Anonym (Kram) skrev 2019-06-25 22:17:34 följande:
Jag känner att du kanske kan svara på det här. Jag tror egentligen inte att ts tycker att hennes syster är egoist bara för att hon vill komma bort lite. Jag tror att det hon reagerar mest på är följande:
1. Systern åker inte bara iväg ett tag utan fem veckor. Tänker inte systern på att något kan hända om hon är borta?
2. Systern informerade henne inte själv om det här utan hon fick reda på det genom hennes mamma.
3. Hittills har de turats om att ta hand om sin mamma, nu måste ts och pappan dra ännu större lass utan sin syster, därav kanske det hade varit sjysst att iallafall meddela ts om planerna och kanske berätta just varför hon har behovet att resa bort. Då tror jag att ts kanske hade varit mer ödmjuk inför sin systers val. Ts har ju också små barn och längre bort från mamman och det är ju inte bra egentligen att hon ska behöva dra största lasset. Jag tror att ts känner sig överkörd helt enkelt.
4. Förutom sina egna känslor, så tänker hon nog väldigt mycket på också att hon inte vill att hennes mamma ska vara sårad av systerns beteende. Hon hade nog helst velat se att mamman känner så mycket kärlek det bara går från båda syskonen. Så hon är nog besviken på systern av det skälet också.
Istället för att alla bara ska svara att man reagerar olika, så skulle jag vilja höra olika förklaringar på varför ni tror att systern gjort som hon gjort vad gäller ovanstående. Personligen så skulle jag nog känna mig som ts i hennes situation, att systern är egoistisk och inte skött sitt förhållande till sin syster som hon borde. Det är ju liksom första reaktionen. Men jag är öppen för att höra vad ni har att säga, det kanske kan hjälpa ts också att förstå sin syster bättre.
1. Systern är säkerligen medveten om att saker kan hända den tid hon är borta. Men det är sådan man får räkna med. Det är även något man får räkna med mär man äldre föräldrar, oavsett om de är sjuka eller friska.
3. Ts väljer själv att ta hand om sin mamma och att vara där stora delar av sin fritid. Det är ingen som tvingar ts att ta det största lasset.
4. Varför tror du att ts syster inte visar kärlek till sin sjuka mamma? Man kan visa kärlek på andra sätt än att sätta sitt liv på vänt.
Jag tror ts syster helt enkelt behöver en paus i sommar för att orka med. Kan mycket väl vara så att hon fortfarande inte har accepterat, bearbetat det som hänt eller fortfarande är i chock