var max och när jag började undra och hoppas och hade kanske lite svårt att sova pga. känslor så kom mensen nästa morgon. 

• KajsaMia

Hej på er:) Det ska vara lite offtop men kanske får jag lite råd av er kring detta. Följer ni några bloggar eller instagramkonton som är totalt värda att läsa? Säg garna vilka är era favvisar, jag känner stort behov av att läsa mer, helst om de är ofrivillig barnlöshet, utredningens, ivf, hormonproblem och äggdonation-relaterade.

Stort tack på förhand:) Jag letar själv men kanske är det något spännande som jag missar. Kram!

• KajsaMia
    Janaa skrev 2020-01-25 18:54:28 följande:

Hejsan!

Får jag hoppa in här lite? Jag ser att ni pratar om utredning. Vi har försökt i snart 2 år med äl-tester och monitor utan att lyckas. Jag har förmodad endometrios och vi har lämnat blodprov och spermaprov vilket vi fortfarande väntar svar på.

Men det här med spolning, när sker det? Är det en del av utredningen eller är det något man får be om själv? Hade ju varit nimt om det hade räckt att skölja. :) 

Hej, välkommen hit! Hur upptäcktes din möjliga endometrios?

Fint att det blir fler som är på gång med utredningen!
  • KajsaMia
    Kattmammanuk skrev 2020-02-25 12:02:25 följande:

Hej allihopa ????

Jag och min man har försökt i 8 månader nu, har inte gjort något speciellt för att bli gravida utom att ha regelbundet sex. Har mer tänkt händer det så händer det, men börjar bli lite otålig nu med så många försök. Nästa månad vill jag börja med ägglossnings test och se om de hjälper. Får min mens den 30e Februari och tänkte börja efter det.

Verkar vara en härlig grupp så ser ifram emot vara del av den ????

Hejsan och välkommen hit! Har du köpt tester? Bra att försöka med dem men min inställning var sådär till tester, men liksom bra att kolla några månader i rad om du faktiskt ägglossar ganska regelbundet. 
Svar på tråden Vi som försökt bli med barn i minst 8 månader