• Simini

Medicinsk abort vecka 9

Hej, jag är gravid i vecka 9 och kommer genomgå en medicinsk abort på sjukhus nästa vecka. Efter att ha läst andras berättelser så är jag jätterädd, så rädd att jag knappt förväntar mig att överleva. 

Jag förstår att det kommer göra ont, men får man inte vettig smärtlindring? Känns ju helt absurt att en medicinsk abort per automatik innebär att man ligger på golvet och skriker och nästan förblöder. Jag är rädd att bli så traumatiserad att jag inte kommer våga skaffa barn i framtiden när jag väl är redo. 
    Kan man be om att bli ordentligt smärtlindrad eller är det så jävligt att man typ får en alvedon och sen lämnas åt sitt öde?  Om man tänker lite praktiskt så är det väll dessutom bättre att kunna slappna av lite för att processen ska gå snabbare(?)

Någon får gärna berätta lite om smärtlindring och liknande vid abort.

• Svar på tråden Medicinsk abort vecka 9
  • Simini
    Anonym (Nadja) skrev 2019-06-14 13:43:06 följande:

Ja smärtlindrad blir man. Men man kommer inte ifrån smärtan helt. För vissa hjälper inte ens smärtlindring utan de får ordentliga kramper i magen. Är du helt säker att du vill genomgå abort?

Vill och vill... Jag har inte mycket till val i min nuvarande livssituation. För mig är det här det mest ansvarsfulla beslutet. Men det är klart att det känns hemskt.
  • Simini

Jag tycker bara att folks upplevelser går så väldigt isär. Vissa verkar knappt känna någon smärta medans andra nästan avlider. Väldigt konstigt att det inte finns mer information. Jag tror att de flesta som ställs inför en sådan här situation vill kunna förbereda sig mentalt på vad som kommer ske, det är inget konstigt.

Sen tycker jag inte man ska utgå från att någon som ska genomgå en abort har slarvat med preventivmedel, den händer olyckor ändå.

• Simini

Stackare, låter ju helt fruktansvärt! 
    Jag kommer ändå göra en medicinsk abort men känns ju tryggare att vara på sjukhus om något skulle gå fel. 
    Hur lång tid blödde du efteråt? 

• Simini
    Anonym (Anna) skrev 2019-06-14 14:58:15 följande:

Visst gör det ont, för mig var det som mensvärk fast värre. Det gjorde riktigt ont i någon timme, tog smärtstillande (oxynorm) och efter några timmar hade jag knappt ont längre. Det viktiga tror jag är att du har någon som stöttar dig och tar hand om dig, speciellt om du gör aborten hemma. Jag höll på att svimma och då var det skönt att ha någon som tog hand om mig. Och sen är det såklart viktigt att du är säker på ditt beslut. Jag har gjort 2 aborter, den ena var jag säker på att det var rätt beslut och mådde bra efteråt. Den andra tvekade jag mycket, hade först bestämt mig för att behålla, och då mådde jag väldigt dåligt efteråt. Men jag ångrar ingenting nu, nu har jag min fina son på snart 1 år och han hade ju inte funnits om jag inte hade gjort abort tidigare.

Tack för ditt svar! Jag kommer göra aborten på sjukhus. Har dock själv valt att inte ha med någon eftersom jag inte riktigt har något stöd ifrån min omgivning. Känner att den dagen kommer vara jobbig nog utan att jag ska behöva ta hand om någon annan och trösta för att dom mår dåligt/ får panik. 
    Jag är helt säker på att jag vill göra abort, men det känns ju såklart inte bra att överhuvudtaget behöva göra det. 
  • Simini
    Anonym (Anna) skrev 2019-06-15 08:16:00 följande:
    Vad tråkigt att du inte har stöd från din omgivning. Då gör du helt rätt i att göra aborten på sjukhus, då finns ju personalen där som stöd. Hoppas allt går bra för dig!
    Tack! Det hoppas jag också.
  • Simini
    Flaffy skrev 2019-06-15 12:33:10 följande:

Vad bra att du kommer att göra det på sjukhuset. Tråkigt att du inte kan ha någon med för stöd. De kommer att ta hand om dig väl där. Du kommer att få smärtlindring. Du har ju även efterkontroll så du blir inte lämnad ensam i ditt öde. Smärtan kommer att vara både fysisk och mental. Det kommer att gå bra. Du fixar det även om det stundtals kommer att vara jobbigt. Lycka till!

Tack! Jag är beredd på att det mesta kan hända men det hade varit lättare om man slapp va så fruktansvärt rädd hela tiden. Tror att det är väntan som har gjort mig knäpp, ringde in den 5/6 och fick tid först 17/6 eftersom jag ville vara på sjukhuset. Det är skitskumt att gå runt och vara gravid med alla symptom när man vet hur det kommer sluta. Hormonell bergochdalbana som gör att man emellanåt ifrågasätter sitt beslut bara för att alla känslor är så intensiva. 
    Hoppas allt är snabbt avklarat.
  • Simini
    Flaffy skrev 2019-06-15 15:26:37 följande:
    Men stumpan! (Förlåt) Du ska inte vara rädd! Har du fått erbjudande om samtalsstöd? Förstår att det är ruggigt jobbigt att vänta. Även om det upptäcks snudd på en gång måste man vänta till v 8-9 för att utföra det. Brutalt att ha alla symtom och funderingar. Hormonerna är ju i svängning. Men ditt beslut känns rätt i maggropen, eller hur. Helt naturligt att tveka och fundera. Det är snart över!
    Barnmorskan frågade om jag ville prata med en kurator men jag tackade nej, känner att det inte behövs eftersom jag ju, trots alla hormoner, ändå är säker på mitt beslut. Men ja det har varit jobbigt, vill bara få det gjort och gå vidare med livet. Sen vet jag att det är såå många som går igenom samma sak så ska försöka vara lugn och bara ta mig igenom det här. Tack för dina stöttande ord! :)
  • Simini
    Anonym (N) skrev 2019-06-15 19:32:03 följande:

