Inlägg från: Anonym (oförstående) |Visa alla inlägg
  • Anonym (oförstående)

Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar

Anonym (Lena) skrev 2019-06-20 21:49:18 följande:
    Varför ville han då ha hjälp dygnet runt?
    Han ville inte. Jag kollade upp det för jag ville veta vilken hjälp de kunde få eftersom mamma behöver hjälp dygnet runt. Den hjälpen de kunde ge motsvarade inte den hjälpen mamma behöver. 

Min pappa har aldrig bett om hjälp. 
  • Anonym (oförstående)
    Anonym (Lena) skrev 2019-06-20 22:08:15 följande:
    På vilket sätt skulle det vara bättre att han var anställd som hennes vårdare? 

Problemet är ju inte att din syster ska åka på semester utan att ni tackat nej till hjälp så att din pappa riskerar att gå in i väggen. 
    Du fattar inte.
  • Anonym (oförstående)
    Anonym (Lena) skrev 2019-06-20 22:11:09 följande:
    Så det är det som ni två hjälper till med, tar ut henne ett par gånger i veckan? 
    Jag förstår inte vad du vill säga med dina inlägg. De har en otrevlig ton dessutom.

Vi hjälper till så mycket vi kan, ok?

Det vi främst gör är att se till att mamma får komma ut, ha sällskap, göra sånt som hon inte kan själv längre, sånt vi brukade göra. 

MEN vi hjälper också till med detta när vi är hos henne, beroende på vad som behövs:
    att klä henne, fixa henens hår, färga hennes hår, sminka henne, smörja in hennes fötter, tvätta hennes kläder,  klippa naglarna, måla naglarna, städa hemma, laga mat, baka, handla livsmedel, köpa kläder, följa med på läkarbesök, ringa läkare och sjuksköterskor när det behövs, ringa sjukgymnast för hjälpmedelstips, införskaffa hjälpmedel, köpa blommor till rabatten, plantera och göra fint inför sommaren, byta gardiner, påskpynta. Och så vidare.

Jag skiter i att min syster sticker och inte kommer kunna hjälpa till att laga lite mat ibland. Det jag inte skiter i att hon inte kommer vara mammas sällskap för det är DET jag tycker är viktigast just nu. Städ och hygien sköter vi oavsett med eller utan min syster, men sällskapet går inte att ersätta. 
  • Anonym (oförstående)
    Anonym (Rebecca) skrev 2019-06-20 22:17:38 följande:
    Min farfar var väldigt dålig under de sista åren han levde, och farmor hoppade såklart in och hjälpte. Precis som din pappa. Han vägrade hjälp utifrån och tyckte allt sånt var väldigt jobbigt. Men det märks också väldigt mycket på min farmor nu när hon är själv. De åren tärde mycket på henne och hon åldrades väldigt snabbt och gick från att vara relativt pigg och aktiv till sliten och trött.

Det är superviktigt att ni försöker få hjälp och inte sköter allt själva. Du säger ju själv att ni redan är knäckta. Din och din pappas hälsa ska ju inte hänga på om din syster kan hjälpa till eller inte.
    Jag håller med och det är därför jag ska försöka få till en hemtjänst iallafall för vissa saker. Men min pappa är envis, precis som din farmor var säkert.
  • Anonym (oförstående)
    Tiina87 skrev 2019-06-20 22:21:58 följande:
    Var och en bestämmer själva hur de gör mitt i en sorgprocess. Finns inget rätt eller fel. Det är inte alla som klarar att vara ett stöd för den döende och det får man bara acceptera.

Din syster kanske inte klarar av att vara med er. Hun kanske behöver ha sin semester och då tänka på något annat mitt i sorgen. Har du tänkt på det? Har du pratat med din syster om hur hon känner, vad hon vill och varför hon gör som hon gör?
    Jag fattar ju att hon sticker för att hon vill ha en rejäl paus. Såklart hon inte orkar, såklart hon väljer att tänka på sig själv först. Men det är ändå egoistiskt. Hon tänker på sig själv först. Även om det är "normalt" i en sorgeprocess. Så är det isådanfall en egoistisk form av sorgeprocess. 
  • Anonym (oförstående)
    Drottningen1970 skrev 2019-06-20 22:22:18 följande:

Nä det är faktiskt obegripligt att hon drar iväg en hel månad. Vissa lägen i livet får man även i dessa egocentrisks tider lägga sig själv åt sidan en kort period i livet. Givetvis kan man behöva en break i allt det svåra. Men då kanske man tar det några dagar, eller en vecka. Inte en hel månad när någon nära står vid döden.

Äntligen någon som känner som jag. Tack för inlägget. Jag börjar tro att jag är helt störd som tycker att det är så fel. Ingen här verkar tycka som jag nästan.
  • Anonym (oförstående)
    Tiina87 skrev 2019-06-20 22:26:53 följande:
    Nej, hennes val gör inte att du kraschar i sommar. Ditt val gör däremot att du kraschar i sommar. Det är du själv och envart du som göra din väl och väljer att tillbringa all din tid med din mamma istället för att tillåta dig själv att ha semester och få annat att tänka på. Och det är helt ok. Men det är ditt val och inget du kan lägga på din syster.

