Anonym (oförstående) skrev 2019-06-20 22:28:26 följande:
Jag fattar ju att hon sticker för att hon vill ha en rejäl paus. Såklart hon inte orkar, såklart hon väljer att tänka på sig själv först. Men det är ändå egoistiskt. Hon tänker på sig själv först. Även om det är "normalt" i en sorgeprocess. Så är det isådanfall en egoistisk form av sorgeprocess.
Det får vara jur egoistiskr som helst men det är hennes val och fullt normalt och även ok.
Alla reagerar olika i en sorgprocess och det finns inget rätt eller fel.
Jag på ett sykehjem och har många samtal om döden med anhöriga och patienter. Vissa anhöriga vill bli uppringda 24/7 och sitter hela dygnet sista tiden och andra önskar inte att bli uppringda för att de ändå ofta inte kan göra någonting eller känner att de måste få lov att få en paus. Och det är inte alla som orkar att sitta vid dödsbädden eller för den delen besöka sina anhöriga varje dag/flera dagar i veckan. Och det är något de själva måste få bestämma och absolut inget som det finns något rätt eller del på.
Jag har själv en nära anhörig drygt 100mil härifrån som ligger för döden. Jag varken vill, orkar eller kan dra dit nu och sitta och vänta. Jag har dessutom inget behov av det då h*n ändå inte vet vem jag är.