Embla twopointoh skrev 2019-07-30 12:45:12 följande:
Om jag minns rätt kallade Wallström det för "utomrättsliga avrättningar" när Israelisk polis/militär sköt palestinier under palestiniernas pågående attack mot civila. Palestinierna var beväpnade med kniv och angrep uteslutande judar i syfte att döda dem. I de flesta andra fall kallar man sådant skydd av civila, även om det innebär att angriparen dör.
Det handlar inte om millimeterrättvisa, utan att man kan se att den som gör uttalandet har olika måttstock för olika länder.
Det finns väl inte så särskilt många länder som i modern tid använt ockupation som en metod att utvidga det egna territoriet. Det kan inte vara rimligt att Margot Wallström av rädsla för att utpekas som rasist varje gång hon kritiserar en ockupationsmakts metoder ska behöva redogöra för andra ockupationsmakters förehavanden också. Israel, Marocko, Turkiet och Ryssland det är de ockupatinsmakter jag kan komma på på rak arm.
Jag menar inte nödvändigtvis att Wallströms kritik av Israel var berättigad mot bakgrund av omständigheterna, men rasistisk var den inte.
RebeckaZ70 skrev 2019-07-30 12:09:08 följande:
OK, du är inte särskilt intresserad, ändå lägger du tid och energi på frågan.
jahaja?
Vad gör just dig till expert på att avgöra vad som är rasism eller inte? Varför är du bättre lämpad att avgöra det än t.ex. SWC eller jag?
SWC garderade ju sig med att ha med antiisraeliska uttalanden på listan - och tydligen ansåg de att FN, Obama och Wallström hade gjort antiisraeliska uttalanden.
Konflikten mellan Israel och Palestina berör dig på djupet, inte mig - och kanske det är därför jag har lättare än dig att hålla isär kritik av ett land från rasism.
Indirekt berör den mig förstås. Jag tycker det mycket obehagligt att judar i Sverige och i Europa av vissa ses som representanter för Israel - som judar man ska hata och förakta.