I höstas fick jag veta i v. 13 att fostret dött i v. 10. Fick en tid för medicinsk abort på sjukhus veckan efter men det satte igång av sig själv hemma innan det. Det var den värsta smärtan jag någonsin upplevt och blödde något fruktansvärt. Eftersom att det satte igång hemma hade jag ju inga smärtstillande som jag skulle fått på sjukhuset veckan efter. De upptäckte sedan att jag hade rester kvar i livmodern och jag fick Cytotec utskrivet tillsammans med ordentlig smärtlindring och jag kände INGENTING när det kom ut.

Oroa dig inte alltför mycket. Smärtlindringen kommer hjälpa och bara att du är på sjukhus under tiden kommer förmodligen göra att det känns tryggare och lättare samt att du kan få hjälp på en gång om det skulle göra ont.

Usch vilken hemsk upplevelse, lider med dig. Det är exakt sådana situationer jag är rädd för, tråkigt att du blev tvungen att gå igenom det.  Ska försöka att inte oroa mig för mycket, tycker bara hela grejen är så fruktansvärt otäck. Men å andra sidan så vore det kanske mer konstigt om det inte kändes jobbigt. 

Känns dock väldigt tryggt att få vara på sjukhuset så att någon har lite koll på en.
  • Simini
    Flaffy skrev 2019-06-19 09:01:13 följande:

Hur har det gått för dig? Du får gärna uppdatera! Kram.

Det har gått bra hittills. Va på första besöket och fick mifegyne tabletten i måndags. VUL visade även att jag inte alls var i vecka 9 utan snarare vecka 6, så det känns ju lite lättare. Började känna av lite mensvärk i går kväll+ lite ljusbruna flytningar.. annars lugnt.

Ska ta alvedon, Ipren och Cytotec ca kl 06 imorgon, vila 30 min och sen ta mig till sjukhuset och vara där några timmar. Har en halvtimmes resväg och måste byta buss en gång. Känns lite underligt att trycka i sig massa mediciner och sen ge sig ut i kollektivtrafiken men antar att det tar betydligt längre tid innan det sätter igång(?)

Vill bara få det gjort nu så jag kan gå vidare. Hade faktiskt varit skönt med någon form av stöd/ skjuts dit eller liknande men man får väll klara sig. Barnmorskorna va iallafall väldigt trevliga och förstående :)
  • Simini
    Anonym (Mellanstadieläraren) skrev 2019-06-19 08:54:45 följande:

Jag gjorde en medicinsk abort i slutet av maj. Var då i vecka 7+ något enligt gynekologen. För mig gick allt jättebra, jag fick inte särskilt ont och allt kom ut som det skulle. Jag blödde en del men inte mer än att jag kunde ha vanliga nattbindor. Jag hoppas det går bra för dig TS. 

Skönt att höra, hoppas jag kommer lika lindrigt undan.

Det är svårt att förbereda sig när alla har så olika upplevelser, men det är väll bara att vänta och se????
  • Simini

Tänkte uppdatera och berätta hur det gick.
    Igår va jag på sjukhuset mellan 07-12:30, allt gick jättebra och jag va mest uttråkad.
    En sköterska kom och kollade till mig varje halvtimme och frågade om jag ville ha något/ om jag hade ont osv. Tyckte dock att det räckte med start dosen av Ipren och alvedon på morgonen så jag bad inte om något mer än en värmedyna. 

Det gjorde ont emellanåt, som stark menssmärta. Helt hanterbart även om jag fick bita ihop några få gånger. Det kom mest koagulerade blodklumpar och jag va lite osäker på om det va tillräckligt. Åkte hem och tog det lugnt resten av kvällen och först i natt när jag gick på toaletten så föll en mindre klump ut (ca 5cm), det va embryot. Det va konstigt, jag va beredd men ändå inte. Det enda jag tänker på nu är att det hade fingrar, detaljer. Hemskt. 
    I dag har jag som medelstark mensvärk och har börjat blöda mer "vanligt".  Känner mig svag och lite nere men tänker att det är okej att inte vara på topp just nu. Ska ta ett graviditetstest om två veckor, sen hoppas jag att det är över. 

Så här i efterhand så känns det också som att människor i min närhet som hela tiden propsar på att de bryr sig så mycket, faktiskt inte bryr sig ett skit. En vän insisterade på att mötas upp när jag åkte hem igår och jag sa ja eftersom jag kände mig lite yr och blödde ganska mycket. När vi möts upp vill hon att vi ska sitta och prata lite för vi har ju inte setts på så länge. Jag försöker förklara att jag mår dåligt och behöver åka hem ganska omgående (missade första bussen så håller redan på att blöda igenom bindan), ingen förståelse alls. Hon tyckte mer att nu när det va "över" så kunde vi gå och käka och ta en öl. Detta är anledningen till att jag helst gör viktiga saker själv. 

Jag kommer förhoppningsvis aldrig mer behöva göra en abort för oavsett hur rätt det va just i den här situationen så känns det ändå fel för mig. Jag har också insett att jag vill vill ha ett annat slags liv, möjligtvis ett där allting inte är så brutalt och hårt jämt. 

Lycka till alla ni som ska gå igenom liknande, det kommer gå jättebra!

Svar på tråden Medicinsk abort vecka 9