Inlägg från: FDFMGA |Visa alla inlägg
  • FDFMGA

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Mentat skrev 2019-11-24 06:43:51 följande:
    Jadå, det har jag inget problem med. Det jag ser är bara att det ursprungliga inlägget numera är borta i sin originalform, men ditt citat av det ligger kvar. Däremot är ett annat citat av det borta, märkligt nog. Känns inte konsekvent samtidigt som mitt första inlägg där jag föreslog att man skulle undvika att citera däremot försvann. (sic!)
    Rataxes skrev 2019-11-24 08:13:47 följande:
    Modereringen i ett nötskal...

Moderatorerna är väl i stort vanliga oavlönade FL-medlemmar. Själv tycker jag att det är tröttsamt med den attityd ni är bärare av, en attityd man möter ganska ofta även i samhället - att allt alltid är någon annans ansvar.

Jag brukar tänka "sluta gnäll och sluta putsa den egna förträffligheten" och gör något på riktigt i stället.

I exemplet Familjeliv så bygger ju modereringen på att man anmäler enskilda inlägg till moderatorerna.

Själv anmäler jag sällan inlägg - men det har hänt vid enstaka tillfällen - men det är inget som jag har behov att skryta med.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-24 09:29:58 följande:
    Om du hade läst mina inlägg hade du sett att det tvärtom är så att jag förespråkar ett eget ansvar, just eftersom jag föreslår att man själv tar ansvar för den text man publicerar, där innehållet i citaten ingår. Det framgår givetvis att det är någon annans text men när denna är alltför motbjudande kan man ta ett eget ansvar genom att vägra låta den följa med ograverad i citatet.

Om du skall tillskriva mig attityder, se då gärna till att du gör det rätt och med blick för helheten, tack.
    Tar du ansvar så anmäler du de inlägg du anser bryter mot reglerna - att diskutera inkonsekvenser i modereringen och peka på inkonsekvenser är inte att ta ansvar, i synnerhet inte när modereringen bygger på att FL:s användare anmäler inlägg de anser ska tas bort.

Själv tycker jag att det är tröttsamt att många nyhögerdebattörer har gått så långt att de liksom alltid ska göra en så stor affär av modereringen, antingen genom att gnälla över att något de skrivit tagits bort eller också diskutera vad som borde ha tagits bort på forumet men finns kvar.

Anmäl om du ser sådant du anser har passerat gränserna - det gör jag. T ex anmälde jag konsekvent novellerna som en av FL:s mest frekventa debattörer skrev - där en kvinnlig debattör blev utsatt för gruppvåldtäkt av araber och afrikaner. Där anmälde jag även de inlägg som berömde nyhögeraktivistens författartalang.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-24 09:54:00 följande:
    Som vanligt landar din kritik på hälleberget - jag anmälde rasistens inlägg och det togs också bort.
    Ja, det var ju bra. Därefter diskuterade du andra inlägg som borde ha tagits bort i konsekvensens namn.

Anmälde du dessa?
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-24 10:10:25 följande:
    Nej, eftersom de skribenterna inte själva hade skrivit något anstötligt. Ett av dem togs bort och jag gissar att moderatorn helt enkelt gjorde ett misstag som tog bort mitt inlägg snarare än det andra av de två som citerade rasisten. Det var det jag fann märkligt.

Men det kan ju ha funnits någon annan som anmälde det ena citatet men inte det andra. Vid det här laget har det försvunnit ett stycke bak så det är väl inte lika exponerat längre.
    Ja, det är möjligt.

Men om någon anmäler inlägget som citerar den judehatande personen så tas väl det också bort.

Hur det är med inlägget där en person påstår att hen till skillnad från snöflingorna bemöter inlägg vet jag inte. "Snöflinga" har ju blivit ett modeord och budskapet är väl att den som anmäler ropar på "mamma moderatorn" i stället för att själv agera med ett motinlägg.

Nu delar jag inte den uppfattningen - även om jag själv föredrar at besvara i stället för att anmäla, så jag anser inte att du betedde dig som en snöflinga i och med att du anmälde judehatarens inlägg.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-24 10:10:25 följande:
    Nej, eftersom de skribenterna inte själva hade skrivit något anstötligt. Ett av dem togs bort och jag gissar att moderatorn helt enkelt gjorde ett misstag som tog bort mitt inlägg snarare än det andra av de två som citerade rasisten. Det var det jag fann märkligt.

Men det kan ju ha funnits någon annan som anmälde det ena citatet men inte det andra. Vid det här laget har det försvunnit ett stycke bak så det är väl inte lika exponerat längre.
    FDFMGA skrev 2019-11-24 11:26:58 följande:
    Ja, det är möjligt.

Men om någon anmäler inlägget som citerar den judehatande personen så tas väl det också bort.

Hur det är med inlägget där en person påstår att hen till skillnad från snöflingorna bemöter inlägg vet jag inte. "Snöflinga" har ju blivit ett modeord och budskapet är väl att den som anmäler ropar på "mamma moderatorn" i stället för att själv agera med ett motinlägg.

Nu delar jag inte den uppfattningen - även om jag själv föredrar at besvara i stället för att anmäla, så jag anser inte att du betedde dig som en snöflinga i och med att du anmälde judehatarens inlägg.

