• Simini

Medicinsk abort vecka 9

Hej, jag är gravid i vecka 9 och kommer genomgå en medicinsk abort på sjukhus nästa vecka. Efter att ha läst andras berättelser så är jag jätterädd, så rädd att jag knappt förväntar mig att överleva. 

Jag förstår att det kommer göra ont, men får man inte vettig smärtlindring? Känns ju helt absurt att en medicinsk abort per automatik innebär att man ligger på golvet och skriker och nästan förblöder. Jag är rädd att bli så traumatiserad att jag inte kommer våga skaffa barn i framtiden när jag väl är redo. 
    Kan man be om att bli ordentligt smärtlindrad eller är det så jävligt att man typ får en alvedon och sen lämnas åt sitt öde?  Om man tänker lite praktiskt så är det väll dessutom bättre att kunna slappna av lite för att processen ska gå snabbare(?)

Någon får gärna berätta lite om smärtlindring och liknande vid abort.

• Svar på tråden Medicinsk abort vecka 9
  • Anonym (Nadja)

Ja smärtlindrad blir man. Men man kommer inte ifrån smärtan helt. För vissa hjälper inte ens smärtlindring utan de får ordentliga kramper i magen. Är du helt säker att du vill genomgå abort?

• Simini
    Anonym (Nadja) skrev 2019-06-14 13:43:06 följande:

Ja smärtlindrad blir man. Men man kommer inte ifrån smärtan helt. För vissa hjälper inte ens smärtlindring utan de får ordentliga kramper i magen. Är du helt säker att du vill genomgå abort?

Vill och vill... Jag har inte mycket till val i min nuvarande livssituation. För mig är det här det mest ansvarsfulla beslutet. Men det är klart att det känns hemskt.
  • Anonym (ssk)

Överlever kvinnor en förlossning så överlever dom en abort.

Använd ordentligt p-medel hädanefter.

• Simini

Jag tycker bara att folks upplevelser går så väldigt isär. Vissa verkar knappt känna någon smärta medans andra nästan avlider. Väldigt konstigt att det inte finns mer information. Jag tror att de flesta som ställs inför en sådan här situation vill kunna förbereda sig mentalt på vad som kommer ske, det är inget konstigt.

Sen tycker jag inte man ska utgå från att någon som ska genomgå en abort har slarvat med preventivmedel, den händer olyckor ändå.

• cleoeme

Det värsta är inte smärtan! Det värsta är allt som kommer ut från dig. Jag var i vecka 9 när jag gjorde min. Jag svimmade två gånger av blodförlust i mitt sovrum. Det var blodbad så att jag fick skrubba toaletten i dagar efteråt för att få bort blodet. Det kom ut en klump stor som en clementin..

Jag tycker du ska göra en kirurgisk abort!

• Simini

Stackare, låter ju helt fruktansvärt! 
    Jag kommer ändå göra en medicinsk abort men känns ju tryggare att vara på sjukhus om något skulle gå fel. 
    Hur lång tid blödde du efteråt? 

• Anonym (Anna)

Visst gör det ont, för mig var det som mensvärk fast värre. Det gjorde riktigt ont i någon timme, tog smärtstillande (oxynorm) och efter några timmar hade jag knappt ont längre. Det viktiga tror jag är att du har någon som stöttar dig och tar hand om dig, speciellt om du gör aborten hemma. Jag höll på att svimma och då var det skönt att ha någon som tog hand om mig. Och sen är det såklart viktigt att du är säker på ditt beslut. Jag har gjort 2 aborter, den ena var jag säker på att det var rätt beslut och mådde bra efteråt. Den andra tvekade jag mycket, hade först bestämt mig för att behålla, och då mådde jag väldigt dåligt efteråt. Men jag ångrar ingenting nu, nu har jag min fina son på snart 1 år och han hade ju inte funnits om jag inte hade gjort abort tidigare.

• Simini
    Anonym (Anna) skrev 2019-06-14 14:58:15 följande:

Visst gör det ont, för mig var det som mensvärk fast värre. Det gjorde riktigt ont i någon timme, tog smärtstillande (oxynorm) och efter några timmar hade jag knappt ont längre. Det viktiga tror jag är att du har någon som stöttar dig och tar hand om dig, speciellt om du gör aborten hemma. Jag höll på att svimma och då var det skönt att ha någon som tog hand om mig. Och sen är det såklart viktigt att du är säker på ditt beslut. Jag har gjort 2 aborter, den ena var jag säker på att det var rätt beslut och mådde bra efteråt. Den andra tvekade jag mycket, hade först bestämt mig för att behålla, och då mådde jag väldigt dåligt efteråt. Men jag ångrar ingenting nu, nu har jag min fina son på snart 1 år och han hade ju inte funnits om jag inte hade gjort abort tidigare.

Tack för ditt svar! Jag kommer göra aborten på sjukhus. Har dock själv valt att inte ha med någon eftersom jag inte riktigt har något stöd ifrån min omgivning. Känner att den dagen kommer vara jobbig nog utan att jag ska behöva ta hand om någon annan och trösta för att dom mår dåligt/ får panik. 
    Jag är helt säker på att jag vill göra abort, men det känns ju såklart inte bra att överhuvudtaget behöva göra det. 
  • Anonym (Anna)
    Simini skrev 2019-06-14 20:20:17 följande:

Tack för ditt svar! Jag kommer göra aborten på sjukhus. Har dock själv valt att inte ha med någon eftersom jag inte riktigt har något stöd ifrån min omgivning. Känner att den dagen kommer vara jobbig nog utan att jag ska behöva ta hand om någon annan och trösta för att dom mår dåligt/ får panik. 

Jag är helt säker på att jag vill göra abort, men det känns ju såklart inte bra att överhuvudtaget behöva göra det. 

Vad tråkigt att du inte har stöd från din omgivning. Då gör du helt rätt i att göra aborten på sjukhus, då finns ju personalen där som stöd. Hoppas allt går bra för dig!
  • Simini
    Anonym (Anna) skrev 2019-06-15 08:16:00 följande:
    Vad tråkigt att du inte har stöd från din omgivning. Då gör du helt rätt i att göra aborten på sjukhus, då finns ju personalen där som stöd. Hoppas allt går bra för dig!
    Tack! Det hoppas jag också.
Svar på tråden Medicinsk abort vecka 9