Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Flash Gordon skrev 2020-09-27 10:25:15 följande:

11 minuter.

Ett gott arbetspass!

Vi joggade i 45 minuter i morse.

Det kallar jag ett gott arbetspass!
  • FDFMGA
    nihka skrev 2020-09-28 23:43:52 följande:
    Varför vill du låtsas som att 40-talet och de rådande värderingar var en strikt socialdemokratisk affär?

Jag som borgerlig väljare har inga problem med att erkänna att människor på 40-talet hade 40-talsvärderingar och att de gick rakt över riksdagspartigränserna. Det var ju trots allt 40-tal på 40-talet och de flesta var åtminstone lite rasistiska, men det är för länge sedan över.

Du med dina SD-sympatier hade ju om du levt då varit ren nazist, medan jag bara hade varit lite smårasistisk som de flesta andra. Kanske är det där skon klämmer.
    I det här sammanhanget kommer du liksom den absoluta majoriteten av borgerliga väljare att räknas som vänster.

Saknar man ryggmärgsreflexen att alltid skylla på andra så är man vänster.

Mina morföräldrar var förresten aktiva socialdemokrater under andra världskriget och fick, särskilt i början av kriget, höra vad som skulle hända dem när fosterlandsvännerna med Tysklands bistånd skulle ta makten i Sverige.

Ungefär detsamma som tyska socialdemokrater utsattes för.
  • FDFMGA
    nihka skrev 2020-09-29 18:14:14 följande:
    Jepp. Sverige har samma upplägg som i USA med två partier: megafonhögern och vänstern.

Bra det!
    Ja, det du kallar megafonhögern är en märklig företeelse.

I Sverige eller åtminstone här på Familjeliv tycker jag att det är roande att få ta del av deras insikter - men skrattet tystnar när jag tänker på hur det ser ut i USA och på Trumps framfart.

För att anknyta till trådens ämne så har väl tendensen att megafonhögern likställer kritik mot staten Israel med antisemitism förstärkts. Det är mycket beklagligt om en sådan utveckling skulle få fäste utanför megafonhögern i och med att det riskerar att försvåra seriös opinionsbildning mot antisemitism.
  • FDFMGA
    Rataxes skrev 2021-05-14 15:45:11 följande:

Judehat är något fint när det kommer från vänster

Konstigt att du tycker det är fint - jag tyckte det var rätt avskyvärt.

Nåväl - det finns ju folk till allt.

Själv tycker jag att ockupationsmaktens behandling av personer som bott i Jerusalen i 60 år också är rätt avskyvärd - men det är ju en helt annan historia, en där man förmår skilja på judar och staten Israel.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2021-06-02 21:30:07 följande:

Nu rapport visar att SD toppar listan över partier med väljare som hyser antisemitiska åsikter. Även M och KD ligger högt i statistiken.

www.levandehistoria.se/sites/default/files/material_file/rapport-antisemitism-i-sverige-2020.pdf

Intressant. Att sverigedemokraternas anhängare är de som är mest anfäktade av antisemitism är knappast oväntat, att KD också toppar antisemitismligan beror nog på att de fått in en hel del nya sympatisörer och förlorat en del av de gamla.

Jag har åtminstone svårt att tro att Göran Hägglunds eller än mer Alf Svenssons framtoning lockade antisemiter till partiet.
  • FDFMGA
    Flash Gordon skrev 2021-06-03 08:25:19 följande:
    Som man frågar får man svar. 

Inga frågor ställs om antisemitiska påståenden som "Israel är en rasistisk stat" eller "Israel har ingen rätt att existera".

Två av vänsterns tydligaste antisemitiska positioner.

Ställ de frågorna och se hur siffrorna blir för socialdemokraterna då.
    Men du kan inte begära att en organisation som har som uppgift att verka mot rasism och antisemitism ska utgå från extremhögerns tolkning av antisemitism.

Man kan självklart anse att staten Israel har tydliga inslag av rasism utan att vara antisemit .
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2021-06-14 18:11:50 följande:

Ja det är tydligt att de värsta antisemiterna fanns på den högra planhalvan i politiken. 

Men så sorgligt med L som har brutit en mycket lång tradition som motståndare till rasism av alla de slag.

Jämfört med 1939 har L och C bytt plats.
  • FDFMGA
    KillBill skrev 2021-06-14 21:08:19 följande:
    Ja det är obegripligt och kommer sannolikt att straffa sig. 
    nihka skrev 2021-06-15 18:52:26 följande:
    Stor risk att de åker ut och orsaken är ju SD-jamsandet.

De har velat alldeles för länge (velat i bemärkelsen varit obeslutsamma, vinglat fram och tillbaka) så de hade nog åkt ut även om de inte bejakat ett brunblått samarbete.

Dessutom har väl C i mångt och mycket tagit över deras roll och tonat ner inslagen av nyliberalism till förmån för socialliberalism.

Förhoppningen om att M-sympatisörer ska ge sina stödröster till både KD och L skulle om den gick i uppfyllelse innebära att SD blev det klart största partiet i det brunblå samarbetet

Nuvarande ledning skulle nog må bra av att läsa riksdagsprotokollen från 1939 mot en nutida bakgrund och av att ta sig en funderare på "vadan och varthän" utanför riksdagen i fyra år eller kanske för alltid.

Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?