Jag testade att anmäla inlägget där judehatet citerades. Det är borta nu. Svårare än så var det inte.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-24 12:37:06 följande:
    Varför anmälde du i så fall bara det ena? De låg ju efter varandra?
    Det är naturligtvis möjligt att någon anmälde mitt inlägg men jag har mycket svårt att tro att moderatorn hade något att invända i sak, vilket också framgick av det meddelande jag fick. Jag tror att det var ett rent misstag, även om det är litet märkligt att man kan göra det.
    Nåja, om moderatorn läser här kanske han eller hon kan backa stängningen.
    Mentat skrev 2019-11-24 12:38:26 följande:
    Aha, du menade kanske att du anmälde när det bara var ett kvar av dem? I så fall är det någon annan som varit ologisk.
    Jag anmälde inlägget där nazistens text citerades.

Och jag gjorde det för att kunna ge ett exempel på att modereringen bygger på att användarna anmäler avskyvärt innehåll i stället för att skriva inlägg där det påpekas att det avskyvärda innehållet finns kvar.

Jag vet däremot inte vad du har fått för inlägg borttaget - men misstag förekommer överallt, kanske till och med du har gjort något sådant någon gång.

• FDFMGA
    Mentat skrev 2019-11-24 12:50:45 följande:
    Jo, för all del, visst kunde jag ha anmält citaten också. Jag anmäler rätt sällan och har ingen riktig lust att rikta en anmälan mot en person som inte har skrivit något stötande själv.
    Det här var så flagrant att det var helt uppenbart ett fall för stängning. Hur man skall hantera fall där skribenter mer är allmänt otrevliga och är det i mer eller mindre varje inlägg även om det inte är tillräckligt grovt i ett enskilt inlägg vet jag inte riktigt hur man skall hantera däremot. Har du några funderingar i det ämnet?
    Det berör inte just den här händelsen eftersom nazisten inte skrev anonymt.

Men om jag fick bestämma så skulle det vara effektivt att ta bort anonymitetsmöjligheten (Anonyma diskussioner) från samhällsforumet och i stället lägga den i känsliga rummet - elelr vad det nu kallas. Där är reglerna för vad som kan modereras bort hårdare, t ex avvikelse från ämnet.

Det skulle inte förändra samhällsforumet i sig, men det skulle innebära att personer som har lite högre krav på diskussionen eller är känsliga för påhopp skulle få större möjligheter att delta.

Under mina år här har jag bland annat kallats knarkare, alkoholist, homosexuell, tvångsintagen, arbetslös, troll, pedofil med mera, med mera - inte sällan av personer som likt dig vid sidan av de personliga påhoppen ofta efterlyser ett mer sansat och sakligt debattklimat. Missförstå mig inte, jag insunierar inte att du befinner dig på den nivån.

Men jag klagar inte. Jag skriver ju delvis med syftet att visa att delar av den nya högern är oerhört intolerant, så när någon går över gränsen och upprört skriver att jag sitter i min knarkarkvart och pysslar med mina kanyler samtidigt som jag skriver här så blir jag vare sig besviken eller upprörd utan associerar snarare till det VSB man fick skriva i skolan ibland.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-12-20 13:44:27 följande:
    Fria fantasier, men det är möjligt att de anknyter till trådens ämne genom att belysa antisemitismen inom vänstern?

Om du hade läst vad som stod i artikeln jag länkade till hade du sett att enligt din logik stöder Israel IS för att bekämpa IS. Ja, jo, det låter säkert logiskt för vissa... Det är däremot direkt i motsats till vad som framkom i artikeln.
    Snarare inom högern - om du bemödar dig att ta reda på vad Hjärtekrossad har för åsikter.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-12-21 14:35:36 följande:
    Det har jag inte gjort - jag kartlägger inte skribenter utan bemöter enskilda inlägg. Trådens ämne handlar om antisemitism inom vänstern.
    Mm, jag har noterat att du inte är ensam om detta bland forumets högerdebattörer. 

Själv föredrar jag når det är möjligt att försäka se till ett nicks åsikter som en helhet - precis som jag antar att du gör om du samtalar med en person i verkligheten. Jag skulle inte kalal detta för att kartlägga utan snarare att undvika att lägga ett fragment eller en pusselbit på helt fel plats.

Alltså ungefär som du gör när du ser ett fragment och klassar det som vänster. Själv uppfattar jag nog att om man lägger ihop några av fragmenten så visar de en bild av en person som tror att FN har för avsikt att avskaffa nationalstaterna, att invandringen/flyktingströmmarna är ett medel att uppnå detta mål och att elaka ränker smids av Bilderberggruppen.

Höger av det konspirationsteoretiska slaget - och samtidigt den del av högern som ogillar Israel. Den finns ju kvar.
  • FDFMGA
    Mentat skrev 2019-12-21 21:15:24 följande:
    Personer i verkliga livet känner jag till skillnad från de hundratals nick som figurerar här. Om du har koll på vad alla tycker i olika frågor så har du antingen ett bra mycket bättre minne än jag, ev att du tillbringar mer tid på forumet än jag gör, eller ägnar dig åt kartläggning av olika nicks åsikter. Semantiken är inte intressant, poängen här är att jag inte har satt mig in i vad den här specifika antisemiten har för allmänna åsikter.

Sedan skulle jag ju klassificera de åsikter du beskriver som allmän foliehattsgalenskap som inte har med höger eller vänster att göra. Jag förnekar inte att det finns sådana på högersidan så kan du medge att de existerar även på vänstersidan. OK?
    Ja, jag har gott minne, men framförallt så läser jag nästan uteslutande på samhällsdelen av FL och där är det inte så särskilt många som är aktiva.

Men visst, tokstollar finns det inom alla partier och politiska riktningar.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?