Mamma har fått en dödlig cancerdiagnos - syster väljer att resa på bilsemester i sommar
Att vara i förnekelse och att se försämringar är inte i motsats till varandra. Människors psyke är komplicerat, och inte alltid logiskt.
Men, möjligheten finns att din syster är en tanklös, egoistisk liten människa. Innan du dömer ut henne som det och blir bitter på henne för resten av era liv, tycker att du ska prata med till exempel en psykolog, eller annan människa som är utbildad på människor i sorg. Förhoppningsvis kan det hjälpa dig att förstå din syster (om det handlar om mer än egoism), och kanske också dig själv.
Det är en oerhört jobbig situation du är i, dels med din sjuka mamma, och med din systers reaktion (oavsett vad den beror på, ökar den din börda).
Jag vill inte bli bitter och jag vill inte förlora kontakten med henne såklart. Men just nu kan jag inte annat än känna mig arg och besviken. Jag försöker tänka som ni skriver, att hon behöver en paus. Men det funkar inte.
Jag har funderat på samtlashjälp pga min ångest och att jag är så nere pga detta. Då ska jag passa på att nämna detta också.