Oavsett om hon hade valt att inte semestra (eller inte semestra utomlands) så hade hon fått göra sina väl och det är inte säkert att hon hade orkat att vara med eran mamma ofta för att avlasta dig.

Du gör ditt val oberoende vad din syster gör för val. Du har också bra av att få ta en paus, men det är du som måste tillåta dig det och ta det steget. Oberoende av vad din syster väljer att göra.
    Jo de val man gör påverkar andra människor vare sig man vill eller inte. 
    Jo hennes val gör att jag kommer ta större ansvar vare sig jag vill eller inte. Jag kan inte lämna mamma i sticket, och ja, det är mitt val. Men hennes val gör att jag kommer välja att spendera ännu mer tid med mamma än jag skulle gjort om min syster var närvarande. 

Alla val man gör påverkar människor i sin närmaste omgivninge mer eller mindre oavsett om man vill det eller inte. 

Hade min syster dessutom gjort ett annat val, som att resa bort en vecka bara, så kanske jag hade tagit mig en vecka också när hon var hemma. 

Så självklart påverkas man av varandras val, framförallt i en situation som denna. 
  • Anonym (oförstående)
    Tiina87 skrev 2019-06-20 22:30:18 följande:
    Det kanske är bra att din pappa inte blev anställd som vårdare. Din pappa måste också få leva sitt liv även om det är svårt. Tycker du ska motivera dina föräldrar att ta emot all den hjälp de kan få. Både din mamma och pappa behöver få hjälp för att klara sorgen. Din pappa behöver få känna att han är din mammas man och inte hennes vårdare. Och din mamma behöver känna att alla ni är hennes familj, inte hennes vårdare.
    Ja jag håller faktiskt med, framförallt på sista tiden när jag märkt hur mycket hjälp hon behöver och även nattetid vilket gör att pappa inte heller får sova hela nätter längre. 

Jag var där förra helgen och sov kvar tre nätter och efter den helgen var jag utmattade hela denna vecka. Inte pga av att jag fysiskt hjälpt till utan pga att man känner sorg och att hela situationen är så psykiskt påfrestande. 
    Det gör ont att ens förälder behöver tas om hand som ett litet barn. 
    Jag mår iallfall dåligt av det. Och jag är rädd för hur det kommer bli framöver om hon ska bli ännu sämre. Jag vet inte hur jag ska klara det psykiskt.
  • Anonym (oförstående)
    Tiina87 skrev 2019-06-20 22:38:13 följande:
    Det får vara jur egoistiskr som helst men det är hennes val och fullt normalt och även ok.

Alla reagerar olika i en sorgprocess och det finns inget rätt eller fel.

Jag på ett sykehjem och har många samtal om döden med anhöriga och patienter. Vissa anhöriga vill bli uppringda 24/7 och sitter hela dygnet sista tiden och andra önskar inte att bli uppringda för att de ändå ofta inte kan göra någonting eller känner att de måste få lov att få en paus. Och det är inte alla som orkar att sitta vid dödsbädden eller för den delen besöka sina anhöriga varje dag/flera dagar i veckan. Och det är något de själva måste få bestämma och absolut inget som det finns något rätt eller del på.

Jag har själv en nära anhörig drygt 100mil härifrån som ligger för döden. Jag varken vill, orkar eller kan dra dit nu och sitta och vänta. Jag har dessutom inget behov av det då h*n ändå inte vet vem jag är.
    Även om jag förstår anledningen. För det gör jag. Så blir jag ändå ledsen över att hon väljer att åka. 
    Mamma står oss båda nära. Hon har varit våran vän och mamma vi har i stort sett haft daglig kontakt alltid även när vi blev vuxna. Det är ingen avlägsen släkting som du har. Det är ju helt annat.

Jag önskar att jag tyckte det var helt ok att min syster åker. Att jag kunde tänka "vad bra, hoppas hon får vila ut nu i fem veckor". Men det gör jag inte. Jag tycker att hon kunde ta denna resa nästa år eller någon annan gång. 

Jag har nog aldrig kännt mig så ensam i livet som nu. Min syster är den enda som sitter i samma sits som jag. Mina vänner har sitt liv med sina familjer. Det är hon och jag nu som står inför detta. Och pappa då. 
    Att hon åker och faktiskt bara tänker på sin semester och inte på min eller mammas är ändå för mig obegripligt. Obegripligt för att jag trodde att hon hade en annan personlighet kanske. Det säger ganska mycket om vem man är, jag tror inte på någon sorgechock här. Hon har ögon och öron. Hon vet prognosen. Det går i superfart nedåt just nu. Ingen vet hur mamma mår om en månad. 

Det jag är mest rädd för är att jag ska tappa respekten för min syster och inte heller i framtiden vilja anstränga mig för hennes skull. Att jag då ska tänka på mig själv först och inte på henne. För det är så det kan bli även om man inte vill om känslorna är för sårade. 
Svar på tråden Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar