• RebeckaZ70

Antisemitismen inom vänstern, varför?

Antisemitism är ingen ny företeelse. Ända sedan Martin Luthers tid har judehat varit mer eller mindre accepterat, men varför verkar det vara så utbrett bland vänstern? (I Sverige hos S, V och MP, i UK hos Labour.)
    Man försöker dölja det med "det är inte judehat, det är kritik av staten Israel" och liknande.

Jag kommer att ta upp verkliga exempel i tråden, och även svara på frågor.
    I want to step into the water, And get totally wet, I'm a Romeo's daughter I'm in it up to my neck
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-20 14:33
    Inser vänstern hur mycket de indirekt stödjer antisemitiska motiv när de så ensidigt och ofta okritiskt ställer sig på palestinas sida?".
  • Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?
  • nihka
    Padirac skrev 2020-08-14 20:34:42 följande:
    Det bästa verkar ju vara att normaliseringen delvis bygger på att Israel skriver på att inte annektera mer palestinskt land i västbanken Solig
    Skulle inte tro att Israel hedrar det denna gång heller, men de låtsas en stund för att få behålla USAs militära stöd och sedan brötar de på som vanligt med sin occupation.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nattuw
    KillBill skrev 2020-08-11 20:15:33 följande:

Bara för att klargöra vad som gäller. Det är den moderate riksdagsmannen Lars Beckman som inte tycker att man bör kritisera folk som ställer upp på arrangemang där judehat, islamofobi frodas, det är alltså moderaten  Lars Beckman som vill tysta kritiken/yttrandefriheten.

Så någon tycker det är fel att utdela domen innan brottet begåtts. Trådens socialdemokrater tycker däremot att det är rätt att döma innan något har skett eftersom det kanske kommer att ske.

Då kanske det är dags att förbjuda första maj demonstrationer eftersom vi, baserat på tidigare händelser, vet att SSU kommer att sprida judehat.
  • Padirac
    nattuw skrev 2020-08-17 07:18:40 följande:
    Så någon tycker det är fel att utdela domen innan brottet begåtts. Trådens socialdemokrater tycker däremot att det är rätt att döma innan något har skett eftersom det kanske kommer att ske.

Då kanske det är dags att förbjuda första maj demonstrationer eftersom vi, baserat på tidigare händelser, vet att SSU kommer att sprida judehat.
    Och här har man tydligen ingen aning om vad nazzarna står för och basunerar ut eller så försvarar man dem Kräks
  • RebeckaZ70
    Padirac skrev 2020-08-14 20:34:42 följande:
    Det bästa verkar ju vara att normaliseringen delvis bygger på att Israel skriver på att inte annektera mer palestinskt land i västbanken Solig
    Snacket om annekteringar tidigare i år tror jag har varit ett spel för galleriet, Bibi har varit tvungen att hålla sig väl med ytterkantspartierna och lova saker han egentligen inte vill. Nu har han en bra ursäkt att slippa. Än bättre blir det när Benny Gantz tar över nästa höst.
    Another wild hearted woman
  • RebeckaZ70
    Padirac skrev 2020-08-17 11:34:59 följande:
    Och här har man tydligen ingen aning om vad nazzarna står för och basunerar ut eller så försvarar man dem Kräks
    Har inte sett någon här försvara några nazister, däremot tycks många ha förmågan att se in i framtiden
    Another wild hearted woman
  • Padirac
    RebeckaZ70 skrev 2020-08-17 18:29:39 följande:
    Har inte sett någon här försvara några nazister, däremot tycks många ha förmågan att se in i framtiden smile2.gif
    Ja, det finns och de som inte kan se tillbaks till vad som hänt.. vem tror att nazzarna inte ska ägna sig åt det folkhat deras ideologi består av. Det är lite naivt att tro att de ska göra något annorlunda än de gjort tidigare.
  • nihka
    RebeckaZ70 skrev 2020-08-17 18:28:03 följande:
    Snacket om annekteringar tidigare i år tror jag har varit ett spel för galleriet, Bibi har varit tvungen att hålla sig väl med ytterkantspartierna och lova saker han egentligen inte vill. Nu har han en bra ursäkt att slippa. Än bättre blir det när Benny Gantz tar över nästa höst.
    Jaha. Du tror de är oärliga lögnare hela bunten.
  • nihka
    Padirac skrev 2020-08-17 20:28:24 följande:
    Ja, det finns och de som inte kan se tillbaks till vad som hänt.. vem tror att nazzarna inte ska ägna sig åt det folkhat deras ideologi består av. Det är lite naivt att tro att de ska göra något annorlunda än de gjort tidigare.
    Absolut. Inte alls oväntat att nazister skulle bete sig som nazister, utan rätt så väntat faktiskt.
  • Padirac
    nihka skrev 2020-08-17 23:10:57 följande:
    Absolut. Inte alls oväntat att nazister skulle bete sig som nazister, utan rätt så väntat faktiskt.
    Yes, det är helt väntat .

men en del verkar tro att nazisterna inte är nazister helt plötsligt...  jag har länge tänkt att det än någonting som inte alls stämmer då hatet mot liberala och demokratiska värderingar överskuggar nazism...  radikaliseringen går fort om den inte redan fanns där men hade undertryckts..
  • nattuw
    Padirac skrev 2020-08-17 11:34:59 följande:
    Jodå här vet man både vad nassar och SSU står för. Och man anser dessutom att SSU och NMR bör ha samma rättigheter och skyldigheter.
Svar på tråden Antisemitismen inom vänstern, varför?